Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.462.2024.2.MS2

Przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach programu poleceń.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 31 maja 2024 r. (data wpływu 31 lipca 2024 r.) oraz pismem z 2 sierpnia 2024 r. (data wpływu 2 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. Spółka Akcyjna [dalej: Wnioskodawca, Spółka] prowadzi portale internetowe o tematyce finansowej, które umożliwiają internautom porównywanie produktów finansowych (produkty kredytowe, pożyczkowe, lokacyjne i ubezpieczeniowe) oferowane przez instytucje finansowe i wybór najkorzystniejszej oferty. Spółka współpracuje z wieloma bankami oraz instytucjami pożyczkowymi [dalej jako: instytucje finansowe] w zakresie dystrybucji oferowanych przez te instytucje finansowe produktów.

W 2020 r. uruchomiona została platforma B., która daje dostęp online do kredytów i pożyczek oferowanych przez instytucje finansowe. W praktyce B. to narzędzie, dzięki któremu klient, poprzez wypełnienie prostego formularza w kilka minut, uzyskuje dostęp do szybkiego i wygodnego finansowania udzielanego przez bank albo instytucję pożyczkową. Cały proces odbywa się online, tj. klient wypełnia formularz a narzędzie B. dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, przekazuje konkretnemu bankowi albo instytucji pożyczkowej zapytanie o produkt od zweryfikowanego klienta. Usługa świadczona klientowi przez Spółkę za pośrednictwem B. polega na dopasowaniu produktów do klienta oraz umożliwienie mu zawnioskowania do instytucji finansowej o zawarcie umowy dla wybranego produktu.

Na bazie narzędzia B. Spółka stworzyła platformę C., narzędzie płatnicze dla sklepów internetowych oraz stacjonarnych punktów handlowych i usługowych. Za pośrednictwem C. klienci (konsumenci) mogą też uzyskać finansowanie zakupów w formie płatności odroczonej, kredytu lub pożyczki (w tym zakresie C. działa podobnie jak B.).

Narzędzie C. jest wdrażane m.in. sklepach stacjonarnych oraz klinikach medycznych [dalej jako: placówki stacjonarne]. Placówki stacjonarne, na podstawie umowy o współpracy zawartej ze Spółką uzyskują dostęp do panelu platformy C. Podczas wizyty w placówce stacjonarnej klient jest informowany przez sprzedawcę o możliwości pozyskania finansowania za pośrednictwem C. Jeśli klient chce skorzystać z finansowania przy zakupie w placówce stacjonarnej, wystarczy, że wybierze jedną z dostępnych opcji finansowania, a sprzedawca wpisze jego dane kontaktowe (imię i nazwisko, nr telefonu i mail) w panelu platformy C. Wtedy w C. generowany jest wniosek, do którego klient otrzymuje link w mailu i SMS.

Resztę niezbędnych informacji klient wprowadza już indywidualnie, na własnym urządzeniu (np. telefonie, tablecie). Samodzielne wypełnianie wniosku przez klienta pozwala uniknąć podawania na głos w placówce stacjonarnej informacji poufnych, takich jak miejsce pracy czy zarobki. Wraz ze złożeniem wniosku klientowi jest zakładane konto klienta na platformie C. Weryfikacja tożsamości wnioskującego o finansowanie za pośrednictwem C. odbywa się poprzez wykonanie przelewu na 1 zł lub poprzez logowanie do banku w ramach usługi D. Po pozytywnej decyzji klient i sprzedawca/placówka stacjonarna otrzymują odpowiednie powiadomienie i zakup produktu/usługi jest realizowany.

W opisany powyżej sposób, klient korzysta z usług Spółki (narzędzia C.) podczas wizyty w punkcie stacjonarnym. Zasadniczo C. działa analogicznie jak B., z tą różnicą iż C. jest dedykowane do bezpośredniego finansowania zakupów m.in. w punktach stacjonarnych. Tym samym klienci na usługi Spółki i dystrybuowane przez nią produkty finansowe są pozyskiwani właśnie w punktach stacjonarnych. Jednocześnie z uwagi na fakt, że C. dotyczy finansowania konkretnych zakupów klienta, usługi Spółki obejmują nie tylko dopasowanie produktu finansowego dla klienta oraz umożliwienie zawnioskowania do instytucji finansowej o zawarcie umowy dla wybranego produktu (jak to mam miejsce w przypadku B.) ale również usługi związane z zawarciem umowy na produkt finansowy (będące następstwem pozytywnej weryfikacji złożonego wniosku) oraz usługę płatniczą, tj. usługę przekazu pieniężnego [dalej łącznie jako: usługi].

