Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce. Przedmiotem Państwa działalności jest obrót częściami samochodowymi, zaopatrzeniem i sprzedażą. Działalność ta obejmuje centralizację zakupów dokonywanych przez podmioty działające na rynku sprzedaży hurtowej/detalicznej części samochodowych, które są Państwa partnerami (dalej jako: Partnerzy), co powoduje, że Partnerzy mogą uzyskać dostęp do Państwa dostawców na korzystnych warunkach wynegocjowanych przez Państwo.
Nie posiadają Państwo własnych punktów sprzedaży. Części zamienne są transportowane bezpośrednio od dostawców do Partnerów, którzy następnie dystrybuują części zamienne do warsztatów samochodowych. Na koniec roku rozliczają Państwo z Partnerami otrzymane od dostawców rabaty od wielkości zamówień. Jednocześnie w ramach działalności operacyjnej wdrażają Państwo koncepcje marketingowe (w tym znak towarowy) odnoszące się do sieci warsztatów (…) – w Polsce znane pod nazwą (…) (dalej jako: X).
Warsztaty samochodowe mogą przystąpić do X poprzez podpisanie umowy z Państwem. Uczestnictwo poszczególnych warsztatów w X wiąże się z otrzymywaniem przez warsztaty od Państwa świadczeń obejmujących w szczególności szkolenia techniczne lub sprzedażowe, dostęp do infolinii technicznej, a także możliwość posługiwania się znakami towarowymi identyfikującymi X. Z tytułu uczestnictwa w X poszczególne warsztaty są obowiązane uiszczać na Państwa rzecz comiesięczną opłatę, która stanowi Państwa przychód. Ponadto, w najbliższej przyszłości zamierzają Państwo udostępniać w ramach X oprogramowanie komputerowe dedykowane dla prowadzenia warsztatów samochodowych, z tytułu którego będą Państwo pobierać odrębne opłaty licencyjne od warsztatów należących do X.
W celu zwiększenia liczby warsztatów uczestniczących w X, a tym samym zwiększenia przychodów, planują państwo zorganizować akcje promocyjne, które będą polegać na polecaniu uczestnictwa w X (dalej jako: Program Poleceń).
Program Poleceń w Państwa założeniu ma być skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Państwa, jak również nie są członkami rodzin Państwa pracowników (dalej jako: Polecający). Zatem potencjalne nagrody w ramach Programu Poleceń nie będą przekazywane Polecającym w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i z tego tytułu nie będą stanowiły przychodu z tej działalności.
W ramach Programu Poleceń będą Państwo przekazywać pieniężne nagrody jedynie tym Polecającym, którzy dokonają skutecznego polecenia przystąpienia przez podmiot prowadzący warsztat samochodowy do X (dalej jako: Podmiot Polecony). Za „skuteczne polecenie” uważane będzie polecenie, w wyniku którego dojdzie do zawarcia umowy przystąpienia do X pomiędzy Państwem i Podmiotem Poleconym, wskazanym przez Polecającego.
Nagroda dla Polecającego za pojedyncze skuteczne polecenie będzie ustalona w regulaminie Programu Poleceń na poziomie konkretnej kwoty pieniężnej, którą zapłacą Państwo na rzecz Polecającego (dalej jako: Nagroda). Kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł. W przypadku, gdyby Polecający dokonał większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), Polecającemu zostanie przekazana Nagroda za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma Nagród może przekroczyć kwotę 2 000 zł.
Podkreślenia wymaga, że Program Poleceń nie będzie mieć charakteru konkursu, a także nie będzie zawierać elementów rywalizacji, losowości lub nie będzie wynikiem przypadku. Każdy uczestnik – Polecający, który spełni warunki określone w regulaminie Programu Poleceń (tj. dokona skutecznego polecenia), otrzyma Nagrodę. Fundatorem wszystkich Nagród przekazywanych w ramach Programu Poleceń będą Państwo.
