Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.843.2023.2.MS

Obowiązki płatnika z tytułu wydawanych nagród.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wprowadzonego programu lojalnościowego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 stycznia 2023 r. (wpływu 29 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca Sp. z o.o. - zamierza wprowadzić program lojalnościowy skierowany do pracowników oraz współpracowników swoich klientów o nazwie ... (dalej: Program).

Program jest tworzony z zamiarem rozwijania ekomobilności wśród pracowników firm celem próby zmniejszenia śladu węglowego w myśl nowej dyrektywy ESG Parlamentu EU.

Klientami Wnioskodawcy, będą przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników oraz współpracowników, w ramach swojej działalności gospodarczej (dalej: klienci).

Program będzie dostępny jedynie dla pracowników oraz współpracowników (dalej: beneficjenci) klienta, a nie dla osób trzecich, tj. osób niezwiązanych z Klientem.

Program funkcjonuje na podstawie przyjętego Regulaminu. Ma on na celu zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Wnioskodawcy, pozyskanie nowych klientów, a także zwiększenie dochodowości prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży.

Uczestnikami Programu będą następujące podmioty:

·Wnioskodawca - jako podmiot organizujący, zarządzający i częściowo finansujący Program,

·Klienci Wnioskodawcy - podmioty zatrudniające pracowników oraz współpracowników, współpracujące z Wnioskodawcą przy realizacji Programu,

·Dealerzy samochodowi - częściowo finansujący Program,

·Beneficjenci - osoby fizyczne, pracownicy/współpracownicy klientów Wnioskodawcy oraz osoby trzecie wskazane przez Klientów Wnioskodawcy.

W ramach pierwszego kroku, Wnioskodawca zawrze umowę o współpracy w zakresie Programu z Klientem Wnioskodawcy. W ramach tej umowy, Beneficjenci uzyskają dostęp do ofert zakupu, również leasingu lub najmu, nowego samochodu na preferencyjnych warunkach (np. uzyskają rabat ...).

W tym wypadku, Beneficjent bezpośrednio zawrze umowę z finansującym zakup (instytucją finansującą, np. firmą leasingową) lub z Dealerem samochodowym. Bezpośrednią stroną umowy na zakup pojazdu (niezależnie od formy finansowania) będzie Beneficjent. Co istotne, Beneficjenci będą jednocześnie klientami Wnioskodawcy i tym samym zawrą z nim formalną relację poprzez rejestrację na platformie (...) oraz zatwierdzenie regulaminu platformy (lub w inny, podobny sposób). W ramach tej usługi Beneficjenci uzyskają dostęp do wszystkich usług oferowanych w ramach funkcjonalności platformy Wnioskodawcy.

Poza możliwością zakupu samochodu na preferencyjnych warunkach, Beneficjent otrzyma także dodatkowy benefit polegający na miesięcznym zasilaniu specjalnej karty określoną kwotą.

Benefit, o którym mowa powyżej, może przyjąć następujące formy:

·karta przedpłacona w formie fizycznej,

·możliwości skorzystania z platformy kafeteryjnej do zarządzania dostępnymi środkami po zalogowaniu się na stronie internetowej Programu. Karty wydane Beneficjentom, stanowiące element benefitu, będą zasilane co miesiąc określoną kwotą do 1 000 PLN. Istotne jest, iż zasilenie karty będzie realizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, nie zaś pracodawcę Beneficjenta. Środki, którymi zostaną zasilone karty, będą mogły zostać przeznaczone przez Beneficjenta na określone z góry usługi oraz świadczenia związane z użytkowaniem i eksploatacją pojazdu, tj. m.in. płatność za paliwo, myjnia, auto-serwis, opłaty drogowe, parkingi, wypożyczenie pojazdów, ...i inne.

Środki, które będą stanowiły miesięczną nagrodę dla Beneficjenta, Wnioskodawca zamierza pozyskiwać od trzech podmiotów:

·od Dealera samochodowego - od którego całościową kwotę na abonament Wnioskodawca otrzyma w momencie zakupu samochodu przez Beneficjenta i kwota ta będzie odpowiednio rozdysponowana na cały okres trwania umowy z beneficjentem;

·od Klienta Wnioskodawcy – jako miesięczny abonament płacony przez Klienta Wnioskodawcy na rzecz Wnioskodawcy w zamian za świadczone „usługi mobilnościowe” w związku z promocją innowacyjności wśród pracowników oraz współpracowników (w żaden sposób nie powiązana z konkretnym pracownikiem);

·bezpośrednio od Wnioskodawcy.

