Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.612.2024.2.MK

Zwolnienie z opodatkowania sprzedaży zabudowanej działki na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania sprzedaży zabudowanej działki nr ... na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 21 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Nieruchomość położoną w ... przy ul. ..., oznaczoną jako działka nr ... o pow. 0,3911 ha, Województwo ... nabyło od Skarbu Państwa na podstawie Decyzji Wojewody ... nr ... z dnia 14 kwietnia 2005 r. z dniem, w którym ta decyzja stała się ostateczna, tj. 29 kwietnia 2005 r.

Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 7 marca 2024 r. nieruchomość ta zabudowana jest dwoma budynkami niemieszkalnymi, tj.: wolnostojącym, dwukondygnacyjnym budynkiem o funkcji biurowej o pow. użytkowej 112,80 m2, częściowo podpiwniczonym oraz wolnostojącym, dwukondygnacyjnym budynkiem gospodarczym o pow. użytkowej 126,20 m2, częściowo podpiwniczonym, w stanie technicznym dobrym, wybudowanymi w 1954 r.

Na działce znajduje się chodnik z kostki betonowej (polbruku) o pow. około 56 m2 prowadzący od furtki do budynku biurowego i dalej do budynku gospodarczego, a także znajdują się cztery latarnie (oświetlenie zewnętrzne). Na terenie działki (blisko bramy wjazdowej) znajduje się betonowy słup energetyczny. Na działce jest również ogrodzenie:

-od frontu z elementów stalowych na słupkach stalowych osadzonych w gruncie, z bramą przesuwną i furtką: 62,5 m,

-od strony północnej i wschodniej z siatki stalowej na słupkach stalowych: 124 m, wewnątrz działki z siatki stalowej na słupkach stalowych i betonowych; 8,4 m, w złym stanie technicznym.

Zgodnie z pismem nr ... Burmistrza Miasta ... z dnia 7 lutego 2024 r. ww. działka znajduje się w granicach aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą nr ... Rady Miejskiej w ... z dnia 30 marca 2023 r., zgodnie z którym znajduje się ona na terenie oznaczonym symbolem: 01 MN-U - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług.

Zgodnie z umową najmu nr ... z dnia 30 grudnia 2020 r. (aneksowaną w dniu 17 lutego 2021 r.) Województwo ... oddało Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wodom Polskim Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w ... w najem ww. nieruchomość na czas nieoznaczony.

Z tytułu nabycia nieruchomości Województwu ... nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Uzupełnienie wniosku w związku z wezwaniem z dnia 14 października 2024 r. (sygn.: 0113-KDIPT1-3.4012.612.2024.l.MK.)

AD.1.1.

Na budynki i budowle znajdujące się na działce nr ... w ... nie były (i nie będą przed planowaną sprzedażą), od momentu nabycia tej nieruchomości przez Województwo ..., ponoszone nakłady na ulepszenie tych budynków i budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku/budowli. Tym samym dalsze pytania w tym punkcie pozostają bezprzedmiotowe.

AD.1.2.

Województwo ... od momentu nabycia nie wykorzystywało i nie wykorzystuje ww. nieruchomości wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Jak już podano we wniosku, na podstawie Umowy najmu nr ... z dnia 30 grudnia 2020 r. (aneksowanej w dniu 17 lutego 2021 r.) Województwo ... oddało w najem ww. nieruchomość na czas nieoznaczony (czynsz objęty jest stawką VAT w wysokości 23%) Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wodom Polskim Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w .... Od momentu nabycia tej nieruchomości przez Województwo ... od Skarbu Państwa władał tą nieruchomością (na podstawie decyzji Wojewody ... z dnia 14 kwietnia 2005 r.) Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ... - ówczesna jednostka organizacyjna Samorządu Województwa .... Nieruchomość ta w chwili przekazania znajdowała się w faktycznym władaniu ww. jednostki i została przejęta w celu realizacji przez samorząd województwa zadań o charakterze wojewódzkim, nałożonych przez ustawodawcę, w szczególności zadań z zakresu gospodarki wodnej. Od ww. jednostki Województwo przejęło protokolarnie tą nieruchomość w dniu 29 grudnia 2017 r. w związku z likwidacją tej jednostki.

AD.II.

Własne stanowisko wnioskodawcy nie ulega zmianie.

