Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 września 2024 r., sygn. III SA/Gl 648/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Machcińska, Sędziowie Sędzia WSA Adam Gołuch (spr.), Asesor WSA Adam Pawlyta, Protokolant Specjalista Agnieszka Górecka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2024 r. sprawy ze skargi Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 7 czerwca 2024 r. nr [...] w przedmiocie powołania stałej komisji społecznej i ustalenia przedmiotu jej działania 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz strony skarżącej kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 7 czerwca 2024 r. Nr: [...], Wojewoda Śląski (dalej: Wojewoda, organ nadzoru), na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, dalej: u.s.g.) stwierdził nieważność uchwały (dalej jako: "uchwała") nr [...] Rady Miasta P. z dnia 9 maja 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Społecznej Rady Miasta P. i ustalenia przedmiotu jej działania, w części określonej w § 4 uchwały, jako sprzecznej z przepisem art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), dalej jako "Konstytucja RP".
W uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda m.in. wskazał, że przedmiotowa uchwała wpłynęła do organu nadzoru w dniu 10 maja 2024 r. Organ nadzoru uznał, iż jest ona w części niezgodna z prawem ponieważ
zgodnie z § 4 uchwały: "W skład Komisji wchodzi nie więcej niż 12 radnych".
W ocenie Wojewody ww. przepis ma tym samym charakter otwarty, wskazuje bowiem jedynie maksymalną liczbę radnych wchodzących w skład komisji. Nie wynika z niego natomiast jaka najmniejsza liczba radnych spowoduje ukonstytuowanie się komisji. Nie wskazuje również, kto miałby podjąć decyzję, co do tego ilu radnych będzie wchodziło w skład tej komisji. Powyższe prowadzi do uznaniowości, przy ocenie zaistnienia tak wskazanej liczby składu komisji przez organ stosujący uchwałę. W bliżej niesprecyzowanym przepisie mieścić się może bowiem szereg różnorodnych stanów faktycznych, a decyzja w przedmiocie zaistnienia lub braku spełnienia kryterium określonego jako "nie więcej niż 12 radnych", należeć będzie do organu wykonującego uchwałę.