Przepływ środków w ramach planowanego Programu pomiędzy Wnioskodawcą, Klientem Wnioskodawcy oraz Beneficjentem wyglądać będzie następująco:

1.Przy każdorazowym zakupie pojazdu przez Beneficjenta, Wnioskodawca pozyska środki od Dealera samochodowego po wydaniu pojazdu na rzecz Beneficjenta;

2.Środki te zostaną zdeponowane na wydzielonym rachunku bankowym.

3.Wnioskodawca będzie uzyskiwał comiesięczne zasilenie (abonament) od Klienta Wnioskodawcy na podstawie faktury zbiorczej uwzględniającej liczbę licencji dostępowych do programu dedykowanych konkretnemu Klientowi Wnioskodawcy oraz stałą kwotę wynagrodzenia niezależną od liczby licencji;

4.Wnioskodawca przekaże środki w uzgodnionej wysokości na rzecz dostawcy karty benefitowej z przeznaczeniem na daną kartę przypisaną dodanego użytkownika końcowego na podstawie noty obciążeniowej.

Należy przy tym mieć na uwadze, iż mimo że karta będzie przypisana do danego Beneficjenta, to nie będzie to karta imienna.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca zajmuje się pośrednictwem w finansowaniu zakupu samochodów, motocykli, skuterów, w tym pojazdów elektrycznych, a także organizacją programów lojalnościowych dla korporacji w zakresie ekomobilności w celu obniżenia śladu węglowego.

Jako organizator programu lojalnościowego, Wnioskodawca nie działa na zlecenie klienta. Program lojalnościowy organizuje we własnym imieniu. Celem programu jest popularyzacja ekomobilności i działań wpisujących się w strategię zrównoważonego rozwoju.

Dla Wnioskodawcy program ma na celu:

·zwiększenie dochodowości prowadzonej przez Organizatora działalności poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży;

·promocję oferowanych usług;

·zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Wnioskodawcy,

·pozyskanie nowych klientów.

Zasady programu polegają na przedstawieniu beneficjentom ofert zakupu, również leasingu lub najmu, nowego samochodu na preferencyjnych warunkach (np. uzyskają rabat...).

Poza możliwością zakupu samochodu na preferencyjnych warunkach, Beneficjent otrzyma także dodatkowy benefit od Wnioskodawcy polegający na miesięcznym zasilaniu specjalnej karty określoną kwotą przez cały okres zatrudnienia u klienta (lub współpracy z klientem lub do czasu poinformowania przez klienta o cofnięciu rekomendacji).

Benefit, o którym mowa powyżej, może przyjąć następujące formy:

·karta przedpłacona w formie fizycznej;

·możliwości skorzystania z platformy kafeteryjnej do zarządzania dostępnymi środkami po zalogowaniu się na stronie internetowej Programu.

Karty wydane Beneficjentom, stanowiące element benefitu, będą zasilane co miesiąc określoną kwotą (do 1 000 zł) bezpośrednio od Wnioskodawcy.

Wartość benefitu będzie uzależniona od zobowiązania się klienta Wnioskodawcy w umowie o współpracy przy realizacji programu do wnoszenia opłaty licencyjnej oraz od wysokości zadeklarowanej opłaty.

Środki, którymi zostaną zasilone karty, będą mogły zostać przeznaczone przez Beneficjenta - według jego uznania - na określone z góry usługi oraz świadczenia związane z użytkowaniem i eksploatacją pojazdu, tj. m.in. płatność za paliwo, myjnia, auto-serwis, opłaty drogowe, parkingi, wypożyczenie pojazdów, ..., a także na usługi związane z ekomobilmością (np. bilety kolejowe, wypożyczenie hulajnóg elektrycznych).

Warunkiem przystąpienia do programu jest podpisanie przez klienta Wnioskodawcy umowy o współpracy w zakresie programu oraz zaakceptowanie Regulaminu programu przez beneficjenta.

Zobowiązanym do wydania nagrody w ramach programu lojalnościowego jest wyłącznie Wnioskodawca.

