Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2008 r., sygn. II GSK 348/07

dot. sposobu określenia sposobu obliczania rekompensaty przysługującej gminie z tytułu zwolenia gruntów znajdujących się w obrębie parku narodowego z podatku od nieruchomości

Zaskarżonym wyrokiem z 16 kwietnia 2007 r., sygn. akt V SA/Wa 432/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyniku rozpoznania skargi Gminy Z. uchylił decyzję Ministra Finansów z 23 września 2006 r., nr ST1-0341 988/2006/5113/2005 w przedmiocie przyznania Gminie z budżetu państwa rekompensaty z tytułu dochodów utraconych w związku ze zwolnieniem Tatrzańskiego Parku Narodowego w 2001 r. z podatku od nieruchomości.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oparł swoje ustalenia na następującym stanie faktycznym.

W związku ze zwolnieniem Tatrzańskiego Parku Narodowego z podatku od nieruchomości, Miasto Z. wnioskiem z dnia 19 lipca 2001 r. wystąpiło do Ministra Finansów o zwrot utraconych w roku 2001 dochodów z tego tytułu w kwocie 1.055.641,40 zł. Jako podstawę prawną żądania zwrotu z budżetu państwa powyższej kwoty gmina wskazała art. 14 ust. 13a ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz.. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079 ze zm.).

Decyzje Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2001 r. oraz z dnia 22 stycznia 2002 r., którymi Minister odmówił zwrotu wnioskowanej przez Miasto Z. kwoty rekompensaty zostały uchylone wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. akt III SA 548/02. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że pomimo uchylenia przez przepis art. 3 ustawy z dnia 14 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 145, poz. 1623) z dniem 1 stycznia 2002 r. przepisu art. 14 ust. 13a ustawy ochronie przyrody, stanowiącego podstawę żądania zwrotu rekompensaty w niniejszej sprawie, w przepisach ustawy zmieniającej nie zawarto rozwiązań prawnych które wskazywałyby na wolę ustawodawcy, co do wycofania się z realizacji prawa, które przez okres niemalże 11 miesięcy niektórym jednostkom samorządu terytorialnego faktycznie przysługiwało. W konsekwencji, Minister Finansów winien ustalić dla gminy właściwa kwotę rekompensaty, która będzie podlegała zwrotowi z budżetu państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00