Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. I FSK 375/11
Przepisy Dyrektywy 112 nie przewidują bezwzględnego obowiązku przechowywania kopii faktur w takiej samej formie, w jakiej są wysłane, ale pozostawiają państwom członkowskim decyzję co do wprowadzenia szczególnych wymogów dotyczących formy przechowywania faktur.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia NSA Krystyna Chustecka (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Inga Gołowska, Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 945/10 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Gminy W. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 3 listopada 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie ze skargi Gminy W. uchylił interpretację Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2010 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu sprawy wynikało, że przedmiotem skargi Gminy jest interpretacja przepisów prawa podatkowego. Opisując we wniosku zdarzenie przyszłe, Gmina stwierdziła, że w ramach gospodarowania własnym zasobem mieszkaniowym świadczy na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, usługi najmu lokali mieszkalnych. Powołując się na art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm.) dalej ustawa o VAT oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. nr 224, poz. 1794) dalej rozporządzenie MF z dnia 23 grudnia 2009 r. stwierdziła, że do końca 2010 r. możliwe jest zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług wynajmowania nieruchomości na własny rachunek dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, pod warunkiem, że usługi te są dokumentowane w całości fakturami. Prowadzenie ewidencji za pomocą kas rejestrujących wiąże się dla Gminy z konieczności wydatkowania środków publicznych na zakup kas rejestrujących oraz zintegrowanego systemu komputerowego. Od 1 kwietnia 2010 r. Gmina chce skorzystać ze zwolnienia, przewidzianego w § 2 rozporządzenia MF z dnia 23 grudnia 2009 r. poprzez dokumentowanie w całości sprzedaży usług najmu lokali mieszkalnych fakturami. Z uwagi na duże koszty i nakład pracy potrzebny na wydrukowanie i dystrybucję oryginałów faktur, Gmina chce ograniczyć wydatki na drukowanie i przechowywanie kopii faktur, przez przechowywanie kopii faktur w formie elektronicznej. Faktury (kopia i oryginał) wystawiane będą w systemie komputerowym. Gmina będzie doręczała wydrukowany z tego systemu oryginał faktury w wersji papierowej, natomiast wystawione kopie będą przechowywane w systemie komputerowym bez możliwości modyfikacji treści ich zapisów, z możliwością ich wydrukowania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right