W celu zwiększenia rozpoznawalności marki Spółki na rynku oraz zwiększenia zainteresowania narzędziem C. (usługami) i oferowanych za jego pośrednictwem produktów finansowych wśród klientów punktów stacjonarnych, Spółka podjęła decyzję o utworzeniu Programu poleceń [dalej: Program]. Program skierowany jest do sprzedawców zatrudnionych w punktach stacjonarnych, które współpracują ze Spółką i będą polecać C. oraz oferowane za jego pośrednictwem produkty finansowe [dalej: Polecający]. Oznacza to, że Program jest dedykowany do osób, które mają lub mogą mieć styczność z potencjalnymi klientami na usługi Wnioskodawcy.

Uczestnicy Programu są osobami fizycznymi, które nie są zatrudnione przez Spółkę oraz nie prowadzą działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie zawiera jakichkolwiek umów z Polecającymi, a udział w Programie jest całkowicie dobrowolny.

W ramach Programu Wnioskodawca przyznaje nagrody pieniężne tym Polecającym, którzy dokonają skutecznego polecenia C. Za skuteczne polecenie jest uznawane polecenie, w ramach którego Polecający za pośrednictwem C. przekazuje do Spółki dane klienta zainteresowanego finansowaniem (tj. imię, nazwisko, adres e-mail, kwota produktu finansowego) wraz ze zgodą na kontakt w celu sfinalizowania sprzedaży produktu finansowego, w wyniku czego dochodzi do udzielenia finansowania na rzecz klienta. Dodatkowo, nagroda pieniężna przysługuje Polecającemu o ile klient nie odstąpi w terminie ustawowym od produktu finansowego lub umowa o produkt finansowy nie zostanie rozwiązana z innej przyczyny. Innymi słowy, nagroda przysługuje Polecającemu jeżeli klient skorzysta z usług Spółki w wyniku czego dojdzie do sprzedaży produktu finansowego.

Nagroda dla Polecającego za pojedyncze skuteczne polecenie jest ustalona w regulaminie Programu. Jest to kwota pieniężna, uzależniona od wartości produktu finansowego sprzedanego na skutek polecenia C. przez Polecającego [dalej: Nagroda]. Kwota Nagrody za jedno skuteczne polecenie może być niższa niż 2 000 zł ale może też przekroczyć 2 000 zł (w zależności od wartości produktu finansowego). Nagrody są rozliczane i wypłacane miesięcznie. W praktyce może zatem wystąpić sytuacja, że łączna wartość Nagród wypłaconych za dany miesiąc przekroczy kwotę 2 000 zł ale pojedyncza wartość poszczególnych Nagród (tj. za pojedyncze polecenie) nie przekroczy 2 000 zł.

Spółka ma prawo wykluczyć z uczestnictwa w Programie Polecającego w przypadku gdy w okresie 5 miesięcy poprzedzających wykluczenie procent klientów, którzy zawarli umowę o produkt finansowy był niższy niż wskazany w regulaminie Programu procent wszystkich klientów, których dane zostały przekazane przez tego Polecającego.

Program nie posiada cech konkursu ani gry losowej. Przyznanie Nagrody nie będzie wynikiem przypadku a wręcz przeciwnie, każdy Polecający uzyska Nagrodę jeżeli dojdzie do skutecznego polecenia C.

Wnioskodawca jako organizator Programu ponosi koszty ekonomiczne organizacji Programu, w tym finansuje Nagrody.

Pytania

1.Czy Nagroda dla Polecającego, której wartość za pojedyncze skuteczne polecenie nie przekracza 2 000 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT i tym samym na Spółce nie spoczywają obowiązki płatnika PIT oraz obowiązki informacyjne wynikające z ustawy PIT?