Beneficjentami we wskazanym zdarzeniu przyszłym będą:

a)pracownicy klienta Wnioskodawcy;

b)członkowie rodzin pracowników klienta Wnioskodawcy;

c)osoby trzecie wskazane przez pracowników klienta Wnioskodawcy (rekomendowane przez pracowników klienta Wnioskodawcy), jak również osoby trzecie (niebędące pracownikami klienta Wnioskodawcy, ani członkami rodzin pracowników klienta Wnioskodawcy) polecone przez klienta Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, iż Beneficjenci prowadzą działalność gospodarczą, o której Wnioskodawca nie posiada wiedzy. Niezależnie od ewentualnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Beneficjenta, nagrody nie będą przekazywane Beneficjentowi w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a jako osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Przedmiotem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma być wartość przyznanych środków w formie karty przedpłaconej.

Wnioskodawca prowadzi platformę oferującą sprzedaż, leasing i wynajem samochodów różnych dealerów oraz organizuje Program lojalnościowy.

Klientem jest podmiot, który zawarł z Wnioskodawcą umowę o współpracę przy realizacji Programu.

Realizacja programu wpłynie na zwiększenie zainteresowania Wnioskodawcą wśród obecnych i potencjalnych klientów, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie obrotów dealerów współpracujących z Wnioskodawcą i tym samym zwiększenie przychodów Wnioskodawcy. Jednocześnie klient uczestniczący w programie poprawia swój wizerunek o swoich obecnych i potencjalnych pracowników i współpracowników. Poprzez poszerzenie bazy potencjalnych klientów o Beneficjentów, dealer samochodowy również może zwiększyć swoje przychody.

Opłata licencyjna jest opłatą cykliczną, płatną co miesiąc. Wnoszenie jej przez Klienta Wnioskodawcy wpływa na wysokość benefitów przyznawanych danym Beneficjentom. Program lojalnościowy jest tworzony z zamiarem rozwijania ekomobilności wśród pracowników/rodzin pracowników oraz osób trzecich celem próby zmniejszenia śladu węglowego w myśl nowej dyrektywy ESG Parlamentu Unii Europejskiej.

Program stanowi element zachęcający dotychczasowych klientów Wnioskodawcy do ponownego skorzystania z oferty Wnioskodawcy oraz zachęcić do tego podmioty, które dotychczas nie były klientami Wnioskodawcy - czynności te stanowią działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie przychodów Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że tylko podmioty, które zawrą z Wnioskodawcą umowę o współpracę przy realizacji programu będą mogliby wskazać beneficjentów.

Beneficjentami nie będą osoby, które nie są pracownikami, współpracownikami, bądź nie zostaną wskazane przez klienta Wnioskodawcy.

Uczestnikami programu będą: Wnioskodawca, klient Wnioskodawcy, dealerzy współpracujący z Wnioskodawcą oraz Beneficjenci.

Po zawarciu umowy o współpracy przy programie, pracownicy, współpracownicy oraz osoby wskazane przez klienta Wnioskodawcy otrzymają dostęp do preferencyjnych warunków skorzystania z oferty Wnioskodawcy. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą, a jego klientem polega na wskazaniu przez Klienta Beneficjentów. Klient dobrowolnie może także zobowiązać się do wnoszenia na rzecz Wnioskodawcy opłaty licencyjnej, co zwiększy wartość benefitów przyznawanych Beneficjentom.

Po rejestracji na stronie internetowej Wnioskodawcy, Beneficjenci będą mieli dostęp do Jego oferty. W przypadku skorzystania z niej Beneficjent zostanie klientem Wnioskodawcy.

Jednorazowa wartość benefitu nie będzie przekraczać kwoty 2000 zł w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jedynym warunkiem jaki musi spełnić Beneficjent w celu otrzymania benefitu to akceptacja regulaminu uczestnictwa w programie lojalnościowym.

Nagrody będą wydawane przez Wnioskodawcę.

Ciężar finansowy programu będzie ponosił Wnioskodawca, bo to Wnioskodawca będzie dokonywał wypłat na rzecz Beneficjentów.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisany w zdarzeniu przyszłym Program lojalnościowy stanowi sprzedaż premiową i tym samym korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a zatem na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wartość comiesięcznego zasilenia karty realizowanego przez Państwa w ramach sprzedaży premiowej na rzecz Beneficjenta stanowi każdorazowo odrębne świadczenie (spełnia definicję „jednorazowej wartości nagrody” w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy), a zatem na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zasady konstrukcji Programu przesądzają o zasadności uznania go za sprzedaż premiową w rozumieniu ustawy o PIT, co w konsekwencji prowadzi do możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w stosunku do przyznawanych w jego ramach benefitów.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.

Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy wskazać, że żadna z ustaw nie zawiera definicji sprzedaży premiowej.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z 6 grudnia 1995 r., PO4/AK-722-1110/95, sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda. Sprzedaż ta polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów lub usług.