Pytania
1. Czy wartość Nagrody przekazanej przez Państwo Polecającemu stanowi nagrodę ze sprzedaży premiowej, która podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy, jeżeli Polecający otrzyma od Państwa kilka Nagród z tytułu skutecznych poleceń w okresie obowiązywania Programu Poleceń, których zsumowana kwota przekroczy 2 000 zł, to czy w takim przypadku Nagrody nadal będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, na powyższe pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.
Uzasadnienie Państwa stanowiska do pytania 1
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.; dalej: Ustawa o PIT), od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jednakże, jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, Program Poleceń nie będzie miał charakteru konkursu, nie będzie zawierał elementów rywalizacji, losowości, przyznanie nagrody nie będzie wynikiem przypadku.
Zatem w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku zastosowania nie znajdzie zacytowany wyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
Z kolei, Państwa zdaniem, w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku zastosowanie powinien znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, który stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec powyższego, aby wartość Nagrody przekazanej Polecającemu w ramach Programu Poleceń mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a co za tym idzie – aby w związku z przekazaniem nagrody nie byli Państwo zobowiązani potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, Państwa zdaniem, muszą zostać spełnione łącznie następujące trzy warunki:
1)nagroda przekazana Polecającemu musi być nagrodą przekazaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,
2)jednorazowa wartość Nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2 000 zł,
3)Nagroda nie będzie mogła być przekazana Polecającemu w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowić przychodu z tej działalności.
W Państwa ocenie, Program Poleceń spełnia powyższe warunki, a więc Nagrody przyznawane Polecającym będą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Uzupełniając powyższe należy zwrócić uwagę, że ustawodawca posłużył się w omawianym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, lecz nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Natomiast ustawodawca wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług.
Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie – Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało z kolei zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 w. kodeksu: przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Te cele niewątpliwie są realizowane przez Program Poleceń, który planują Państwo wdrożyć, gdyż podstawowym celem Programu Poleceń będzie pozyskanie nowych warsztatów jako uczestników X, co w konsekwencji przełoży się na zwiększenie Państwa przychodów.
Przedstawione powyżej Państwa stanowisko potwierdza szereg interpretacji indywidualnych wydanych w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.: pismo z dnia 11 marca 2022 r. (0112-KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK); pismo z dnia 11 kwietnia 2022 r. (0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK); pismo z dnia 27 grudnia 2022 r. (0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ).
Co ważne, w interpretacji indywidualnej z 11 kwietnia 2022 r. (0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:
„Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą”.
Uzasadnienie Państwa stanowiska do pytania 2
Nagrody przekazywane Polecającym z tytułu skutecznego polecenia Państwa oferty będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pod warunkiem, że jednorazowa wartość Nagród nie przekroczy 2 000 zł i nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez Polecającego działalnością gospodarczą. W konsekwencji, na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT.
Ustawodawca w definicji zwolnienia podatkowego odniósł się jedynie do „jednorazowej” wartości nagród przekazanych w ramach sprzedaży premiowej, a nie łącznej wartości wszystkich nagród przekazanych konkretnej osobie w związku ze sprzedażą premiową w danym okresie (np. w roku podatkowym). Oznacza to, że każdorazowe przekazanie nagrody w związku z dokonaniem danej sprzedaży usługi będzie skutkować zwolnieniem takiej nagrody z podatku od osób fizycznych, o ile wartość takiej nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł. W takim wypadku zwolnienie podatkowe powinno obowiązywać także wtedy, gdy warunki do otrzymania opisanej powyżej nagrody zostaną spełnione więcej niż raz i w związku z każdą taką sytuacją zostanie przekazana określona w regulaminie sprzedaży premiowej nagroda, a suma wartości nagród przekroczy kwotę 2 000 zł.
