comment
Artykuł
Data publikacji: 2001-12-06
Komisja bezpieczeństwa i higieny pracy
Pracodawca niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności powinien powołać komisję bezpieczeństwa i higieny pracy jako organ opiniodawczy i doradczy w zakresie bhp.
Krystyna Zakrzewska-Szczepańska
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, określonych w art. 23712 k.p., który wszedł w życie 2 czerwca 1996 r., jest powołanie komisji bezpieczeństwa i higieny pracy. Ta regulacja prawna stanowi wykonanie postanowień Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 155 dotyczącej bezpieczeństwa, zdrowia pracowników i środowiska pracy, w tym zwłaszcza zalecenia nr 164 do konwencji. W krajach Unii Europejskiej prawo przewiduje powoływanie komitetów bezpieczeństwa i higieny pracy u pracodawców zatrudniających powyżej 50 pracowników.
W myśl art. 23712 § 1 Kodeksu pracy każdy pracodawca niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, zatrudniający więcej niż 50 pracowników, jest zobowiązany powołać komisję bezpieczeństwa i higieny pracy jako swój organ doradczy i opiniodawczy.
Nie ma przeszkód, aby komisje bezpieczeństwa i higieny pracy były powoływane u pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników, ponieważ przepisy Kodeksu pracy określają wyłącznie normy minimalne, niezbędne do spełnienia przez pracodawcę.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka