Wyrok NSA z dnia 14 maja 2013 r., sygn. I OSK 263/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie NSA Janina Antosiewicz del. WSA Iwona Kosińska (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Paweł Florjanowicz po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Łódzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 października 2012 r. sygn. akt III SA/Łd 757/12 w sprawie ze skargi Rady Powiatu w Bełchatowie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 29 czerwca 2012 r. nr PNK-I.4131.656.2012 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie likwidacji Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łękawie 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wojewody Łódzkiego na rzecz Powiatu Bełchatowskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 12 października 2012 r. sygn. akt III SA/Łd 757/12, po rozpatrzeniu skargi Rady Powiatu w Bełchatowie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 29 czerwca 2012 r. nr PNK-I.4131.656.2012 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie likwidacji Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łękawie uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze oraz stwierdził, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
Wojewoda Łódzki rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 29 czerwca 2012 r. stwierdził nieważność uchwały Rady Powiatu w Bełchatowie z dnia 23 maja 2012 r. nr XX/164/2012 w sprawie likwidacji Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łękawie. Organ nadzoru stanął na stanowisku, że w rozpatrywanej sprawie naruszony został art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z którym organ prowadzący ma m.in. obowiązek co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu. Ponadto, zdaniem Wojewody, naruszony został także art. 19 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, ze zm.), zgodnie z którym organizacja związkowa, reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080), ma prawo zaopiniowania założeń i projektów aktów prawnych objętych zadaniami związków zawodowych. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, właściwy organ samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. W razie rozbieżności stanowisk związek może przedstawić swoją opinię na posiedzeniu właściwej komisji samorządu terytorialnego.