Oszczędności w kosztach pracy - gotowe rozwiązania dla pracodawców
Pracodawcy mający problemy wynikające z trudnej sytuacji finansowej muszą poszukiwać sposobów obniżenia kosztów bieżącej działalności. Można tego dokonać np. przez zawieszenie przepisów wewnątrzzakładowych przyznających dodatkowe świadczenia pracownikom lub likwidację zfśs.
Najbardziej radykalnym posunięciem w przypadku przeprowadzenia ograniczenia kosztów działalności firmy jest redukcja liczebności załogi. W praktyce istnieją jednak możliwości ograniczania wydatków związanych z zatrudnieniem, które pozwalają uniknąć zwolnień z pracy. Poniżej prezentujemy kilka takich efektywnych metod racjonalizacji kosztów pracy.
Zawieszenie obowiązywania przepisów zakładowych
W przypadku złej kondycji finansowej pracodawca ma prawo do czasowego pogorszenia pracownikom warunków zatrudnienia wynikających z obowiązującego w danej jednostce układu zbiorowego pracy lub z innych przepisów wewnątrzzakładowych (np. regulaminu wynagradzania). Nie wymaga to stosowania wypowiedzeń zmieniających. Takie zawieszenie przepisów musi być jednak uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy, której oceny dokonują strony zawierające porozumienie. Sytuacja ta nie podlega ocenie sądu (wyrok SN z 6 grudnia 2005 r., III PK 91/05, OSNP 2006/21-22/316).
Zawieszenie stosowania w całości lub w części postanowień układów zbiorowych, aktów wewnątrzzakładowych lub umów o pracę nie może dotyczyć regulacji zawartych w Kodeksie pracy oraz w przepisach innych ustaw i aktów wykonawczych (art. 91 § 1 Kodeksu pracy).
Zawieszanie postanowień regulaminów
Zastosowanie rozwiązań mniej korzystnych z punktu widzenia osób zatrudnionych, zapisanych w wewnętrznych regulaminach następuje na skutek porozumienia zawieranego między podmiotem zatrudniającym a reprezentującą pracowników organizacją związkową lub - jeśli w danym zakładzie nie działają związki - z przedstawicielstwem pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u konkretnego pracodawcy (art. 9 § 2 Kodeksu pracy).