Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.826.2024.2.KF
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagrody w ramach X (polecenie pracownika) oraz gratyfikacji w ramach Y (pozyskanie zlecenia).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagrody w ramach X (polecenie pracownika) oraz gratyfikacji w ramach Y (pozyskanie zlecenia). Uzupełnili go Państwo pismem z 17 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Prowadzą Państwo działalność (…) (PKD (…)). Działalność tego typu jest uzależniona od zatrudniania wykwalifikowanego personelu, jak i pozyskiwania nowych klientów do obsługi (…).
W związku z powyższym, wdrożyli Państwo program poleceń pracowniczych (dalej „X”) oraz program pod nazwą „(…)” (dalej: „Y”), przy czym ten drugi jako system gratyfikacji za pozyskanie zleceń na obsługę (…), natomiast pierwszy dotyczący pozyskania pracownika/zleceniobiorcy dla Państwa.
W ramach X osobą polecającą można być wielokrotnie, a w programie wyróżnia się następujące warianty:
a)pracownik poleca do pracy innego pracownika lub zleceniobiorcę,
b)zleceniobiorca poleca do pracy innego pracownika lub zleceniobiorcę.
W ww. przypadkach za rekomendację kandydata do Państwa Spółki osobie polecającej przysługuje jednorazowa premia pieniężna. Warunkiem otrzymania premii jest nawiązanie z osobą polecaną stosunku pracy bądź współpracy (w ramach umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej) oraz kontynuacja umowy przez określony minimalny okres czasu.
Co do zasady, osoba polecająca w momencie polecenia będzie jednocześnie z Państwem w stosunku pracy lub będzie miała podpisaną umowę cywilnoprawną. Natomiast możliwe są również przypadki, w których osoba polecająca nie będzie miała z Państwem w tym konkretnym momencie żadnej wiążącej umowy. Nie zmienia to jednak w żaden sposób Państwa obowiązków w zakresie wynagradzania takiej osoby.
W przypadku polecenia tego samego kandydata przez kilka osób polecających, przyjmuje się, że kandydat został polecony tylko jeden raz, przez osobę polecającą, która jako pierwsza zgłosiła danego kandydata.
Z kolei w ramach Y, wskazuje się na następujące sytuacje:
a)pracownik pozyskuje klienta dla Państwa do obsługi (…) (poleca Państwa Spółkę),
b)zleceniobiorca pozyskuje klienta dla Państwa do obsługi (…) (poleca Państwa Spółkę).
Oczywiście, podobnie jak w przypadku X, istnieje również możliwość pozyskania klienta przez podmiot, który nie jest z Państwem związany ani umową o pracę, ani umową cywilnoprawną.
W przypadku Y obowiązują następujące zasady:
-wynagrodzenie polecającego to (…)% kwoty z faktury za usługi (…) wystawionej na rzecz poleconego przez niego klienta (i faktycznie opłaconej), pomniejszone o wszystkie należne składki i zaliczki (…);
-polecający będzie otrzymywał ww. wynagrodzenie przez okres 2 lat od dnia zawarcia pierwszej umowy z poleconym przez niego klientem,
-wynagrodzenie będzie wypłacane polecającemu kwartalnie,
-celem uregulowania wzajemnych praw i obowiązków zawrą Państwo z polecającym stosowną umowę.
Zarówno świadczenia pieniężne polecających w ramach X, jak i Y, będą świadczeniami wynikającymi ze spełnienia warunków stosownych regulaminów podanych do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty u Państwa.
W odniesieniu do powyższego, są Państwo zainteresowani uzyskaniem interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych w ramach X oraz Y, jakie mogą zaistnieć w razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków przez potencjalnych polecających. W tym celu zwracają się Państwo do Organu o ocenę Państwa stanowiska co do kwalifikacji źródła ww. przychodów osób polecających na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226; zwanej dalej „UPDOF”).
