Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-01-08

Jak obniżyć finansowe obciążenia pracodawcy. Składki na ubezpieczenia społeczne

Joanna Nowicka
Paweł Ziółkowski
Barbara Zabieglińska
W celu uniknięcia zwiększonych kosztów z tytułu zatrudniania pracowników - w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne - pracodawca powinien przede wszystkim przestrzegać obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Płatnik składek jest zobowiązany do ponoszenia odpowiednich należności z tytułu zatrudniania pracowników. Jednakże stosując obowiązujące przepisy w zakresie ubezpieczeń społecznych może uniknąć dodatkowych obciążeń finansowych.
Można do nich zaliczyć:
• odpowiednią formę zatrudnienia,
• prawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek,
• terminowe opłacanie składek,
• wnioskowanie w odpowiednim czasie o zastosowanie ulg.
Głównym aktem prawnym regulującym zagadnienia z zakresu ubezpieczeń społecznych jest ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.).
Praca może być świadczona w różnych formach organizacyjno-prawnych. Wysokość ponoszonych przez pracodawcę kosztów jest uwarunkowana m.in. formą zatrudnienia.
PYTANIE
Anna K. ma ustalone prawo do emerytury. W okresie zatrudnienia pracowała jako tłumacz. Obecnie - mimo prawa do świadczenia emerytalnego - podjęła zatrudnienie w tym samym charakterze. Firma, w której jest zatrudniona, zleciła wykonanie kilku projektów technicznych innej spółce. Ta z kolei chce podpisać z Anną K. umowę o dzieło na tłumaczenie korespondencji związanej z tymi projektami. Ponieważ w ramach zawartej umowy o dzieło zainteresowana wykonywałaby pracę na rzecz swojego pracodawcy (za pośrednictwem innej firmy), od umowy o dzieło będą należne składki, tak jak za pracownika.
ODPOWIADAMY
Pracownik obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania (rozwiązania). Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawsze podlega obowiązkowym ubezpieczeniom. Nie ma znaczenia, czy osoba ta jest emerytem, rencistą, osobą mundurową, czy też zatrudniona jest w kilku zakładach pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00