Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2006 r., sygn. II GSK 181/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie NSA Jan Bała (spr.) Anna Robotowska Protokolant Magdalena Rosik po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2006 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej U. w R. (H.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2005 r. sygn. akt VI SA/Wa 662/05 w sprawie ze skargi U. w R. (H.) na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 listopada 2004 r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 października 2005 r., sygn. akt VI SA/Wa 662/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę U. w R., H. na decyzję Urzędu Patentowego RP z dnia 29 listopada 2004 r., nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu 18 listopada 2003 r. firma U. z siedzibą w R., H. złożyła wniosek o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy MAGNUM R-135798 udzielonego z pierwszeństwem od dnia 21 lipca 1997 r. na rzecz B. S.A. z siedzibą w O. dla towarów w klasie 32, tj. wyrobów bezalkoholowych. W jej ocenie prawo ochronne na kwestionowany znak towarowy zostało udzielone z naruszeniem art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o znakach towarowych (Dz.U. Nr 5, poz. 17 ze zm.), dalej u.z.t.
W uzasadnieniu żądania wnioskodawca podniósł, że zarejestrowany na jego rzecz z wcześniejszym pierwszeństwem, zarówno w formie słownej pod numerem R-67912, jak i słowno-graficznej pod numerem IR-590691, znak towarowy MAGNUM należy do grupy znaków renomowanych podlegających szczególnej ochronie prawnej. Uzyskał on niezwykłą i pozytywną siłę oddziaływania na przeciętnych odbiorców dzięki:
- długoletniemu używaniu w obrocie gospodarczym (lody Magnum zostały wprowadzone na rynek w 1989 r.),
- intensywnej reklamie we wszystkich stacjach telewizyjnych, prasie i na bilbordach w całej Polsce, która rozpoczęła się w Polsce od 1992 r. i której towarzyszyło równoległe wprowadzanie do obrotu lodów oznaczonych znakiem towarowym MAGNUM i które były dostępne w większości polskich sklepów,