Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2010 r., sygn. I OSK 1628/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie NSA Wojciech Chróścielewski del.WSA Iwona Kosińska (spr.) Protokolant Małgorzata Penda po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 25 września 2009 r. sygn. akt III SA/Lu 318/09 w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy Telatyn z dnia [...] grudnia 2008 r. [...] w przedmiocie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Ż. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 25 września 2009 r. sygn. akt III SA/Lu 318/09, po rozpatrzeniu skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy Telatyn z dnia [...] grudnia 2008 r. nr [...] dotyczącą zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Ż., oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
Rada Gminy Telatyn uchwałą z [...] grudnia 2008 r. nr [...], na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591, ze zm.), podjęła decyzję o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w Ż. z dniem [...] sierpnia 2009 r. Uczniom tej szkoły i oddziału przedszkolnego klasy "0" zapewniono kontynuację nauki w Szkole Podstawowej w Telatynie. Wojewoda Lubelski, na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaskarżył tę uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. W uzasadnieniu skargi organ stwierdził, że [...] kwietnia 2009 r. wpłynął do niego wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Oddziału w Telatynie o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały jako sprzecznej z prawem. We wniosku tym zarzucono naruszenie art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (j.t. z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 854, ze zm.). Podobny wniosek wpłynął również od Rady Rodziców. Wojewoda wyjaśnił również, że z przesłanej mu przez Wójta Gminy Telatyn w dniu [...] maja 2009 r. korespondencji wynika, że przed podjęciem uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły organ prowadzący nie poczynił konsultacji ze związkami zawodowymi działającymi na terenie gminy, uzasadniając ten fakt tym, że z ustawy o systemie oświaty nie wynika taki obowiązek Ustawa ta nakłada jedynie obowiązek zawiadomienia rodziców uczniów oraz właściwego Kuratora Oświaty. Z takim stanowiskiem Wojewoda Lubelski się nie zgadza, ponieważ w jego opinii na mocy art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych organy gminy przed podjęciem uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły zobowiązane są do przedłożenia projektu uchwały odpowiednim władzom związków zawodowych. Zdaniem Wojewody oba etapy likwidacji szkoły - uchwała o zamiarze likwidacji szkoły i uchwała o likwidacji szkoły wymagają zaopiniowania przez związki zawodowe, co oznacza, że podejmując uchwałę Rada Gminy Telatyn naruszyła prawo uchylając się od obowiązku zaopiniowania uchwały. W odpowiedzi na skargę Rada Gminy Telatyn wniosła o jej oddalenie. W uzasadnieniu Rada Gminy podniosła m.in., że podstawę do podjęcia uchwały stanowił przepis art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z nim szkoła może zostać zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowana nauki w szkole publicznej tego samego typu. Organ prowadzący ma obowiązek zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów, właściwego Kuratora Oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkól danego typu. Gmina Telatyn jest przekonana, że spełniła te obowiązki. Ustawodawca nie przewidział w przepisach ustawy o systemie oświaty obowiązku zaopiniowania projektu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły przez związki zawodowe. Obowiązku tego nie można zatem wywodzić z przepisu ogólnego, czyli ustawy o związkach zawodowych. Zarzut naruszenia prawa przy zamiarze likwidacji szkoły bez wskazania uchybienia przepisom art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty jest więc, zdaniem Rady Gminy, nieuzasadniony.