Pytanie

Czy zbycie w formie sprzedaży działki nr ... położonej w ... przy ul. ..., będzie zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Województwo ... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnieniu z podatku VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata

Definicja pierwszego zasiedlenia została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Zgodnie z tą definicją pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1)wybudowaniu lub

2)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14 twierdząc, że "definicja pierwszego zasiedlenia (zajęcia) zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji "pierwszego zasiedlenia" wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, ze ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16.11.2017r. sygn. Akt C-308/16 stwierdził, że ww. przepis uzależniający zastosowanie zwolnienia z VAT w przypadku dostawy budynków od spełniania warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu są niezgodne z przepisami prawa unijnego.

Województwu ... przy przekazywaniu z mocy prawa ww. nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Województwo od dnia protokolarnego przejęcia tej nieruchomości od Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w ... (jednostki władającej wcześniej tą nieruchomością), tj. od dnia 29 grudnia 2017 r. nie poniosło żadnych nakładów finansowych na ulepszenie działki i na znajdujące się na niej budynki i budowle lub ich części, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i w związku z art. 2 pkt 14 lit b) ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r., a tym samym nie przekroczyły one 30% wartości początkowej tych obiektów. Zgodnie z operatem szacunkowym budynek biurowy w 2009 r. przeszedł remont obejmujący m.in. wymianę podłóg, drzwi i malowanie ścian (wcześniej był to budynek mieszkalny, który sukcesywnie był adaptowany na funkcję biurową). Brak informacji o ewentualnych nakładach na budynku gospodarczym przed datą protokolarnego przejęcia.

Biorąc powyższe pod uwagę, Województwo stoi na stanowisku, że sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. z uwagi na fakt, że dostawa nieruchomości będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu, a między pierwszym zasiedleniem a planowaną datą sprzedaży nieruchomości upłynął okres dwóch lat. Ponadto z tytułu nabycia nieruchomości Województwu ... nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części należy przywołać definicję pierwszego zasiedlenia zawartą w ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

1) wybudowaniu lub

2) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania, jak również jego sprzedaż bądź najem. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do sprzedaży, zajęcia budynku, budowli lub ich części, najmu, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w przypadku sprzedaży, jak również w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku lub zwolnienie, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

Jak wynika z opisu sprawy zamierzają Państwo sprzedać działkę zabudowaną nr .... Ww. działkę Województwo ... nabyło od Skarbu Państwa na podstawie Decyzji Wojewody ... nr ... z dnia 14 kwietnia 2005 r. z dniem, w którym ta decyzja stała się ostateczna, tj. 29 kwietnia 2005 r. Nieruchomość ta zabudowana jest dwoma budynkami niemieszkalnymi, tj.: wolnostojącym, dwukondygnacyjnym budynkiem o funkcji biurowej o pow. użytkowej 112,80 m2, częściowo podpiwniczonym oraz wolnostojącym, dwukondygnacyjnym budynkiem gospodarczym o pow. użytkowej 126,20 m2, częściowo podpiwniczonym, w stanie technicznym dobrym, wybudowanymi w 1954 r. Na działce znajduje się chodnik z kostki betonowej (polbruku) o pow. około 56 m2 prowadzący od furtki do budynku biurowego i dalej do budynku gospodarczego, a także znajdują się cztery latarnie (oświetlenie zewnętrzne). Na terenie działki (blisko bramy wjazdowej) znajduje się betonowy słup energetyczny. Na działce jest również ogrodzenie: od frontu z elementów stalowych na słupkach stalowych osadzonych w gruncie, z bramą przesuwną i furtką: 62,5 m, od strony północnej i wschodniej z siatki stalowej na słupkach stalowych: 124 m, wewnątrz działki z siatki stalowej na słupkach stalowych i betonowych; 8,4 m, w złym stanie technicznym. Od 30 grudnia 2020 r. Województwo ... oddało Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wodom Polskim Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w ... w najem ww. nieruchomość na czas nieoznaczony. Na budynki i budowle znajdujące się na działce nr ... Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił przed planowaną sprzedażą nakładów na ulepszenie tych budynków i budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zatem od pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na działce nr ...  minął już okres 2 lat i nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie budynków i budowli  w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Zatem w odniesieniu do budynków i budowli znajdujących się na działce nr ... będą spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z tym, że planowana dostawa budynków i budowli znajdujących się na działce nr ... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a – jest bezzasadna.

W konsekwencji dostawa gruntu, z którymi budynek jest związany – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe, uznać należy, że planowana sprzedaż działki zabudowanej nr ...  będzie czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że aktualnie art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

1) wybudowaniu lub

2) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00