Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 2062/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Małgorzata Miron Protokolant asystent sędziego Justyna Rosińska po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 2258/11 w sprawie ze skargi K. W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 2258/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K.W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Decyzją z dnia [...] lipca 2011 r. znak: [...], wydaną na skutek ponownego rozpoznania sprawy w związku z uchyleniem poprzedniej decyzji przez organ odwoławczy, Wojewoda Wielkopolski stwierdził nieważność decyzji Starosty Pleszewskiego z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej K.W. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego, na działce nr [...] położonej w P. przy ul. [...].

W uzasadnieniu organ wskazał, że przedmiotowe postępowanie zostało wszczęte z urzędu na skutek wystąpienia organu nadzoru budowlanego w związku z wynikami kontroli rozpoznawczej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 5 marca 2010 r. wskazującymi, iż przedmiotowy budynek wielorodzinny stwarza zagrożenie dla życia ludzi.

Dalej podniósł, że w jego ocenie Starosta Pleszewski rażąco naruszył przepis art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), albowiem przed zatwierdzeniem projektu nie sprawdzono jego kompletności - brak jest warunków ochrony przeciwpożarowej oraz określenia kategorii zagrożenia ludzi. Zdaniem organu analizowana decyzja naruszyła również w sposób kwalifikowany art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, albowiem przewidując lokalizację miejsca gromadzenia odpadów stałych przy granicy z działką sąsiednią, do akt nie dołączono wymaganej przy takim odstępstwie, przepisem § 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), opinii państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00