Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-11-28

Świadczenia pracownicze - jak prawidłowo oskładkować i opodatkować

Obowiązki składkowy i podatkowy, którym podlegają poszczególne przychody pracownicze, pracodawcy muszą ustalać na podstawie albo rozporządzenia składkowego, albo ustawy o pdof. Niektóre przychody są zwolnione zarówno ze składek, jak i z podatku, niektóre są zwolnione ze składek, ale podlegają opodatkowaniu (lub odwrotnie), a niektóre są zwolnione zarówno z oskładkowania, jak i z opodatkowania - jednak na odmiennych zasadach i po spełnieniu odmiennych warunków.

W poniższej tabeli zestawiliśmy dla Państwa najważniejsze składniki wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych, zasady ich oskładkowania i opodatkowania, w tym najczęściej stosowane wyłączenia składkowe i podatkowe, a także interpretacje ZUS i organów podatkowych w tym zakresie.

Przychody pracownicze oraz zasady ich oskładkowania i opodatkowania

Rodzaj przychodu

Zasady oskładkowania

Zasady opodatkowania

1

2

3

Składniki wynagrodzenia

Nagrody jubileuszowe (gratyfikacje za staż pracy)

Warunkiem zwolnienia ze składek nagrody, którą pracownik otrzymuje z tytułu długiego stażu pracy, jest określenie w przepisach wewnątrzzakładowych, że nagroda ta przysługuje nie częściej niż co 5 lat.

Zgodnie z interpretacją przyjętą przez ZUS, podstawy wymiaru składek nie stanowi również nagroda jubileuszowa wypłacona:

● przed upływem 5 lat od nabycia prawa do poprzedniej nagrody, gdy w czasie 5-letniego okresu oczekiwania na następną nagrodę pracownik przedstawił dokumenty

potwierdzające zatrudnienie, które wcześniej nie zostało uwzględnione,

● gdy do nabycia prawa do nagrody z tytułu upływu kolejnych 5 lat brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, jeśli nastąpiło ono w związku z przejściem pracownika na emeryturę lub rentę inwalidzką w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową albo na rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji lub rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00