Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Wr 357/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska (sprawozdawca) Sędzia WSA Anetta Chołuj Protokolant st. specjalista Ewa Bogulak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi Związku Powiatowo-Gminnego S. w B. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 24 lipca 2024 r. nr 58/24 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego S. z dnia 26 czerwca 2024 r. nr II/12/2024 w sprawie udzielenia absolutorium członkowi Zarządu Związku Powiatowo-Gminnego S. z wykonania obowiązków w 2023 r. oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną uchwałą nr 58/2024 z dnia 24 lipca 2024 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (dalej: Kolegium, RIO, Regionalna Izba Obrachunkowa) we Wrocławiu stwierdziło nieważności uchwały Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego S. (dalej: Związek Powiatowo-Gminny, Związek, strona skarżąca) nr II/12/2024 z dnia 26 czerwca 2024 r. w sprawie udzielenia absolutorium członkowi Zarządu Związku Powiatowo-Gminnego S. z wykonania obowiązków w 2023 r.
Uchwała Związku Powiatowo-Gminnego nr II/12/2024 została podjęta na podstawie § 17 ust. 3 pkt 23 Statutu Związku (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 2023 r. poz. 1284 i 5137). Zgodnie z § 1 uchwały nr II/15/2024 Zgromadzenie Związku udzieliło absolutorium A. K. z wykonania obowiązków członka Zarządu za okres od 4 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Powyższa uchwała wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w dniu 2 lipca 2024 roku.
Stwierdzając nieważność uchwały Zgromadzenia Związku nr II/12/2024 Kolegium wskazało, że kontrolowana uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 12 pkt 6 w związku z art. 32 pkt 4 oraz art. 72 i art. 72a ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej u.s.p.), oraz art. 271 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, ze zm., dalej u.f.p.) Regionalna Izba Obrachunkowa przywołała treść ww. wyżej przepisów i wskazała, że powołane regulacje przesądzają o zakresie przedmiotowym i podmiotowym instytucji absolutorium. W opinii RIO wynika z nich jednoznacznie, że w przypadku związku powiatowo-gminnego absolutorium jest udzielane przez zgromadzenie związku, z tytułu wykonania budżetu, zarządowi związku. RIO podkreśliło, że ani powołane przepisy, ani żaden inny przepis ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o finansach publicznych nie przewiduje wprost procedury udzielania absolutorium członkowi zarządu związku powiatowo-gminnego. Dodatkowo Kolegium zauważyło, że zgodnie z § 17 ust. 3 pkt 23 Statutu Związku do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności podejmowanie uchwał dotyczących udzielania absolutorium Zarządowi. RIO podkreśliło również, że procedurą absolutoryjną objęty jest zarząd jako organ wykonujący budżet. W konkluzji RIO podkreśliło, że instytucja absolutorium jest podsumowaniem wykonania budżetu. Stanowi ona element zamykający gospodarkę finansową związku i środek kontroli zgromadzenia nad działalnością organu wykonawczego. Jego przedmiotem jest ocena gospodarki finansowej związku, za prawidłowość której zarząd jako organ wykonawczy ponosi odpowiedzialność.