Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.867.2023.1.MST
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą świadczeń w ramach akcji promocyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń w ramach akcji promocyjnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka działająca pod firmą A Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jest spółką kapitałową należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa Kapitałowa”) świadczącej usługi w obszarze IT (marketingu internetowego). (...).
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż powierzchni reklamowej (banerów reklamowych) pojawiających się w aplikacji mobilnej oraz stronie internetowej, w której prezentowane są oferty różnych sieci handlowych (dalej: „Aplikacja”). Aplikacja jest dostępna w sklepach online: (...). W celu korzystania z pobranej na telefon Aplikacji Użytkownik zawiera z dostawcą Aplikacji (spółką z siedzibą poza Polską, od której Spółka nabywa prawo do odsprzedaży miejsc reklamowych m.in. w Aplikacji) umowę o świadczenie usług (która to umowa zawierana jest w momencie zaakceptowania regulaminu korzystania z Aplikacji). Wnioskodawca wyjaśnia, że poprzez Użytkownika należy traktować konsumenta, który zawiera umowę o świadczenie usług (tj. pobiera Aplikację i udostępnia określone dane), a następnie odbiera nagrodę w ramach Akcji Promocyjnej. Użytkownikiem może być jedynie uczestnik będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, tj. konsument w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Natomiast poprzez „Dostawcę” Wnioskodawca rozumie podmiot, z którym Użytkownik zawiera umowę o świadczenie usług. Tym podmiotem jest właściciel Aplikacji, tj. spółka prawa cypryjskiego będąca jedynym udziałowcem Spółki (Wnioskodawcy). W ramach umowy Dostawca udostępnia Uczestnikowi Akcji Promocyjnej szereg ofert (...). Celem Aplikacji jest ułatwienie użytkownikowi dostępu do treści w jednym miejscu, co bez posiadania Aplikacji nie byłoby możliwe.
W zamian za otrzymane usługi, wraz z akceptacją postanowień Regulaminu Użytkownik zobowiązuje się do udostępniania Dostawcy:
•danych związanych z aktywnością w Aplikacji wraz ze znacznikami czasu,
•informacji technicznych o urządzeniu, z którego korzysta,
•adresu IP wskazującego na ogólną lokalizację geograficzną, np. kraj czy region,
•dokładnej geolokalizacji (jeśli użytkownik zdecyduje się na jej ujawnienie).
Użytkownik może również wyrazić dobrowolną zgodę na personalizację reklam.
Wnioskodawca w ramach swojej działalności dąży do zwiększenia rozpoznawalności oraz liczby użytkowników Aplikacji tak, by była znanym i dostępnym rozwiązaniem na rynku, a w związku z tym przyczyniła się bezpośrednio do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy. Spółka zakłada, że zwiększenie liczby użytkowników Aplikacji (będące wynikiem przeprowadzonych działań marketingowych) przełoży się bezpośrednio na wzrost zainteresowania/ceny miejsc reklamowych w Aplikacji, co może skutkować wzrostem przychodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży miejsc reklamowych. W celu promocji Aplikacji oraz zwiększenia jej atrakcyjności zarówno dla konsumentów (użytkowników aplikacji), jak i partnerów reklamowych (sieci sklepów), Wnioskodawca planuje zorganizować Promocję Cashback (dalej jako: „Akcja Promocyjna”/„Promocja”), która będzie zachęcać konsumentów do zakupu produktów promocyjnych oznaczonych na specjalnym widoku reklamowym w Aplikacji jako produkty „Cashback” (dalej: „Produkty”). Wnioskodawca planuje szeroką promocję Akcji Promocyjnej poprzez banery w widoku głównym Aplikacji (tak, by każdy Użytkownik Aplikacji zapoznał się z możliwością odbioru Nagrody oraz warunkami odbioru Nagrody) oraz kampanie marketingowe w tym zakresie. Natomiast głównym celem oferowania przedmiotowych Nagród jest, co Wnioskodawca podkreślił powyżej, potencjalne zwiększenie liczby użytkowników Aplikacji (które może skutkować zwiększeniem przychodów z tytułu sprzedaży reklam). Innymi słowy, istotą Promocji będzie nagradzanie zwycięzców za ich określoną aktywność, co powinno spowodować przyciągnięcie większej ilości użytkowników aplikacji, co z kolei powinno doprowadzić do zwiększenia przychodów Spółki (a dokładniej zwiększenia sprzedaży reklam).
Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że poniesie ciężar ekonomiczny związany z udzieleniem przedmiotowych świadczeń oraz organizacją Akcji Promocyjnej. Spółka poniesie koszty związane m.in. z dystrybucją oferowanych nagród (w formie pieniężnej), oferowanych i przekazywanych konsumentom w ramach Akcji Promocyjnej, oraz koszty związane z organizacją oraz promocją. Sama nagroda oferowana w Aplikacji będzie miała formę pieniężną, tj. będzie stanowiła różnicę pomiędzy faktyczną kwotą, jaką klient zapłacił za dany produkt a kwotą produktu określoną na banerze w Aplikacji (umowna kwota produktu określona przez Wnioskodawcę).
Całkowita Nagroda przyznawana Uczestnikowi w zakresie Promocji jednorazowo nie przekroczy łącznej kwoty 2.000 zł, niezależnie od ilości pojedynczych produktów, co do których konsument spełnił warunki do uzyskania Nagrody.
Podstawą organizacji Akcji Promocyjnej jest Regulamin (...) (dalej: „Regulamin”). Regulamin zamieszczony został przez Wnioskodawcę poniżej:
(...)
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym przekazywane Nagrody (których wartość nie będzie przekraczać 2.000 złotych), wydawane osobom fizycznym niebędącym pracownikami bądź współpracownikami Wnioskodawcy, w ramach Akcji Promocyjnej będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwolnienie dotyczące sprzedaży premiowej), w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8AR?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym przekazywane Nagrody (których wartość nie będzie przekraczać 2.000 złotych), wydawane osobom fizycznym niebędącym pracownikami bądź współpracownikami Wnioskodawcy, w ramach Akcji Promocyjnej będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwolnienie dotyczące sprzedaży premiowej). Z uwagi na to, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8AR.
Analiza przepisów mających zastosowanie do przekazanych nagród
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, źródłem przychodów są inne źródła. Z kolei art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ustawodawca wskazał, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Z kolei stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 (tj. m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego między innymi we wspomnianym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Natomiast art. 42 ust. 1a ustawy o PIT stanowi, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.
Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
W związku z powyższym, analiza czy w określonym stanie faktycznym na podmiocie wypłacającym świadczenie będą ciążyć obowiązki płatnika zależy od spełnienia przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT
Należy wskazać, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT możliwość zastosowania ma miejsce w przypadku spełnienia następujących warunków:
1)przekazanie nagrody realizowane jest w oparciu o program sprzedaży premiowej,
2)łączna wartość nagród nie przekracza 2.000 zł,
3)otrzymane nagrody nie są związane z prowadzoną przez otrzymującego działalnością gospodarczą.
Ad 1.
Przekazanie nagrody realizowane jest w oparciu o program sprzedaży premiowej.
Z powodu braku definicji „sprzedaży premiowej” na gruncie ustawy o PIT i braku cywilnoprawnych regulacji normujących zasady „sprzedaży premiowej”, zdaniem Wnioskodawcy należałoby odnieść się do tego, jak pojęcie sprzedaży premiowej rozumie doktryna oraz do jakich rezultatów prowadzi dokonanie wykładni językowej tego zwrotu.
Jak wskazuje doktryna, odnosząc sprzedaż premiową do regulacji cywilnoprawnych warto „odwołać się do stosunku prawnego przyrzeczenia publicznego, którym część programów sprzedaży premiowej wręcz jest lub do którego jest zbliżona” (Kowalski Radosław, „Sprzedaż premiowa”, dostępne pod linkiem: (...). Natomiast zgodnie z art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako: „Kodeks Cywilny”] – „Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać”. Istotą sprzedaży premiowej jest więc otrzymanie nagrody za spełnienie określonego pierwotnie warunku.