Uzupełnienie zdarzeń przyszłych
Udział w X i Y pracowników/zleceniobiorców będzie dobrowolny.
Żaden z dokumentów określających zakres zadań i czynności pracowników/zleceniobiorców nie będzie zawierać zapisów o obowiązku wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie, o którym mowa w X, nie będzie stanowiło obowiązku wynikającego z umowy o pracę/umowy zlecenia. Jest ono w pełni dobrowolne.
Żaden z dokumentów określających zakres zadań i czynności pracowników/zleceniobiorców nie będzie zawierać zapisów o obowiązku pozyskiwania zleceń na obsługę (…). Pozyskanie zlecenia, o którym mowa w Y, nie będzie stanowiło obowiązku wynikającego z umowy o pracę/umowy zlecenia. Czynności te będą w pełni dobrowolne.
Ponadto w odpowiedzi na pytania: W związku ze wskazaniem, że w ramach Y celem uregulowania wzajemnych praw i obowiązków zawrą Państwo z polecającym stosowną umowę, proszę wyjaśnić jakie dokładnie kwestie będzie regulowała ta umowa, w szczególności czy będzie ona nakładała na pracownika/zleceniobiorcę obowiązek pozyskiwania zleceń na obsługę (…) świadczoną przez Państwa firmę? Czy będzie to odrębna umowa od zawartej umowy o pracę/umowy zlecenia?, wyjaśnili Państwo:
Umowa, o której mowa w pytaniu, będzie umową odrębną od umowy o pracę/zlecenia. Pracownik/zleceniobiorca bierze udział w Y dobrowolnie, a możliwe do uzyskania świadczenie pieniężne ma formę gratyfikacji opartą o spełnienie warunków podyktowanych stosownym regulaminem.
Umowa, którą następnie zawrą Państwo z pracownikiem/zleceniobiorcą, będzie zawierana w celu technicznego określenia wysokości wynagrodzenia oraz okresu w jakim będzie ono wypłacane, jeżeli danych pracownik/zleceniobiorca pozyskają dla Państwa klientów. Nie będzie ona nakładać żadnych obowiązków na pracownika/zleceniobiorcę.
Tym samym, umowa reguluje prawo pracownika/zleceniobiorcy do otrzymywania świadczeń pieniężnych w mającym zastosowanie do jego przypadku okresie i Państwa obowiązek do ich wypłaty na rzecz pracownika/zleceniobiorcy. Będzie ona podpisywana tylko w przypadku skutecznego pozyskania nowego klienta i nie będzie zawierana z każdym pracownikiem/zleceniobiorcą, ale tylko z tymi, którzy spełnią zasady regulaminu (skuteczne pozyskanie klienta).
Pytania
1.Czy prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach X na rzecz osób polecających zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę ze względu na zakwalifikowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF?
2.Czy prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach X na rzecz osób polecających współpracujących z Państwem w ramach umów zlecenia ze względu na zakwalifikowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF?
3.Czy prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu Y na rzecz osób polecających zatrudnionych w ramach umowy o pracę przez wzgląd na zakwalifikowanie przedmiotowego wynagrodzenia jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF?
4.Czy prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu Y na rzecz osób zatrudnionych w oparciu o umowę zlecenie, w związku z zakwalifikowaniem przedmiotowego wynagrodzenia jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Państwa zdaniem, nie będą Państwo zobowiązani jako płatnik do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach X na rzecz osób polecających zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, ze względu na zakwalifikowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Ad. 2
W Państwa opinii, nie będą Państwo zobowiązani do pobrania jako płatnik zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach X na rzecz osób polecających współpracujących z Państwem w ramach umów zlecenia ze względu na zakwalifikowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Ad. 3
Państwa zdaniem, prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu Y na rzecz osób polecających zatrudnionych w ramach umowy o pracę przez wzgląd na zakwalifikowanie przedmiotowego wynagrodzenia jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Ad. 4
W Państwa opinii, prawidłowym działaniem będzie niepobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu Y na rzecz osób zatrudnionych w oparciu o umowę zlecenie, w związku z zakwalifikowaniem przedmiotowego wynagrodzenia jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Ad. 1 i 2
Stosownie do art. 10 ust. 1 UPDOF, źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
-przychody z innych źródeł (pkt 9).
