Wyrok NSA z dnia 22 października 2014 r., sygn. I OSK 1685/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędzia WSA del. Iwona Kosińska Protokolant sekretarz sądowy Justyna Stępień po rozpoznaniu w dniu 22 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lutego 2013 r. sygn. akt II SA/Wa 1688/12 w sprawie ze skargi D. M. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 lutego 2013r., sygn. akt II SA/Wa 1688/12, oddalił skargę D. M. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 6 lipca 2012 r., nr [...], w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.
Jak wynika z jego uzasadnienia wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Zaskarżonym rozkazem, wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 2 K.p.a., utrzymano w mocy rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia [...] maja 2012 r. o zwolnieniu ze służby D. M. w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.). W jego uzasadnieniu organ odwoławczy podał, iż poprzednio zapadłe - na skutek jego wystąpienia ze służby - w tym przedmiocie rozkazy personalne z dnia [...] lutego 2010 r. i z dnia [...] maja 2010r. zostały uchylone przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. akt I OSK 772/11, który uchylił również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1255/10, oddalający skargę na w/w rozkaz ostateczny. Funkcjonariusz w dniu 22 grudnia 2011r. zgłosił gotowość podjęcia służby w Policji. Jednakowoż orzeczeniem Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSWiA z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...], zatwierdzonym w dniu 2 marca 2012 r., został uznany za całkowicie niezdolnego do służby w Policji i zaliczony do trzeciej grupy inwalidów w związku ze służbą w Policji. Wobec tego wszczęto postępowanie w sprawie zwolnienia D. M. ze służby w Policji na postawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji i rozkazem personalnym z dnia [...] maja 2012 r., utrzymanym w mocy obecnie zaskarżonym rozkazem z dnia [...] lipca 2012 r., zwolniono go ze służby w Policji z dniem [...] maja 2012 r. W ocenie Komendanta Głównego Policji skoro skutkiem wspomnianego wyżej wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego jest przywrócenie funkcjonariusza do służby, nadto zgłosił on gotowość jej podjęcia, to spełnione zostały przesłanki z art. 42 ust. 1 ustawy o Policji. Wszak pełna reaktywacja stosunku służbowego może nastąpić jedynie po wydaniu stosownego rozkazu personalnego, czego jednak nie można uczynić z powodu zaistnienia okoliczności uniemożliwiających pełnienie służby. Taką okolicznością jest orzeczenie o niezdolności policjanta do służby. Stan ten wypełnia przesłankę z art. 42 ust. 3 przywołanej ustawy, który nakazuje w takiej sytuacji zwolnienie Policjanta na zasadzie jej art. 41 ust. 2 pkt 5. Powołał się organ nadto na przepisy art. 25 i art. 26 ustawy o Policji, które przewidują możliwość pełnienia służby w Policji wyłącznie przez osoby, co do których komisja lekarska stwierdziła zdolność do służby. W przeciwnym wypadku zwolnienie ze służby jest obligatoryjne. Wskazał wreszcie organ na fakt niezdolności do pełnienia przez stronę służby już na skutek orzeczenia lekarskiego z dnia [...] lutego 2010 r., nr [...]. Przy czym zaprzestanie pełnienia służby nie miało miejsca z powodu choroby, bo nawet po wydaniu wyroku z dnia 16 grudnia 2011 r. nie został on do niej dopuszczony, jak też wcześniej jej nie pełnił (w tym po zapadnięciu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2009r., sygn. akt II SA/Wa 1601/09, bo zdaniem organu przekroczył termin zgłoszenia gotowości do podjęcia służby). Dlatego nie ma do niego zastosowania regulacja przepisu art. 43 ust. 1 ustawy o Policji gwarantująca zwolnienie ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 nie wcześniej niż po 12 miesiącach od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.