Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2007 r., sygn. I OSK 802/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Wiśniewska Sędziowie Jolanta Rajewska NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 lutego 2007r. sygn. akt II SA/Sz 1189/06 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zezwolenia na założenie Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w N. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

wyr. z 21.08.07 r.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 28 lutego 2007 r., II SA/Sz 1189/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę A. K. na decyzję Kuratora Oświaty w S. z [...], nr [...] w przedmiocie odmowy zezwolenia na założenie Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w N.. W uzasadnieniu stwierdził, że w sytuacji, gdy organ administracji publicznej rozpatruje sprawę ponownie, po wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego, Sąd bada również, czy organ wykonał zalecenia zawarte w wyroku kasacyjnym. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1270 ze zm. - dalej P.p.s.a.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten Sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Analiza zaskarżonej decyzji dokonana w kontekście zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz zarzutów skargi, nie dostarczyła podstaw do jej uwzględnienia, albowiem zarówno zarzuty skargi dotyczące naruszenia przepisów postępowania, jak i prawa materialnego okazały się chybione.

Podstawę materialno-prawną rozstrzygnięcia stanowiły przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 4 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną (Dz. U. Nr 46, poz. 438). Zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o systemie oświaty - założenie szkoły lub placówki przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Przesłanki zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej zostały określone w § 4 ust.1 i 2 rozporządzenia, wydanego z upoważnienia zawartego w art. 58 ust.5 ustawy o systemie oświaty. Jedną z przesłanek zezwolenia na założenie szkoły jest ustalenie, że utworzenie szkoły w miejscowości wskazanej przez założyciela stanowi korzystne uzupełnienie sieci szkół w tej miejscowości, gminie, powiecie, województwie lub regionie (4 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00