W ramach planowanego przez Państwo Programu Poleceń chcą Państwo nagradzać Polecających za każde skuteczne polecenie przystąpienia przez podmiot prowadzący warsztat samochodowy do X. Polecający otrzyma wówczas jednorazową Nagrodę o wartości określonej w regulaminie Programu Poleceń (zawsze poniżej 2 000 zł). Polecający, który w okresie trwania Programu Poleceń dokona kilkukrotnie skutecznego polecenia, będzie uprawniony do otrzymania kilku Nagród (po jednej za każde skuteczne polecenie). Ponieważ wartość pojedynczej Nagrody w żadnym wypadku nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2 000 zł, Państwa zdaniem, wszystkie te Nagrody przekazane w ramach Programu będą korzystać ze wskazanego zwolnienia. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie również w sytuacji, gdy suma ich wartości przekroczy 2 000 zł.
Powyższe stanowisko potwierdzają wcześniejsze interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.: pismo z dnia 11 marca 2022 r. (0112-KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK) oraz pismo z dnia 27 grudnia 2022 r. (0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ).
Mając na uwadze powyższe okoliczności, Państwa zdaniem, nie będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika podatku od osób fizycznych, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT, od wypłacanych Nagród.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) należy wskazać, że podstawową zasadą obowiązującą w przepisach tej ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Z kolei zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z opisu sprawy wynika, że mają Państwo zamiar zorganizować akcję promocyjną (Program Poleceń), która będzie polegać na polecaniu uczestnictwa w X. Program Poleceń w Państwa założeniu ma być skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Państwa, jak również nie są członkami rodzin Państwa pracowników (Polecający). Nagroda dla Polecającego za pojedyncze skuteczne polecenie będzie ustalona w regulaminie Programu Poleceń na poziomie konkretnej kwoty pieniężnej, którą zapłacą Państwo na rzecz Polecającego. Kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł. W ramach Programu Poleceń będą Państwo przekazywać pieniężne nagrody jedynie tym Polecającym, którzy dokonają skutecznego polecenia przystąpienia przez podmiot prowadzący warsztat samochodowy do X. Za „skuteczne polecenie” uważane będzie polecenie, w wyniku którego dojdzie do zawarcia umowy przystąpienia do X pomiędzy Państwem i Podmiotem Poleconym, wskazanym przez Polecającego. Program Poleceń nie będzie mieć charakteru konkursu, a także nie będzie zawierać elementów rywalizacji, losowości lub nie będzie wynikiem przypadku. Fundatorem wszystkich Nagród przekazywanych w ramach Programu Poleceń będą Państwo.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie Polecającego z tytułu przyznawanych Nagród powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
-otrzymane nagrody były związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,
-nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Celem Programu Poleceń, który planują Państwo zorganizować, będzie zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwo usług. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie uczestnika (Polecającego) do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Państwa usług. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Polecającemu będzie przystąpienie przez podmiot prowadzący warsztat samochodowy do X (tj. zawarcie umowy o świadczenie usług pomiędzy Państwem i poleconym klientem). Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż usług wystąpi między Państwem i Podmiotem Poleconym, który dokona zakupu usługi (przystąpienia do X) w wyniku działania osoby polecającej.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody przekazanej przez Państwo Polecającemu będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.
W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do drugiego z zadanych pytań, wskazać należy, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2 000 zł.
Przy czym przez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość.
Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Jak wskazali Państwo we wniosku w sytuacji, gdy Polecający dokona większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), Polecającemu zastanie przekazana Nagroda za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma Nagród może przekroczyć kwotę 2 000 zł. Jednakże kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł.
W świetle powyższego, jeżeli Polecający otrzyma od Państwa kilka Nagród z tytułu skutecznych poleceń w okresie obowiązywania Programu Poleceń, których suma przekroczy 2 000 zł, ale wartość pojedynczej Nagrody nie przekroczy tej kwoty, to Nagrody te nadal będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, na Państwu w tej sytuacji nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right