Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. II SA/Kr 1578/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Asesor WSA Anna Kopeć Protokolant: specjalista Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 stycznia 2025 r. sprawę ze skargi G. B. na decyzję nr 493/2024 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 17 października 2024 r. znak: WOB.7721.39.2024.JKUT w przedmiocie nakazu rozbiórki I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzje organu I Instancji; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz skarżącej G. B. kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Zakopanem decyzją z dnia 13 grudnia 2023 r. nr 265/23 działając na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 81 ust. 1 pkt 2, art. 83 ust. 1 i art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane w związku z art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane i art. 104 K.p.a. nakazał G. B. i A. B. rozbiórkę budynku mieszkalnego jednorodzinnego (użytkowanego jako budynek mieszkalno – usługowy), usytuowanego na działce nr [...] obr. [...] przy ul. C. w Z. oraz uporządkowanie terenu po rozbiórce. W uzasadnieniu organ wskazał, że ze względu na zrealizowanie spornego budynku w warunkach samowoli budowlanej przed 1995 r. w prowadzonym postępowaniu zastosowanie ma art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane. Dalej organ stwierdził, że decyzją z dnia 11 marca 2020 r. nakazał inwestorom G. i A. B. wykonać rozbiórkę budynku mieszkalnego jednorodzinnego usytuowanego na działce nr [...] obr[...] przy ul C. w Z. oraz uporządkować teren po rozbiórce. Podstawą prawną rozstrzygnięcia był art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24.10.1974 r. Prawo budowlane. W uzasadnieniu wskazał m.in., że w dniu 10.03.2003 r. inwestorzy złożyli wniosek o legalizację budynku mieszkalnego znajdującego się na wskazanej wyżej działce. W toku oględzin w dniu 21.04.2010 r. ustalono, że sporny budynek mieszkalny jednorodzinny, został wybudowany w konstrukcji stalowej, szkieletowej, na fundamencie betonowym. Jego realizacja odbyła się bez wymaganego pozwolenia na budowę i miała miejsce w 1991 r. W ocenie organu I instancji, objęty nakazem rozbiórki budynek mieszkalny powoduje niebezpieczeństwo dla ludzi i mienia gdyż usytuowany jest w odległości 2,37-2,79 m. od granicy z działką nr [...] oraz w odległości 2,67-2,86 m. od granicy z działką nr [...], co oznacza, że nie zostały zachowane minimalne odległości od granicy działki, zgodnie z par. 12 ust. 1 obowiązującego w dacie budowy rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z 3.07.1980 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki. Dla budynków mieszkalnych i gospodarczych o ścianach z materiałów niepalnych i takim też pokryciu, przepisy określają odległość min. 4 m od granicy działki, przy czym może być ona zmniejszona do 3 m., gdy ściana budynku od strony sąsiedniej działki nie ma okien lub drzwi; wykonany jest z 10 kontenerów o wymiarach 3,3 x 4,4 x 2,35 m, w konstrukcji stalowej, które ustawione są na betonowych fundamentach, a więc – w ocenie PINB - w sposób znacznie odbiegający od ogólnie przyjętej zasady wznoszenia budynków z materiałów budowlanych; inwestor nie dostarczył ekspertyzy stanu technicznego, nakazanej postanowieniem z 31.05.2005 r., która miała zawierać wykonanie obliczeń, rysunków przedstawiających rozwiązania połączeń zastosowanych w konstrukcji; inwestor nie dostarczył pozostałych żądanych dokumentów, tj.: inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej, oceny zgodności obiektu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami, zasadami wiedzy technicznej oraz zapisami planu zagospodarowania przestrzennego, projektu zmian i przeróbek w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z przepisami.