2.Czy Nagroda dla Polecającego, której wartość za pojedyncze skuteczne polecenie przekracza 2 000 zł podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT i tym samym na Spółce spoczywają obowiązki płatnika PIT w zakresie poboru 10% zryczałtowanego PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Nagroda dla Polecającego, której wartość za pojedyncze skuteczne polecenie nie przekracza 2 000 zł stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT i tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. W konsekwencji na Spółce nie spoczywają obowiązki płatnika PIT oraz obowiązki informacyjne wynikające z ustawy PIT.

2. Nagroda dla Polecającego, której wartość za pojedyncze skuteczne polecenie przekracza 2000 zł stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT i tym samym na Spółce spoczywają obowiązki płatnika PIT w zakresie poboru 10% zryczałtowanego PIT.

Ad. 1

Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z powyższym nagroda jest zwolniona z podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.nagroda jest związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

2.jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2 000 zł,

3.nagroda nie jest otrzymywana przed podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, wartość Nagrody za pojedyncze polecenie nie przekracza 2000 zł i jednocześnie Polecający uczestniczący w Programie nie są osobami fizycznym prowadzącymi działalność gospodarczą. Oznacza to, że zarówno warunek z pkt 2. i 3. powyżej są spełnione. Stąd kluczowym dla rozstrzygnięcia czy analizowane zwolnienie znajdzie zastosowanie jest ustalenie czy również warunek z pkt 1. jest spełniony.

Określenie tego wymaga udzielania odpowiedzi na dwa pytania, tj. w pierwszej kolejności należy ustalić: (i) czy Program stanowi sprzedaż premiową towarów lub usług, a następnie – w przypadku odpowiedzi twierdzącej - rozstrzygnąć (ii) czy Nagroda stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów lub usług.

Analizując wyżej wskazane kwestie w pierwszej kolejności zauważyć, iż brak jest w ustawie PIT zarówno definicji samego pojęcia „sprzedaż premiowa”, jak i wytycznych jak należy rozumieć pojęcie „nagród związanych z sprzedażą premiową”. W konsekwencji organy podatkowe, tj. Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej [dalej: DKIS] wielokrotnie wypowiadał się w tym zakresie. Co istotne DKIS czynił to również w odniesieniu do przedsięwzięć, w ramach których nagrody są wydawane za polecenie produktu sprzedawanego przez podmiot wydający nagrodę. Stąd, z uwagi na fakt, iż takie właśnie przedsięwzięcie jest przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka za zasadne uznała odwołanie się właśnie do tych stanowisk DKIS.

(i) kwalifikacja Programu jak sprzedaży premiowej towarów lub usług

Dokonując oceny czy dane przedsięwzięcie (tu: Program) stanowi sprzedaż premiową DKIS konsekwentnie wskazuje:

„Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.” (por. przykładowo, interpretacja indywidualna z 22 marca 2024 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.867.2023.1.MST, czy też z 24 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF).

Zdaniem Wnioskodawcy Program wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję sprzedaży premiowej. Program ma na celu zachęcenie uczestników (Polecających) do polecenia C., co bezpośrednio prowadzi do zwiększania przychodów ze sprzedaży świadczonych przez Spółkę usług.

Oznacza to, iż na pytanie czy Program stanowi sprzedaż premiową towarów lub usług należy odpowiedzieć twierdząco.

(ii) kwalifikacja Nagrody jako nagrody związanej ze sprzedaż premiową towarów lub usług

W tym kontekście wskazać należy, że DKIS konsekwentnie podnosi, iż z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia w sytuacji gdy występuje związek pomiędzy sprzedażą a nagrodą, jednocześnie nie jest wymagane aby nagroda została wydana nabywcy usługi. Kluczowym jest jedynie aby nagroda była wydana/należna w związku ze sprzedażą usług (lub towarów) przez podmiot wydający nagrodę.

Jako przykład prezentowania ww. stanowiska warto przytoczyć interpretację indywidualna DKIS z 24 maja 2023 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF), gdzie organ wskazał co następuje:

„Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi.”

Tożsame stanowisko DKIS zaprezentował w interpretacji indywidualnej z 22 marca 2024 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.867.2023.1.MST, wskazując co następuje:

„Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem "nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku "wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie "nabywcę" lub "nagrodę dla nabywcy". Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi.”

