Wyrok NSA z dnia 25 maja 2012 r., sygn. I FSK 1273/11
Istota przechowywania kopii faktur sprowadza się bowiem do przechowywania nośników informacji, dlatego jeśli normodawca nie wyklucza jakiejś formy przechowywania informacji, to do podatnika powinien należeć wybór tych nośników, przy jednoczesnym obowiązku zaprezentowania uprawnionym organom tych informacji w żądanej przez nie formie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia WSA (del.) Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 2491/10 w sprawie ze skargi S. E. P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 12 maja 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 2491/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, uchylił interpretację Ministra Finansów z 15 czerwca 2010 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług, stwierdził, że zaskarżona interpretacja nie podlega wykonaniu i zasądził od Ministra Finansów na rzecz S. Sp. z o.o. z siedzibą w W. zwrot kosztów postępowania sądowego.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że wnioskiem z 23 marca 2010 r. S. Sp. z o.o. z siedzibą w W. zwróciła się do Ministra Finansów o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania kopii faktur. Spółka podała, że jest dystrybutorem towarów marki S. w Polsce oraz sprzedaje hurtowo towary marki Samsung swoim klientom na terenie całego kraju. W każdym miesiącu wystawia kilkanaście tysięcy samych faktur sprzedaży, nie licząc faktur korygujących. Skarżąca podkreśliła, iż zaledwie znikoma ilość klientów wyraziła zgodę na korzystanie z procedury elektronicznego przesyłania faktur. Oznacza to, że w każdym miesiącu skarżąca sporządza, drukuje i wysyła kilkanaście tysięcy oryginałów faktur i faktur korygujących, zaś ich kopie w formie papierowej przechowywane są u skarżącej. Biorąc pod uwagę długi okres przechowywania dokumentów, który ustalony został co do zasady na okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, każdego roku przybywa jej kilkadziesiąt tysięcy dokumentów. Powoduje to olbrzymie problemy z ich przechowywaniem i właściwym segregowaniem oraz ochroną.