Artykuł
1. Wypłata odpraw pracownikom
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy to dla pracodawcy obowiązek dopełnienia wielu formalności związanych z dokumentacją kadrowo-płacową. Zakończenie współpracy między pracodawcą a pracownikiem może wiązać się ponadto z koniecznością wypłaty pracownikowi odprawy.
Przepisy prawa pracy przewidują wypłatę odpraw pracownikom w związku z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy. Wyjątek stanowi odprawa poborowego, która jest wypłacana w trakcie trwania stosunku pracy.
Wśród odpraw wypłacanych przez pracodawcę, związanych z zakończeniem stosunku pracy, należy wymienić:
§ odprawę emerytalno-rentową,
§ odprawę pośmiertną,
§ odprawę pieniężną z tytułu rozwiązania umowy o pracę.
Odprawa emerytalno-rentowa
Odprawa emerytalno-rentowa przysługuje pracownikowi spełniającemu warunki do przyznania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę (art. 92 Kodeksu pracy). Przesłanki nabycia prawa do odprawy emerytalno-rentowej muszą być spełnione łącznie, co oznacza, że warunkiem wypłacenia odprawy emerytalnej jest rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę (zmiana statusu danej osoby z pracownika-rencisty/emeryta na status wyłącznie rencisty/emeryta).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right