Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w programie poleceń.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
X prowadzi działalność w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zajmującą się prowadzeniem Aptek Y. Działalność Spółki X jest uzależniona od zatrudniania personelu posiadającego wykształcenie farmaceutyczne. W związku z powyższym Spółka X postanowiła zorganizować program poleceń pracowniczych („Program”) w celu pozyskania i utrzymania odpowiedniej obsady farmaceutów w Aptekach Y. Celem Programu jest uzyskanie możliwości zatrudnienia osób z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym niezbędnym do pracy w Aptekach Y, będących własnością Spółki.
Udział w Programie jako osoba polecająca będzie mogła wziąć osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat w dniu dokonania polecenia. Uczestnictwo w Programie nie jest uzależnione od zatrudnienia w Spółce X bowiem osobą polecającą będzie mogła zostać zarówno osoba będąca, jak i niebędąca pracownikiem Spółki, a także osoba współpracująca ze Spółką X na podstawie umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem osób zatrudnionych na stanowisku Kierownik regionu ponieważ pozyskiwanie pracowników związane jest z ich zakresem obowiązków.
Polecenie będzie dokonywane za pośrednictwem stworzonego przez Spółkę X formularza zgłoszeniowego. Ilość kandydatów polecanych przez jedną osobę jest nieograniczona. W razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków, w tym w szczególności jeżeli Spółka apteczna zatrudni poleconą osobę i polecony pracownik będzie pracował w Spółce aptecznej przez przynajmniej 3 miesiące, osoba polecająca będzie uprawniona do otrzymania świadczenia pieniężnego określonego w regulaminie Programu jako „nagroda”, wypłaconej przez Spółkę X.
Program nie opiera się na rywalizacji pomiędzy osobami polecającymi, jednakże w przypadku polecenia tego samego kandydata przez kilka osób polecających przyjmuje się, że kandydat został polecony tylko jeden raz przez osobę polecającą, która pierwsza zgłosiła kandydata.
Pytania
1.Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających będących: (1) pracownikami Spółki lub (2) osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, które nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie Programu, ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie Programu (np. podmioty prowadzące działalność w zakresie rekrutacji) z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla osób polecających przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających będących: (1) pracownikami Spółki lub (2) osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, które nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie Programu, ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanego stanu faktycznego Spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie Programu (np. podmioty prowadzące działalność w zakresie rekrutacji) z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla osób polecających przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
‒stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
‒działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
‒pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
‒przychody z innych źródeł (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
‒z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 32 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, wypłacone osobom polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do osób polecających wymienionych w pytaniach nr 1 i 2 – tj. osób będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu – wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby niezwiązane ze Spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, przez co przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.
W konsekwencji nie będzie ciążył na Państwu obowiązek pobrania podatku dochodowego, lecz obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Odnosząc się natomiast do zakwalifikowania ww. świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu w przypadku osób polecających wymienionych w pytaniu nr 3 – tj. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie Programu (np. podmioty prowadzące działalność w zakresie rekrutacji) – osoby będące przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą.
Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tych podatników działalności gospodarczej.
W konsekwencji nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku z przekazaniem nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie Programu, bowiem przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right