Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2008 r., sygn. II OSK 764/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie NSA Anna Łuczaj (spr.) del. WSA Jerzy Siegień Protokolant Anna Wieczorek po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2006 r. sygn. akt VI SA/Wa 1597/06 w sprawie ze skargi L. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 listopada 2006 r., sygn. akt VI SA/Wa 1597/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę L. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podał, że decyzją Komendanta Wojewódzkiego Policji we W. z dnia [...] Nr [...] L. K. otrzymał pozwolenie na broń palną myśliwską w celu łowieckim.
W dniu [...] - w związku z informacją o popełnieniu przez skarżącego przestępstwa komunikacyjnego opisanego w art. 178 a § 1 k.k. - prowadzenie pojazdu mechanicznego będąc w stanie nietrzeźwości (2,33 promila alkoholu) - zostało wszczęte z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia pozwolenia na posiadanie broni palnej myśliwskiej. Za powyższe przestępstwo L. K. został skazany prawomocnym wyrokiem Sądu Rejonowego w O. z dnia [...] (sygn. akt [...]) na karę 1 roku pozbawienia wolności, karę grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 1 roku. Na podstawie art. 69 § 1 i 2 k.k. oraz art. 70 § 1 pkt 1 k.k. wykonanie orzeczonej kary warunkowo zawieszono skarżącemu na okres 2 lat próby.
Decyzją z dnia [...], wydaną na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 15 ust. 1 pkt 6 oraz art. 20 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji, Komendant Wojewódzki Policji we W. cofnął L. K. pozwolenie na broń palną myśliwską w celu łowieckim w ilości dwóch sztuk broni. Komendant Wojewódzki Policji podniósł, że zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy organ Policji cofa pozwolenie na broń, jeżeli osoba, której takie pozwolenie wydano należy do osób, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 6, a więc co do których istnieje uzasadniona obawa, że mogą użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego, w szczególności skazanym prawomocnym orzeczeniem sądu za przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu lub mieniu albo wobec których toczy się postępowanie karne o popełnienie takich przestępstw. Organ uznał, iż stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku w komunikacji poprzez prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu całkowicie zdyskredytowało skarżącego z grona osób mogących dysponować bronią palną. Swoim nagannym zachowaniem podkreślił, że poszanowanie prawa jest mu obce. Osoby uprawnione do dysponowania bronią są szczególnie zobowiązane do przestrzegania prawa. Broń może się znajdować jedynie w rękach osób, których postępowanie pozwala domniemywać, że nie użyją jej niezgodnie z prawem albo jej przeznaczeniem. Skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko komunikacji stwarza uzasadnioną obawę, że strona może tych norm nie przestrzegać. Nawet, jeżeli prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości, zostało umiejscowione w dziale przestępstw przeciwko komunikacji, to jednak sprawca swoim zachowaniem bezsprzecznie stworzył zagrożenie dla zdrowia i życia własnego, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Skarżący wzbudził uzasadnione obawy, że może użyć broni w celu sprzecznym z interesem bezpieczeństwa i porządku publicznego zwłaszcza, że nie daje gwarancji zachowania trzeźwości dysponując bronią palną.