Artykuł
Wprowadzenie stanu wyjątkowego to utrudnienia w działaniu JST, a nawet groźba zawieszenia ich organów
fot. Kamila Kotusz/Agencja Gazeta
Mirosław Rymer, radca prawny w kancelarii Płaza & Głąb, starszy inspektor w wydziale nadzoru prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach
Trwa dyskusja, czy wprowadzenie stanu wyjątkowego na części obszaru Polski było uzasadnione i czy istotnie szczególne zagrożenie bezpieczeństwa obywateli oraz porządku publicznego związane z sytuacją na granicy z Republiką Białorusi nie może być usunięte przez użycie zwykłych środków konstytucyjnych. Nie takie rozważania są jednak celem tego artykułu, lecz to, że mimo dość wąskiego zakresu wprowadzonych ograniczeń przez prezydenta oraz rząd, sytuacja powoduje sporo problemów i zagrożeń dla jednostek samorządu terytorialnego.
Komisarz na wniosek wojewody
Na początek przypomnijmy, że zgodnie z art. 8. ustawy z 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1928; dalej: u.s.w.) organy władzy publicznej działają podczas stanu wyjątkowego w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji - ale z zastrzeżeniem przepisów wspomnianej ustawy. W tym kontekście warto przypomnieć, że art. 12 u.s.w. brzmi następująco:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right