Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.612.2024.2.LS
Osiągane przez Wnioskodawcę przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.) oraz pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 21 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą od 2021 roku jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega opodatkowaniu na terenie Polski od całości swoich dochodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w zakresie zawierania umów z klientami zewnętrznymi, w obszarach będących przedmiotem działalności jego kontrahentów (dalej: „Kontrahent”).
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności ponosi pełną odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością.
Profil działalności Wnioskodawcy polega na kompleksowym wsparciu procesu sprzedażowego Kontrahenta od momentu identyfikacji potencjalnych klientów, poprzez wsparcie Kontrahenta w prezentacjach i spotkaniach z potencjalnymi klientami, aż po uczestniczenie w procesie negocjacji i podpisywania umów. Ponadto czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegają na bieżącym wsparciu i koordynowaniu procesów sprzedażowych, poprzez:
- negocjacje i renegocjacje warunków umów z partnerami strategicznymi;
- przygotowywanie ofert i umów dla klientów, w tym również negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej między kontrahentem a klientem (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu i bez sprzedaży bezpośredniej produktów),
- udział w konferencjach i wydarzeniach branżowych w celu wyszukania nowych, potencjalnych klientów,
- monitorowanie i weryfikacja rynku, trendów sprzedażowych.
Wskazane powyżej wykonywane przez Wnioskodawcę czynności (dalej zwane łącznie: “Usługami pośrednictwa”) mają na celu nawiązanie współpracy pomiędzy klientami (nabywcą lub dostawcą), a Kontrahentem (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu i bez sprzedaży bezpośredniej produktów). Jednocześnie, w ramach świadczenia wskazanych usług, Wnioskodawcy nie przysługuje rola kierownicza lub decyzyjna w zakresie wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy lub jej wykonania czy rozwiązania.
Wykonanie Usługi pośrednictwa wymaga specjalistycznej wiedzy - znajomości branży, w której działa Kontrahent (tzw. know-how). Wnioskodawca występuje w imieniu Kontrahenta przed ich potencjalnymi klientami, prezentując portfolio Kontrahenta, przedstawiając warunki handlowe, negocjując zapisy umów itd. W związku z tym Kontrahent wymaga od Wnioskodawcy doskonałej znajomości oferowanych rozwiązań, szerokiej wiedzy dziedzinowej, obszaru negocjacji, regulacji (zasad) obowiązujących na rynku, w którym działa Kontrahent.
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, mieszczącą się w grupie czynności sklasyfikowanych pod pozycją PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Powyższa klasyfikacja została również potwierdzona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wydanej na wniosek Wnioskodawcy informacji z dnia 23 maja 2024 r.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynających działalność gospodarczą, który w bieżącym roku podatkowym lub w roku poprzedzającym bieżący rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres Usług pośrednictwa. W przypadku Wnioskodawcy nie występują także żadne inne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W roku podatkowym 2024 ani w latach poprzednich, przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły 2 000 000 euro.
Wnioskodawca w roku podatkowym 2024 stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów ewidencjonowanych i złożył w tym zakresie odpowiednie oświadczenie zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że nie uzyskuje przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Uzupełnienie z 26 września 2024 r.
1.Jaki okres podatkowy jest przedmiotem Pana zapytania?
Przedmiotem zapytania jest okres rozpoczynający się od roku podatkowego 2024.
2.Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej prowadzi Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Ewidencja przychodów.
3.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?
TAK.
4.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan dochody podlegające opodatkowaniu?
Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu najmu nieruchomości prywatnej.
5.Kto jest Pana Kontrahentem (spółka, osoba fizyczna)?
W ramach świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Kontrahentem jest spółka komandytowo-akcyjna.
6.Jaką formę organizacyjno-prawną ma Kontrahent?
Odpowiedź na to pytanie została udzielona w punkcie 5.
7.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
W lutym 2024 r.
8.Czy świadczy Pan usługi pośrednictwa tylko dla Kontrahenta wskazanego we wniosku czy także dla innych zleceniodawców?
Wnioskodawca świadczy usługi dla kontrahenta wskazanego we wniosku. Wnioskodawcza nie może jednak wykluczyć, że analogiczne usługi będą (mogą być) świadczone również na rzecz innych kontrahentów.
9.Czy ma Pan zawartą umowę z Kontrahentem, a jeżeli tak czy umowa ma charakter umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze?
Wnioskodawca posiada podpisaną umowę ze wskazanym we wniosku Kontrahentem. Natomiast umowa ta nie ma charakteru umowy dot. zarządzania przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.
10.Jeżeli nie, proszę wyjaśnić, jakie przesłanki decydują o tym, że umowa ta nie ma takiego charakteru.
Wskazana w poprzednim akapicie umowa dotyczy świadczenia usług na rzecz Kontrahenta jedynie w zakresie opisanym we wniosku tj. obejmuje takie czynności, które mają na celu wyszukanie na rynku i skontaktowanie klienta z Kontrahentem w celu zawarcia umowy.
Wnioskodawca nie świadczy na rzecz Kontrahenta żadnych usług związanych w jakimkolwiek stopniu z zarządzeniem przedsiębiorstwem tj. nie ma przekazanych żadnego rodzaju uprawnień do zarządzania przedsiębiorstwem. Czynności dokonywane przez Wnioskodawcę nie są ukierunkowane na osiąganie odpowiednich wyników gospodarczych przez Kontrahenta, czy też nie są związane z koordynacją działań w przedsiębiorstwie Kontrahenta.