Natomiast stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” należy zdefiniować oba elementy składające się na definicję „sprzedaży premiowej”, tj. pojęcie „sprzedaży” oraz „premiowości”. „Sprzedaż” w słownikowym oraz potocznym rozumieniu oznacza „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę” (https://sjp.pwn.pl/sjp/sprzedaz;2523489.html), natomiast poprzez „premiowość” należy rozumieć „nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl/slowniki/premiowy.html). Jednocześnie w orzecznictwie podkreślane jest, że pojęcie „sprzedaży” na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT jest szersze niż to samo pojęcie na gruncie regulacji cywilnoprawnych. Na gruncie podatkowym obejmuje np. i między innymi również świadczenie usług, nie zaś jedynie sprzedaż towarów (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. III SA/Wa 1889/14, wyrok 11 lutego 2014 I SA/Gd 1683/13 – „dokonując zatem wykładni pojęcia „sprzedaż” użytego w omawianym przepisie należy mieć na uwadze, że funkcjonuje ono zarówno jako termin języka prawniczego, odnoszący się do konkretnej instytucji prawa cywilnego, jak również jako pojęcie potoczne, używane w szeroko rozumianym obrocie gospodarczym i prywatnym”).
W świetle powyższego należy wskazać, że do „sprzedaży premiowej” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT dochodzi w przypadku, w którym:
•istnieje pierwotny stosunek sprzedaży (rozumianej również jako świadczenie usług) – warunek „sprzedaży” oraz
•w zamian za wykonanie określonej czynności przez beneficjenta nagrody organizator sprzedaży premiowej zobowiązuje się (składa przyrzeczenie) do przekazania nagrody oraz przekazuje tę nagrodę – warunek „premiowości”.
Wnioskodawca dokonał analizy obu warunków pod kątem ich spełnienia w świetle opisanego stanu faktycznego.
Warunek sprzedaży
Uczestnik Akcji Promocyjnej organizowanej przez Wnioskodawcę w celu skorzystania z Akcji Promocyjnej zobowiązany jest do posiadania Aplikacji. W celu korzystania z pobranej na telefon Aplikacji Użytkownik zawiera z Dostawcą (tj. jak zostało wskazane w stanie faktycznym, jedynym udziałowcem Spółki) umowę o świadczenie usług (która to umowa zawierana jest w momencie zaakceptowania regulaminu korzystania z Aplikacji). W ramach umowy Dostawca udostępnia Uczestnikowi Akcji Promocyjnej szereg ofert (...). Celem Aplikacji jest ułatwienie użytkownikowi dostępu do treści w jednym miejscu, co bez posiadania Aplikacji nie byłoby możliwe. W zamian za otrzymane usługi, wraz z akceptacją postanowień Regulaminu, Użytkownik zobowiązuje się do udostępniania Dostawcy:
•danych związanych z aktywnością w Aplikacji wraz ze znacznikami czasu,
•informacji technicznych o urządzeniu, z którego korzysta,
•adresu IP wskazującego na ogólną lokalizację geograficzną, np. kraj czy region,
•dokładnej geolokalizacji (jeśli użytkownik zdecyduje się na jej ujawnienie).
Użytkownik może również wyrazić dobrowolną zgodę na personalizację reklam.