W piśmie Ministra Finansów z 29 kwietnia 1998 r., PO 2/HD6065/97/0912, wyjaśniono, że charakter sprzedaży premiowej to przyznanie nagrody w określonej wysokości każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki (nie może być to zatem dziełem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych).

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, pojęcie sprzedaży premiowej w ujęciu podatkowym ma dużo szersze znaczenie niż w ujęciu cywilistycznym. Otrzymanie przyrzeczonej nagrody związane jest z zakupem określonego produktu (i to nie tylko w sytuacji, gdy premię wypłaca sprzedający). Kto inny może prowadzić sprzedaż, a kto inny koordynować akcję sprzedaży premiowej. Istotny jest związek pomiędzy sprzedażą a premią należną za ten zakup, a także to, by obowiązek wydania premii był do wyegzekwowania z pozycji kupującego uczestnika (gwarancja uzyskania premii).

Powyższe stanowisko potwierdzają następujące interpretacje podatkowe: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 23 stycznia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.628.2018.2.IR,

-z 2 października 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD,

-z 5 czerwca 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.186.2020.4.MK1,

-z 17 września 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.378.2019.1.RR i inne.

Mając na uwadze powyższe, istotnymi cechami sprzedaży premiowej są:

·powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów;

·gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Nagroda w ramach sprzedaży premiowej może być przyznana za dokonanie jednorazowego zakupu, jak również za przekroczenie poziomu zakupów w określonych ramach czasowych, np. zakupy na przestrzeni kwartału. Sposób przyznawania nagród pozostawiony jest do uznania organizatora, powinien jednak zostać określony w regulaminie, który organizator zobowiązany jest podać do publicznej wiadomości.

W ocenie Wnioskodawcy, program lojalnościowy organizowany przez Wnioskodawcę nosi cechy sprzedaży premiowej. Za zrealizowany zakup samochodu, poza preferencyjną ofertą zakupu, Beneficjent uzyskuje bowiem kartę zasilaną miesięcznymi wpłatami.

Wpłaty na kartę mają charakter gwarantowany na podstawie regulaminu, który Beneficjenci zobowiązani są potwierdzić, a który zostanie zaakceptowany przez wszystkich zainteresowanych Beneficjentów.

Wnioskodawca jest również zdania, że premia może mieć także charakter pieniężny - jako premia pieniężna wyrażona kwotą pieniężną przyznaną do indywidualnego portfela wirtualnego uczestnika.

Po pierwsze, treść art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nakazująca pobranie 10% zryczałtowanego podatku od nagród związanych ze sprzedażą premiową, nie ogranicza rodzaju nagród stanowiących dochód podatnika wyłącznie do tych o charakterze niepieniężnym.

Ponadto, art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, nie różnicuje możliwości skorzystania ze zwolnienia przy wydaniu premii związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług w zależności od tego, czy jej przedmiotem są środki pieniężne, czy też nagrody innego rodzaju.

Natomiast art. 41 ust. 4 ustawy o PIT wskazuje, że płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Zatem z treści tej jednoznacznie wynika, że ustawodawca dopuszcza ewentualność, w której formą nagrody przy sprzedaży premiowej mogą być środki pieniężne - w opisywanym przypadku, comiesięczne wpłaty zasilające kartę beneficjenta. W konsekwencji, kwalifikując powyżej scharakteryzowany program lojalnościowy przeprowadzany przy użyciu benefitów w postaci kart przedpłaconych jako sprzedaż premiową, należy również uznać, że każde pojedyncze naliczenie premii pieniężnej na karcie beneficjenta może korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile wartość pojedynczego naliczenia premii pieniężnej nie przekracza 2000 zł.

Ad 2

Przez pojęcie jednorazowa wartość nagrody, użyte w treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody (oznacza to, że wartość świadczeń nie jest sumowana). Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu miesiąca czy roku nagród oraz łączna ich wartość. Teza ta znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 czerwca 2019 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.222.2019.1.RR, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 sierpnia 2019 r., znak 0113-KDIPT2-2.4011.364.2019.5.SŻ i inne).

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, karta przedpłacona będzie każdorazowo zasilana miesięcznie kwotą do 1000 zł, w związku z tym wartość pojedynczej wpłaty w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł. Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wszystkie nagrody przekazane w ramach Programu będą korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie nawet w sytuacji, gdy ich suma przekroczy 2 000 zł.

