Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 16 września 2016 r., sygn. I FSK 150/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Ryszard Pęk (spr.), Sędzia NSA Hieronim Sęk, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 16 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 535/14 w sprawie ze skargi Gminy Miasta K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu I instancji.

1.1. Wyrokiem z 22 października 2014 r., sygn. akt: I SA/Sz 535/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Miasta K. (dalej nazwana: "gminą") uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 27 grudnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego oraz zasądził na rzecz gminy zwrot kosztów postępowania sądowego.

2. Wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

2.1. We wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług gmina, opisując stan faktyczny wskazała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.2. Gmina podała, że w latach 2009-2010 realizowała szereg inwestycji związanych z funkcjonowaniem obiektów oświatowych położonych na terenie gminy, obejmujących w szczególności: rozbudowę Szkoły Podstawowej oraz przebudowę boiska szkolnego przy Gimnazjum. Gmina wyjaśniła, że inwestycje były finansowane z jej środków własnych i że dotychczas nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji.

2.3. W dalszej części wniosku gmina wyjaśniła, że po zakończeniu realizacji inwestycji nakłady poniesione w związku z jej realizacją zostały przekazane odpowiednio na rzecz szkoły podstawowej oraz gimnazjum (zwanych dalej łącznie: szkołami), pozostając jednocześnie własnością gminy. Gmina zaznaczyła, że obie wskazane jednostki są jednostkami organizacyjnymi gminy nieposiadającymi osobowości prawnej, prowadzonymi w formie gminnych jednostek budżetowych. Podkreśliła też, że obiekty oświatowe, z którymi związane były inwestycje, służyły realizacji przez gminę zadań nałożonych przepisami prawa, przede wszystkim ustawy o samorządzie gminnym, tj. w szczególności wykorzystania obiektów oświatowych dla celów edukacji publicznej i wykorzystaniu obiektów oświatowych w sposób odpłatny (dla celów komercyjnych), na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami trzecimi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00