Dostarczanie przez użytkownika danych jest więc formą zapłaty za korzystanie z Aplikacji, tj. za usługi świadczone przez Dostawcę w Aplikacji po ściągnięciu Aplikacji. Wnioskodawca analizuje dostarczane dane w celu zwiększenia atrakcyjności Aplikacji, bardziej skutecznego promowania Aplikacji oraz polepszenia współpracy z sieciami sklepów reklamującymi produkty swoich dostawców w Aplikacji. Analiza znaczników czasu (obejmujących np. godzinę, czas użytkowania aplikacji i szczegóły jej przebiegu) i geolokalizacji jest niezbędna, by zapewnić wzrost przychodów z Aplikacji. Personalizacja reklam pozwala z kolei na bardziej precyzyjne zdefiniowanie grupy odbiorców i zmierzenie skuteczności wyświetlanych reklam poprzez śledzenie konwersji.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dochodzi do zawarcia umowy o świadczenie usług, w ramach której w zamian za świadczenie określonych usług na rzecz Uczestnika Promocji Uczestnik Promocji monetaryzuje swoje dane, udostępniając je Dostawcy (korzystanie z Aplikacji bez udostępnienia danych nie jest możliwe). Zawarcie umowy świadczenia usług o tym kształcie możliwe jest na podstawie zasady swobody umów, zawartej w art. 3531 Kodeksu cywilnego, z którego to przepisu wynika, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w stanowiskach organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie wskazywano, że przekazana nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Nie należy pojęcia „sprzedaży premiowej” rozumieć więc zawężająco jako sprzedaży związanej jedynie ze sprzedażą towarów. Wnioskodawca pragnie przytoczyć wybrane stanowiska organów i sądów administracyjnych, które potwierdzają powyższy wniosek oraz podkreślić, że co do zasady pogląd ten jest stanowiskiem ugruntowanym i aprobowanym zarówno przez organy podatkowe, jak i doktrynę:
•„od 1 stycznia 2015 r. nie ma wątpliwości, że pojęcie sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT obejmuje zarówno sprzedaż towarów, jak i świadczenie usług” (interpretacja z dnia 3 listopada 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.721.2021.2.MS),
•„za sprzedaż premiową uznać należy taką sprzedaż towarów lub usług, w związku z którą osoba, która zachowała się w sposób zgodny z regulaminem sprzedaży premiowej, ma prawo do otrzymania premii. Mówiąc inaczej, sprzedaż premiowa oznacza oddawanie towarów lub świadczenie usług w zamian za wynagrodzenie, z którą to czynnością związana jest nagroda” (interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2019 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.551.2019.1.MG),
•„uznanie, że akcje promocyjne organizowane przez podmioty sprzedające towary mogą podlegać zwolnieniu, a analogiczne akcje organizowane przez podmioty sprzedające usługi nie mogą takiemu zwolnieniu podlegać, nie wpisuje się w cel zwolnienia w postaci ułatwienia podmiotom gospodarczym promowania sprzedaży ich produktów. Różnicowanie sytuacji podmiotów dokonujących analogicznych akcji promocyjnych byłoby także rażącym naruszeniem zasady traktowania podatników w takiej samej sytuacji” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. III SA/Wa 1889/14).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na istnienie pierwotnego stosunku umownego (umowa o świadczenie usług), w ramach którego dochodzi do wymiany ekwiwalentnych świadczeń, tj. „sprzedaży” określonych usług (Aplikacja za dane), w określonym stanie faktycznym dochodzi do „sprzedaży” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Warunek premiowości
Jednocześnie każdy z użytkowników Aplikacji może uczestniczyć w Akcji Promocyjnej, której Regulamin został przedstawiony w stanie faktycznym wniosku. W związku z tym, po spełnieniu dodatkowych warunków technicznych określonych w Regulaminie (tj. dokonaniu zakupu określonego Produktu i wgraniu paragonu do systemu), każdy z użytkowników Aplikacji może odebrać Nagrodę ustaloną zgodnie z Regulaminem Akcji Promocyjnej.
Równocześnie, odebranie Nagrody związane jest ściśle z zawarciem pierwotnej umowy sprzedaży usług (co jak zostało wspomniane powyżej jest równoznaczne z pobraniem Aplikacji oraz zaakceptowaniem regulaminu korzystania z Aplikacji), co znajduje swoje odzwierciedlenie w Regulaminie, m.in. w:
(...)
Wprawdzie mogą zdarzyć się sytuacje, w których dany użytkownik Aplikacji nie odbierze Nagrody (tj. np. nie spełni dodatkowych warunków niezbędnych do odebrania nagrody – nie wgra paragonu do systemu bądź zrobi to w sposób nieprawidłowy, uniemożliwiający identyfikację paragonu), niemniej intencją Wnioskodawcy jest to, by każdy zawierający umowę świadczenia usług o korzystanie z Aplikacji z takiej możliwości mógł skorzystać. Wnioskodawca planuje szeroką promocję Akcji Promocyjnej poprzez banery w widoku głównym Aplikacji (tak by każdy Użytkownik Aplikacji zapoznał się z możliwością odbioru Nagrody oraz warunkami odbioru Nagrody) oraz kampanie marketingowe w tym zakresie.
Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagrody realizowane jest w oparciu o program sprzedaży premiowej.
Ad 2.
Łączna wartość nagród nie przekroczy 2.000 zł.
Wartość Nagrody wydawanej użytkownikowi nie przekroczy kwoty 2.000 złotych. Oznacza to, że uczestnik konkursu nie otrzyma Nagrody wyższej niż 2.000 złotych, przez co Wnioskodawca rozumie łączną wartość Nagród otrzymanych przez jednego użytkownika w ramach przeprowadzonej Akcji Promocyjnej.
Ad 3.
Nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostanie otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Spójnie z postanowieniami Regulaminu (§2 Regulaminu) uczestnikami Akcji Promocyjnej mogą być jedynie uczestnicy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego. Jednocześnie w przypadku, w którym konsument prowadzi działalność gospodarczą, zakupy uprawniające do udziału w Akcji Promocyjnej nie będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Warunkiem udziału w Akcji Promocyjnej jest przedstawienie paragonu dokumentującego zakup. dla celów Akcji Promocyjnej, zakup nie może być dokumentowany fakturą (w tym również fakturą uproszczoną).
Podsumowanie
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Akcja Promocyjna spełnia warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, ponieważ:
•Nagrody w ramach Akcji Promocyjnej zostają przekazane w ramach „sprzedaży premiowej”,
•łączna wartość otrzymanych Nagród nie przekroczy 2 tysięcy złotych,
•Nagrody z tytułu sprzedaży premiowej nie zostaną otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Z uwagi na powyższe na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku spoczywają trzy podstawowe obowiązki, tj. obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku/zaliczki.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
W świetle z art. 30 ust. 3 powołanej ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Jak wynika natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
We wniosku poddają Państwo pod wątpliwość, czy Nagrody wypłacane przez Państwa Uczestnikom Akcji Promocyjnej będą podlegały zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w konsekwencji nie będą spoczywały na Państwu obowiązki płatnika tego podatku.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 powołanej ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
•otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
•jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2.000 zł,
•nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu określeniem „sprzedaż premiowa” to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w Kodeksie cywilnym jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U.z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi.
Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży oraz związku między sprzedażą i nagrodą. Te elementy w analizowanej sprawie jednak nie zaistnieją, bowiem sprzedaż towarów wystąpi między sklepem podmiotu trzeciego a Uczestnikiem Promocji, który dokona ich zakupu. Państwo – jako wypłacający Nagrodę w postaci różnicy pomiędzy faktyczną kwotą, jaką Uczestnik zapłaci za dany produkt a kwotą tego produktu określoną przez Państwa w Aplikacji – nie będą sprzedawać towarów. W świetle przedstawionych okoliczności, nie będą też Państwo działać w imieniu i na rzecz sprzedawców towarów.
W przedmiotowej sprawie dochodzi do „sprzedaży usług” poprzez umożliwienie Użytkownikom korzystania z Aplikacji w zamian za udostępnienie danych. Umowę o świadczenie takich usług dany Użytkownik zawiera jednak z Dostawcą Aplikacji, tj. spółką prawa cypryjskiego, a nie z Państwem. Użytkownik nie będzie zatem otrzymywać Nagrody od sprzedawcy usługi w związku z zawarciem z nim ww. umowy, a od Państwa jako organizatora akcji promocyjnej.
Nie będą więc Państwo względem obdarowanych ani sprzedawcą towarów ani świadczeniodawcą usług.
Uwzględniając powyższe, w przypadku nagród wypłacanych przez Państwa Użytkownikom Aplikacji nie występuje związek między sprzedażą premiową a nagrodą, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w związku z wypłatą tych świadczeń Użytkownikom Aplikacji, po ich stronie powstanie przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy.
Na mocy art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Będą więc Państwo zobowiązani do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu stosownej informacji o przychodach z innych źródeł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Odnośnie do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych, interpretacje te i wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).