Uzupełnienie stanowiska

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2651), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Mając na względzie powyższy przepis, na płatniku ciążą następujące obowiązki podatkowe:

1)obliczenie wysokości podatku, zaliczki lub raty;

2)pobranie podatku, zaliczki lub raty;

3)wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej również jako: ustawa o PIT), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników. Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu, do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Zgodnie z art. art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei, art. 41 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT, zgodnie z którym: Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Artykuł 42 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że: Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując, skoro wartość przyznanych benefitów będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, z uwagi na podniesione we wniosku o interpretację argumenty prawne, to wówczas na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wskazane w ww. przepisach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2283 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Z kolei, stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) należy wskazać, że podstawową zasadą obowiązującą w przepisach tej ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.

Natomiast, w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz zacytowane wyżej uregulowania prawne uznać należy, że po stronie Uczestnika Programu z tytułu przyznawanych Nagród powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże fakt, iż uczestnik Programu uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

-otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

-jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,

-nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610) Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w Kodeks cywilny, zgodnie z treścią art. 535 ww. Kodeksu:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z kolei, za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.

Dodatkowo, należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem, ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.

W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Dla Państwa, którzy prowadzą platformę oferującą sprzedaż, leasing i wynajem samochodów różnych dealerów oraz organizują Program lojalnościowy, celem jest zwiększenie dochodowości prowadzonej działalności poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży, promocję oferowanych usług, zwiększenie satysfakcji oraz lojalności Państwa klientów, pozyskanie nowych klientów. Nagroda (dalej: „Benefit”) w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie uczestnika do określonego działania, które umożliwi zakup samochodu na preferencyjnych warunkach. Benefit, może przyjąć następujące formy, tj. karty przedpłaconej, możliwości skorzystania z platformy kafeteryjnej do zarządzania dostępnymi środkami po zalogowaniu się na stronie internetowej Programu. Karty wydane Beneficjentom, stanowiące element benefitu, będą zasilane co miesiąc określoną kwotą do 1 000 PLN bezpośrednio przez Państwa.

Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem w ramach pierwszego kroku, Państwo zawrzecie umowę o współpracy w zakresie Programu z Państwa Klientem. W ramach tej umowy, Beneficjenci uzyskają dostęp do ofert zakupu, również leasingu lub najmu, nowego samochodu na preferencyjnych warunkach. W tym wypadku, Beneficjent bezpośrednio zawrze umowę z finansującym zakup (instytucją finansującą, np. firmą leasingową) lub z Dealerem samochodowym. Bezpośrednią stroną umowy na zakup pojazdu (niezależnie od formy finansowania) będzie Beneficjent. Beneficjenci będą jednocześnie Państwa klientami i tym samym zawrą z Państwem formalną relację poprzez rejestrację na platformie (...) oraz zatwierdzenie regulaminu platformy. W ramach tej usługi Beneficjenci uzyskają dostęp do wszystkich usług oferowanych w ramach funkcjonalności Państwa platformy. Poza możliwością zakupu samochodu na preferencyjnych warunkach, Beneficjent otrzyma także dodatkowy benefit polegający na miesięcznym zasilaniu specjalnej karty określoną kwotą. Jednorazowa wartość benefitu nie będzie przekraczać kwoty 2 000 zł w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody (Benefitu) przekazanej przez Państwo Beneficjentowi będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu. W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do drugiego z zadanych pytań, wskazać należy, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2 000 zł.

Przy czym, przez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość.

Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Należy zatem zgodzić się Państwa twierdzeniem, że Nagrody przyznawane w ciągu miesiąca czy roku będą odrębnymi nagrodami i każdą z nich odrębnie należy oceniać pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia z podatku.

W tej sytuacji, suma tych Nagród może przekroczyć kwotę 2 000 zł. Jednakże, kwota pojedynczej Nagrody w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł.

W świetle powyższego, jeżeli Beneficjent otrzyma od Państwa kilka Nagród w okresie obowiązywania Programu, których suma przekroczy 2 000 zł, ale wartość pojedynczej Nagrody nie przekroczy tej kwoty, to Nagrody te nadal będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w Państwa stanowisko odnośnie sytuacji gdy karta przedpłacona będzie każdorazowo zasilana na rzecz Beneficjenta miesięcznie kwotą do 1000 zł i w związku z tym wartość pojedynczej wypłaty w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł, należy uznać za prawidłowe.

W konsekwencji, na Państwu również w tej sytuacji nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych stwierdzam,że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00