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 UPDOF, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 UPDOF, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Z kolei w myśl art. 14 ust. 1 UPDOF, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Dodatkowo, art. 20 ust. 1 UPDOF, stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Przy czym, sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 UPDOF.
Na podstawie art. 42a ust. 1 UPDOF, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, iż w sytuacji, gdy pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa wart. 12 ust. 1 UPDOF (m.in. wyrok NSA z 9 kwietnia 2015 r. o sygn. akt II FSK 730/13 oraz z 19 lutego 2014 r. o sygn. akt II FSK 650/12). Stąd, samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów wypłacanych przez pracodawcę jako przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 UPDOF. Analogicznie należy rozpatrywać w kontekście rozgraniczenia umów zlecenia od przychodów niestanowiących przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Biorąc powyższe pod uwagę, nadmieniają Państwo, iż X jest programem poleceń pracowniczych skierowanym de facto do różnych grup uczestników (polecającymi kandydatów na stanowiska u Państwa mogą być zarówno Państwa pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę lub osoby współpracujące w ramach umów cywilnoprawnych). Co więcej, Państwa zdaniem, wypłacane świadczenia pieniężne nie będą wynikać stricte z zawartej przez te osoby z Państwem umowy o pracę/umowy cywilnoprawnej, lecz ze spełnienia warunków podyktowanych stosownym regulaminem.
W takim ujęciu jak wyżej, wypłacone świadczenie osobom polecającym, (tj. zarówno Państwa pracownikom zatrudnionym w ramach umowy o pracę lub osobom współpracującym w ramach umów cywilnoprawnych – tu przedmiot Państwa pytania dotyczy jedynie umów zlecenia), stanowi Państwa zdaniem przychód polecających ze źródła przychodu – „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Chcieliby Państwa wskazać, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej właśnie w ten sposób ocenił dość podobną sytuację jak ta przedstawiona przez Państwa. A mianowicie chodzi o stan faktyczny rozstrzygnięty w interpretacjach indywidualnych z 30 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ czy z 10 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.469.2024.2.DJ.
Warto w tym miejscu dostrzec, iż świadczenie pieniężne w ramach X nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez polecające osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, tj. Państwa. Czynności te nie wynikają w żaden sposób z umowy o pracę czy innej umowy łączącej strony. Są one całkowicie niezależne i stanowią dodatkowe czynności objęte odrębnym regulaminem X, który kierowany jest do szerokiego grona osób, nie tylko do osób współpracujących z Państwem. Przysporzenie, jakie otrzymają osoby polecające w ramach X, nie jest ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę, nie można zatem uznać go za element wynagrodzenia za pracę i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy (analogicznie w przypadku umowy zlecenia na tle przychodu z działalności wykonywanej osobiście).
Skoro otrzymana nagroda za polecenie nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez polecających pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, to przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach X nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy. Zatem, Państwa zdaniem, wypłacane świadczenia w ramach X stanowić będą dla polecających przychód ze źródła przychodu – inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF. Tym samym, nie będą Państwo zobowiązani by pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zarówno w odniesieniu do pracowników (umowa o pracę), jaki zleceniobiorców (umowa zlecenia).
