Wyrok NSA z dnia 21 października 2008 r., sygn. I FSK 1189/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia WSA del. Jerzy Płusa, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 21 października 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 25 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Bd 212/07 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 26 stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za 2004 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. na rzecz J. K. kwotę 6694 zł (słownie: sześć tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt cztery złote) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Bd 212/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 26 stycznia 2007 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za 2004 r.
Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny ustalony przez organy podatkowe w niniejszej sprawie.
1.2. W trakcie kontroli przeprowadzonej przez Inspektora Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w G. ustalono, że w 2004 r. przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności był skup i sprzedaż złomu, metali kolorowych i złomu stalowego. Głównymi dostawcami towarów były firmy: Firma P. N. w S., Firma G. N. w O., J. K., S. w C. oraz "J." T. M. w C.
Postanowieniem z dnia 8 maja 2006 r. do ww. postępowania włączono materiał dowodowy zgromadzony w toku czynności podjętych w ramach kontroli przeprowadzonej u jednego z kontrahentów podatnika - Firmie G. N. w O., na podstawie którego stwierdzono, że faktury wystawione na rzecz podatnika przez tenże podmiot dokumentują czynności, które faktycznie nie zostały dokonane, ustalono bowiem, że G. N. w 2004 r. nie dokonywał zakupu ani sprzedaży złomu metalowego. Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, że faktury wystawione przez tegoż kontrahenta nie mogą po stronie podatnika stanowić podstawy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur. Tym samym decyzją z 28 lipca 2006 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej dokonał prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2004 r.