Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 października 2005 r., sygn. II OSK 95/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Stahl, Sędziowie NSA Janina Antosiewicz, Zygmunt Zgierski /spr./, Protokolant Agnieszka Majewska, po rozpoznaniu w dniu 12 października 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. i S. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2004 r. sygn. akt II SA/Lu 437/04 w sprawie ze skargi S. M. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 listopada 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...], utrzymującą w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu T. i S. H. pozwolenia na rozbudowę budynku mieszkalnego i przebudowę konstrukcji dachowej z przystosowaniem na lokal mieszkalny, budowę garażu oraz budowę wiaty na działce nr 825/3 w S., bezpośrednio przy granicy z działką sąsiednią.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wskazał w uzasadnieniu wyroku, iż rozstrzygnięcie Starosty [...] zakwestionował w drodze odwołania S. M. - właściciel nieruchomości sąsiedniej. Podniósł, iż projektowana inwestycja pozbawi go światła dziennego, jak również stanie się powodem zacieniania terenu, na którym znajduje się jego ogród.

W dalszej części uzasadnienia orzeczenia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie przywołał twierdzenia organu odwoławczego, iż kwestia nasłonecznienia mieszkania skarżącego poddana została szczegółowej analizie przez uprawnionego biegłego. Zdaniem organu II instancji brak jest podstaw do formułowania jakichkolwiek zastrzeżeń w tej kwestii, zwłaszcza naruszenia norm prawnych ją regulujących. Organ odwoławczy wskazał również, iż miejsce lokalizacji inwestycji zostało ustalone ostateczną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Projekt zagospodarowania działki budowlanej został opracowany zgodnie z ustaleniami zawartymi w decyzji lokalizacyjnej, jak też warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Organ odwoławczy stwierdził zatem, iż Starosta [...] zobligowany był do zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę. Stosownie bowiem do przepisów art. 35 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane, spełnienie wymagań wskazanych w ust. 1 i 2 art. 35 i art. 32 ust. 4 ww. ustawy obliguje organ architektoniczno-budowlany do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00