Ad. 3 i 4
Analogicznie jak w przypadku pytań 1 i 2, Państwa zdaniem, zasadnym będzie również brak pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu Y na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umowy zlecenia) ze względu na to, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
Warto wskazać w tym miejscu m.in. na wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretację indywidualną z 7 sierpnia 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.462.2024.2.MS2. Cytując stanowisko zawarte w interpretacji:„przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, którego dotyczy wydana interpretacja, obejmuje gratyfikacje przekazywane polecającym z tytułu skutecznego polecenia oferty wnioskodawcy, stanowiąc nagrody związane ze sprzedażą premiową. Rzeczony program był natomiast dedykowany do sprzedawców zatrudnionych w punktach stacjonarnych, które współpracują z wnioskodawcą, nie są zatrudnione przez spółkę wnioskodawcy oraz nie prowadzą działalności gospodarczej, jednak w Państwa ocenie aspekt umowy o pracę/zlecenia pozostaje bez znaczenia, ponieważ rozpatrywać należy wypłacane świadczenia jako przychód polecających z innych źródeł z uwagi na formę gratyfikacji opartą o spełnienie warunków podyktowanych stosownym regulaminem.
Niemniej jednak, istnieje szereg interpretacji indywidualnych stwierdzających, iż świadczenie osiągane przez pracowników/zleceniobiorców w ramach programów poleceń, kwalifikuje się do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF.
To jest (głównie w przedmiocie programów poleceń pracowników do pracy):
-interpretacja indywidualna z 30 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ,
-interpretacja indywidualna z 10 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.469.2024.2.DJ,
-interpretacja indywidualna z 21 maja 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.298.2024.2.DJ,
-interpretacja indywidualna z 18 lipca 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS,
-interpretacja indywidualna z 17 lipca 2023 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG,
-interpretacja indywidualna z 20 września 2023 r. o sygn. 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM.
Państwa zdaniem, świadczenia pieniężne uzyskiwane przez polecających (pracowników i zleceniobiorców) nie będą stanowić elementu ich wynagrodzenia w związku z zatrudnieniem, a będą jedynie przychodem towarzyszącym, pobocznym względem stosunku łączącego strony umową o pracę/zlecenia, przez co powinny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 UPDOF.
Wskazać warto ponownie, iż na mocy art. 12 ust. 1 UPDOF, za przychody ze stosunku pracy lub pokrewne uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki i nagrody. Należy zatem wskazać, że aby uznać dany przychód za przychód ze stosunku pracy, powinien on wynikać właśnie z takiej relacji prawnej, tj. stosunek prawny łączący strony powinien spełniać definicję stosunku pracy na podstawie art. 22 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, dalej jako „Kodeks pracy”).
Na mocy tego przepisu, pracownik bowiem zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Powstanie stosunku pracy jest przy tym szczególną formą zobowiązania stron pomiędzy ściśle określonymi podmiotami – pracownikiem a pracodawcą i kreuje jasno określone obowiązki zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Zatem, aby doszło do związania stron stosunkiem pracy, powinny wystąpić następujące cechy:
-osobiste świadczenie pracy przez pracownika,
-odpłatność pracy wykonywanej przez pracownika,
-podporządkowanie pracownika, w tym świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
-ryzyka pracodawcy, (tj. istnienie odpowiedzialności pracodawcy za działania pracownika wykonywane w ramach stosunku pracy).
W przypadku programu Y uznać należy, iż taka gratyfikacja (wynagrodzenie) nie stanowi elementu warunków pracy i płacy uczestników programu, tj. polecających. Fakt ten rzutuje na kwalifikację przychodu polecających jako z innych źródeł na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, co potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna z 28 lutego 2020 r. o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.784.2019.1.MS.
Biorąc pod uwagę powyższe, otrzymana nagroda za polecenie w ramach programu Y nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez polecających pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, więc przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające nie będzie stanowić elementu warunków ich pracy i płacy. Stąd, Państwa zdaniem, wypłacane świadczenia w ramach tego programu stanowić będą dla polecających przychód ze źródła przychodu – inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF. Tym samym, nie będą Państwo zobowiązani by pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zarówno w odniesieniu do pracowników (umowa o pracę), jak i zleceniobiorców (umowa zlecenia).
