Czy w służbie cywilnej można zawrzeć umowę na zastępstwo
W razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika służby cywilnej można zatrudnić inną osobę na jego zastępstwo. Warunkiem zawarcia umowy jest wybór kandydata w postępowaniu o naborze.
Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony (art. 35 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, dalej ustawa o sc). Przepisy nie wskazują wprost, czy możliwe jest zatrudnienie członka służby cywilnej na podstawie umowy na zastępstwo. Dopuszczalność zawarcia tego rodzaju umowy wynika z ustawy o sc pośrednio.
Obowiązkowy nabór
Termin na składanie dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze nie może być krótszy niż 10 dni, a dla ogłoszenia o naborze w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej - 5 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (art. 28 ust. 3 ustawy o sc). Oznacza to jednocześnie, że w odróżnieniu od regulacji obowiązujących w strukturach samorządu terytorialnego zawarcie umowy na zastępstwo w służbie cywilnej wymaga przeprowadzenia otwartego i konkurencyjnego naboru.