Odnosząc powyższe do Nagrody zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż Nagroda stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową usług, mimo iż jest wydawana na rzecz Polecającego. Jak zostało bowiem już wskazane, nie jest wymagane aby Nagroda została wydana nabywcy usługi, czyli klientowi Wnioskodawcy.

Mając na względzie powyższe, uznać należy iż również warunek z pkt 1 jest spełniony.

Podsumowując, zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT znajdzie zastosowanie w odniesieniu do Nagrody, gdyż:

1.Nagroda jest związana ze sprzedażą premiową usług,

2.jednorazowa wartość Nagrody nie przekracza kwoty 2 000 zł,

3.Nagroda nie jest otrzymywana przed Polecającego w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Końcowo Spółka pragnie zauważyć, iż możliwość stosowania analizowanego zwolnienia do nagród wydawanych za polecenie produktu sprzedawanego przez podmiot wydający nagrodę jest konsekwentnie potwierdzana przez DKIS m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

Ad. 2

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Kolejno, art. 41 ust. 4 ustawy PIT wskazuje, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu dotyczącym pytania nr 1. Nagroda stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Oznacza to, iż ww. przepisy znajdują zastosowanie gdy wartość Nagrody za pojedyncze skuteczne polecenie przekracza 2 000 zł. W takim przypadku na Spółce spoczywają obowiązki płatnika PIT w zakresie poboru 10% zryczałtowanego PIT.

Mając na względzie powyższe, Spółka wnosi jak na wstępie.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są „inne źródła”.

Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.

Natomiast w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:

2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody;

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzą Państwo portale internetowe o tematyce finansowej, które umożliwiają internautom porównywanie produktów finansowych oferowane przez instytucje finansowe i wybór najkorzystniejszej oferty. W 2020 r. uruchomiona została platforma B., która daje dostęp online do kredytów i pożyczek oferowanych przez instytucje finansowe. Na bazie narzędzia B. stworzyli Państwo platformę C., narzędzie płatnicze dla sklepów internetowych oraz stacjonarnych punktów handlowych i usługowych.

W celu zwiększenia rozpoznawalności Państwa marki na rynku oraz zwiększenia zainteresowania narzędziem C. (usługami) i oferowanych za jego pośrednictwem produktów finansowych wśród klientów punktów stacjonarnych, Spółka podjęła decyzję o utworzeniu Programu poleceń. Program skierowany jest do sprzedawców zatrudnionych w punktach stacjonarnych, które współpracują z Państwem i będą polecać C. oraz oferowane za jego pośrednictwem produkty finansowe. Uczestnicy Programu są osobami fizycznymi, które nie są zatrudnione przez Państwa oraz nie prowadzą działalności gospodarczej. Nie zawierają Państwo jakichkolwiek umów z Polecającymi, a udział w Programie jest całkowicie dobrowolny. W ramach Programu przyznają Państwo nagrody pieniężne tym Polecającym, którzy dokonają skutecznego polecenia C. Nagroda dla Polecającego za pojedyncze skuteczne polecenie jest ustalona w regulaminie Programu. Jest to kwota pieniężna, uzależniona od wartości produktu finansowego sprzedanego na skutek polecenia C. przez Polecającego. Kwota Nagrody za jedno skuteczne polecenie może być niższa niż 2 000 zł ale może też przekroczyć 2 000 zł (w zależności od wartości produktu finansowego). Nagrody są rozliczane i wypłacane miesięcznie. Program nie posiada cech konkursu ani gry losowej. Przyznanie Nagrody nie będzie wynikiem przypadku a wręcz przeciwnie, każdy Polecający uzyska Nagrodę jeżeli dojdzie do skutecznego polecenia C. Jako organizator Programu ponoszą Państwo koszty ekonomiczne organizacji Programu, w tym finansuje Nagrody.

W związku z powyższym, wypłacone Polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do możliwości zastosowania do ww. świadczenia zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy co następuje.

Zgodnie z tym przepisem:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.

Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.

Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.

Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:

Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza - jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji - sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.

Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:

Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).

Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:

Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.

Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały objęte nagrody, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tym samym, Państwa stanowisko - zgodnie z którym gratyfikacje przekazywane Polecającym z tytułu skutecznego polecenia Państwa oferty stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle przedstawionych wyjaśnień, przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu według skali podatkowej, a nie na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na Państwu natomiast ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism organów podatkowych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00