Reasumując, stoją Państwo na stanowisku, iż zarówno w odniesieniu do programu X, jak i programu Y, w przypadku pracowników tak jak i zleceniobiorców, gratyfikacje będą kwalifikowane do źródła przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF (inne źródła), a w związku z takim uznaniem, nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Na Państwu ciążyć będą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 UPDOF.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
-inne źródła (pkt 9).
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wdrożyli Państwo program poleceń pracowniczych („X”) dotyczący pozyskania pracownika/zleceniobiorcy dla Państwa oraz program pod nazwą „(…)” („Y”), jako system gratyfikacji za pozyskanie zleceń na obsługę (…). Za rekomendację kandydata do Państwa Spółki osobie polecającej przysługuje jednorazowa premia pieniężna. Warunkiem otrzymania premii jest nawiązanie z osobą polecaną stosunku pracy bądź współpracy (w ramach umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej) oraz kontynuacja umowy przez określony minimalny okres czasu. Z kolei w ramach Y wynagrodzenie polecającego to (…)% kwoty z faktury za usługi (…) wystawionej na rzecz poleconego przez niego klienta (i faktycznie opłaconej), pomniejszone o wszystkie należne składki i zaliczki (…). Polecający będzie otrzymywał ww. wynagrodzenie przez okres 2 lat od dnia zawarcia pierwszej umowy z poleconym przez niego klientem. Wynagrodzenie będzie wypłacane polecającemu kwartalnie, a celem uregulowania wzajemnych praw i obowiązków zawrą Państwo z polecającym stosowną umowę. Zarówno świadczenia pieniężne polecających w ramach X, jak i Y, będą świadczeniami wynikającymi ze spełnienia warunków stosownych regulaminów podanych do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty u Państwa.
W odniesieniu do powyższego, są Państwo zainteresowani uzyskaniem interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych w ramach X oraz Y, jakie mogą zaistnieć w razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków przez potencjalnych polecających.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że będące przedmiotem Państwa zapytania nagroda wypłacana w ramach X, jak i gratyfikacja wynikająca z programu Y, wypłacane odpowiednio osobom polecającym pracownika/zleceniobiorcę do pracy lub osobom pozyskującym zlecenie na obsługę (…), jako świadczenia pieniężne, będą stanowić dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczeń do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że ich wartość nie będzie stanowić dla otrzymujących je osób przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani przychodu z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy.
Jak wynika bowiem z wniosku, zarówno nagroda wynikająca z X, jak i gratyfikacja przyznana w ramach Y, nie wiążą się z wykonywaniem określonej przez polecające osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego te świadczenia. Czynności wykonywane w ramach tych programów nie wynikają w żaden sposób z umowy o pracę/umowy zlecenia ani też z żadnego innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności Państwa pracowników/zleceniobiorców. Są one całkowicie niezależne i stanowią dodatkowe czynności objęte odrębnym regulaminem X oraz regulaminem Y, które kierowane są do szerokiego grona osób, nie tylko do osób współpracujących z Państwem. Tym samym przysporzenia, jakie otrzymają osoby polecające w ramach X oraz Y, nie będą ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę/zlecenie, nie można ich zatem uznać za element wynagrodzenia za pracę/zlecenie i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy czy też przychodu z działalności wykonywanej osobiście.
Skoro otrzymane nagroda za polecenie oraz gratyfikacja za pozyskanie zlecenia nie będą wiązać się z wykonywaniem określonej przez polecających pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, to wypłacone osobom polecającym świadczenia będą stanowić dla tych osób przychód ze źródła przychodu jakim są „inne źródła”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.
Podsumowując, w przedstawionej sytuacji uzyskane nagroda za polecenie pracownika lub zleceniobiorcy oraz gratyfikacja za pozyskanie zlecenia na obsługę (…), należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu. Będą na Państwu ciążyć jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenie i przekazanie podatnikom (osobom polecającym) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-11), zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.