Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2016 r., sygn. I GSK 999/14
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 19 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1580/13 w sprawie ze skargi spółki cywilnej "Ł. R. [...] - J. M., E. I." na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 1580/13, po rozpoznaniu sprawy ze skargi "Ł. R. [...] - J. M., E. I." na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] września 2013 r., w przedmiocie podatku akcyzowego, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a/ i art. 152 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm., dalej: p.p.s.a.) uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził od organu na rzecz skarżącej kwotę 359 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Decyzją z dnia [...] czerwca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w S. określił spółce cywilnej "Ł. R. [...] - J. M., E. I." (dalej jako "Spółka") zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiące: marzec, kwiecień, lipiec, wrzesień i październik 2009 r. oraz luty, kwiecień, czerwiec i wrzesień 2012 r. w łącznej wysokości 8.957,00 zł.
Organ stwierdził, że w wyniku kontroli podatkowej przeprowadzonej w zakresie prawidłowości rozliczeń zakupu, zużycia i sprzedaży oleju napędowego do celów żeglugi oraz olejów smarowych ustalono, że ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie w okresie objętym kontrolą prowadzona była w sposób wadliwy i nierzetelny, a kontrolowana Spółka nie spełniła warunków określonych w przepisach prawa, które wymagane są przy zwolnieniu od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie. Organ uznał, że w okresie od marca 2009 r. do października 2012 r. Spółka nie prowadziła ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wobec czego nie była uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego. W podstawie prawnej wydanej decyzji organ I instancji m.in. powołał art. 8 ust. 2 pkt 4, art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1. art. 21 ust. 1 pkt 2, art. 32 ust. 1 pkt 2, ust. 3, ust. 5 pkt 3, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 11 i 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228 ze zm. - dalej u.p.a. z 2008 r.) oraz § 1 pkt 2, § 2 pkt 1, § 4, § 5, § 6, § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencja tych wyrobów oraz wykaz środków skażających alkohol etylowy służący do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 251 ze zm. - dalej rozporządzenie z 2009 r.); § 1 pkt 2, § 3, § 4, § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1075 ze zm. - dalej rozporządzenie z 2010 r.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right