Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. II FSK 1096/12
Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie wymaga uprzedniego wydania rozstrzygnięcia o wysokości zobowiązania podatkowego, jeżeli zobowiązanie określone pierwotnie jest zobowiązaniem określonym prawidłowo.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka, Sędziowie NSA Antoni Hanusz, WSA del. Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "S." spółki z o.o. (obecnie: "S." spółki z o.o. w upadłości likwidacyjnej) z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 24 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Rz 570/11 w sprawie ze skarg "S." spółki z o.o. z siedzibą w W. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia 16 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od gier za lipiec 2010 r. i z dnia 20 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za lipiec 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od "S." spółki z o.o. w upadłości likwidacyjnej z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. kwotę 2.700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 570/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargi S. sp. z o.o.z siedzibą w W. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia 16 czerwca 2011 r., w przedmiocie podatku od gier za lipiec 2010 r. oraz z dnia 20 czerwca 2011 r., w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za lipiec 2010 r.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że decyzją z dnia 18 stycznia 2011 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. określił wskazanej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku od gier za miesiąc lipiec 2010 r. w kwocie 54.000,00 zł, z kolei decyzją z dnia 15 marca 2011 r., organ ten odmówił spółce stwierdzenia nadpłaty za lipiec 2010 r.Organ pierwszej instancji wskazał, że strona złożyła deklaracje w podatku od gierza lipiec 2010 r., w której wykazała podatek do zapłaty w wysokości 54.000,00 zł. Zadeklarowany podatek został zapłacony.W dniu 15 listopada 2010 r. spółka złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od gier za lipiec 2010 r. oraz korektę deklaracji za ten okres, w której wykazała podatek do zapłaty w wysokości 19.222 zł. W załączonym do korekty deklaracji uzasadnieniu strona wskazała, że błędnie wykazała podatek do zapłaty na podstawie i w wysokości wynikającej z art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.; zwana dalej: "u.g.h."), zamiast z art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27, ze zm.; zwana dalej: "u.g.z.w."). Spółka wskazała także, iż pomimo, że u.g.h. nie zawiera przepisów przejściowych niezbędnych do zapewnienia poszanowania interesów, przed upływem okresu, na który przyznano spółce w drodze zezwolenia prawo do urządzania gier na automatach o niskich wygranych, organy podatkowe powinny stosować jej postanowienia, tak jakby zawierała ona stosowne przepisy przejściowe utrzymujące dotychczasowe zasady opodatkowania działalności spółki. Niezależnie od tego spółka wywiodła, iż organ naruszył przepisy Dyrektywy 98/34/WE w procedurze uchwalania u.g.h. poprzez pominięcie procedury notyfikacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right