Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. II FSK 622/11

Art. 14 ust. 2 pkt 6 u.p.d.o.f., z uwagi na odniesienie się w nim do pojęć znanych prawu cywilnemu, odnosi się do zobowiązań prywatnoprawnych.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędziowie NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka (sprawozdawca), WSA del. Grażyna Nasierowska, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 3 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1400/10 w sprawie ze skargi R. M. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 17 maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1400/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie ze skargi R. M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów (wydaną przez organ upoważniony - Dyrektora Izby Skarbowej w K.) z dnia 17 maja 2010 r., Nr [...], w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, uchylił zaskarżoną interpretację.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:

Wnioskiem z 18 lutego 2010r. R. M. (dalej: "skarżąca", "wnioskodawczyni") zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w K., działającego z upoważnienia Ministra Finansów (dalej jako Minister Finansów), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych umorzenia składek ZUS za okres przebywania na urlopie macierzyńskim. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zaliczki na podatek dochodowy odprowadzane są kwartalnie. Od początku prowadzenia działalności przyjęła zasadę zaliczania składek na własne ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Nie odliczała ich od dochodu na podstawie art. 26 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej powoływanej jako "u.p.d.o.f.". W okresie od 19 października 2006 r. do 7 marca 2007 r. przebywała na urlopie macierzyńskim, ale w początkowym okresie prowadzenia działalności jednocześnie pozostawała w stosunku pracy z ówczesnym pracodawcą. Za powyższy okres pobierana zasiłku macierzyńskiego, w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, nadal samodzielnie opłacała składki na ubezpieczenia społeczne w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Po wejściu w życie ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy - Prawo bankowe (Dz. U. nr 71, poz. 609) zamierza w pierwszym kwartale 2010 r. wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o umorzenie opłaconych samodzielnie za w/w okres składek. Powołana ustawa umożliwia bowiem umorzenie należności z tytułu składek opłaconych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, m.in. za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego w związku z umową o pracę, pod warunkiem złożenia wniosku w przepisanym terminie. Dyspozycja art. 3 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje przy tym, iż ZUS jest zobligowany do umorzenia tych składek na wniosek płatnika. Ponadto z ustawy tej wynika, że w przypadku powstania nadpłaty wskutek umorzenia, ZUS zalicza ją na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych składek, a w razie ich braku zwraca ją podatnikowi. Ponieważ wnioskodawczyni nie posiada zaległości składkowych i zamierza kontynuować działalność gospodarczą, to zgodnie z art. 3 ust. 2 cyt. ustawy, ZUS powinien zaliczyć umorzone składki na poczet bieżących lub przyszłych należności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00