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są usługami pośrednictwa, których wynikiem ma być zawarcie umowy pomiędzy Kontrahentem a podmiotem zewnętrznym na dostawy towarów oferowanych przez Kontrahenta. Wynagrodzenie Wnioskodawcy skorelowane jest zatem z nawiązaniem współpracy pomiędzy klientami (nabywcą lub dostawcą), a Kontrahentem (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu i bez sprzedaży bezpośredniej produktów).
Należałoby przy tym podkreślić, że w ramach świadczenia wskazanych usług, Wnioskodawcy nie przysługuje rola kierownicza lub decyzyjna w zakresie wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy lub jej wykonania czy rozwiązania. Wnioskodawca nie wykonuje zadań typowych dla kadry kierowniczej, nie jest odpowiedzialny za wyniki finansowe w przedsiębiorstwie kontrahenta. Wnioskodawca nie jest również odpowiedzialny za kwestie zarządzania zespołem, strategię kontrahenta, budżet czy wdrażanie określonych polityk w przedsiębiorstwie.
11.Czy świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? (jeżeli tak, proszę wskazać rodzaj powiązań).
Tak, są to powiązania osobowe.
12.Czy pomiędzy Panem, a Kontrahentem, na rzecz którego świadczy/będzie Pan świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej istnieją/będą istniały jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze?
Tak, powiazania osobowe. Natomiast Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia swoich usług na rzecz innych podmiotów w przyszłości.
13.Ponadto, jeżeli usługi świadczone są/będą świadczone na rzecz Spółki prosimy wskazać:
czy jest/będzie Pan wspólnikiem/udziałowcem w Spółce, na rzecz której świadczy/będzie świadczył Pan usługi w ramach działalności gospodarczej lub czy pełni/będzie pełnił Pan w niej funkcje zarządcze?
NIE.
czy zakres świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług pokrywa się/będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce?
NIE.
14.Czy poza usługami opisanymi we wniosku, wykonuje/będzie Pan wykonywał na rzecz ww. Spółki inne usługi (jakie)? - Proszę o dokładne opisanie tej kwestii.
NIE.
15.Czy w ramach wykonywanych usług - uzyskuje Pan przychody na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej? Jeżeli odpowiedź na powyższe jest twierdząca, proszę jednoznacznie wskazać PKWiU tych usług z jednoczesnym podaniem, czego te usługi dotyczą, czyli zakresu tych usług, np. „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.
NIE.
16.Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0. Prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
Wykonanie Usługi pośrednictwa wymaga specjalistycznej wiedzy - znajomości branży, w której działa Kontrahent (tzw. know-how). Wnioskodawca występuje w imieniu Kontrahenta przed ich potencjalnymi klientami, prezentując portfolio Kontrahenta, przedstawiając warunki handlowe, negocjując zapisy umów itd. W związku z tym Kontrahent wymaga od Wnioskodawcy doskonałej znajomości oferowanych rozwiązań, szerokiej wiedzy dziedzinowej, obszaru negocjacji, regulacji (zasad) obowiązujących na rynku, w którym działa Kontrahent.
Odnosząc się do poszczególnych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę należałoby wskazać, że:
Wnioskodawca podejmuje czynności związane z wyszukiwaniem podmiotów, z którymi Kontrahent będzie mógł zawrzeć umowę [w tym zakresie Wnioskodawca bierze udział np. w konferencjach i wydarzeniach branżowych w celu wyszukania potencjalnych klientów].
Następnie Wnioskodawca przedstawia propozycję/ofertę współpracy z takim podmiotem, przedstawia proponowane warunki współpracy.
Jeżeli zaistnieje taka potrzeba Wnioskodawca bierze udział w spotkaniach, naradach Kontrahenta z potencjalnym klientem.
Ostatecznie Wnioskodawca koordynuje proces zawierania umowy przez Kontrahenta. Natomiast warunki umowy ustalane są przez wspólników Kontrahenta.
W ramach swoich upoważnień Wnioskodawca w żadnym wypadku nie ma uprawnienia do pobierania w imieniu Kontrahenta jakichkolwiek należności pieniężnych. Dodatkowo, Wnioskodawca nie posiada upoważnienia do określania warunków gwarancji, rękojmi oraz składania innych oświadczeń lub zapewnień w imieniu Kontrahenta. Tym samym, w ramach współpracy nie jest udzielane bezpośrednio pełnomocnictwo do składania lub odbierania jakichkolwiek oświadczeń woli przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, celem możliwości opodatkowania przychodów dotyczących pośrednictwa w zawieraniu umów.
Zgodnie z warunkami współpracy, za usługi opisane w stanie faktycznym w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o rynkowo ustalone stawki procentowe, rozliczane w okresach miesięcznych i dokumentowane fakturami.
Ponadto, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności.
Pytanie
Czy przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie Usług pośrednictwa, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z prowadzonej przez niego działalności w zakresie Usług pośrednictwa, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W odniesieniu natomiast do definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym odsyła do definicji zawartej w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U.2024.226 z późn. zm.; dalej: “ustawa o PIT”). I tak, zgodnie z art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.
Dodatkowo, w myśl art 5b ust. 1 ustawy o PIT, czynności nie są uznawane za pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego na rzecz Kontrahentów Usługi pośrednictwa, stanowią pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, a w konsekwencji, także w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Innymi słowy, Wnioskodawca ma prawo korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów wynikających z ustawy, w tym m.in. obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie z omawianej formy opodatkowania nie może wystąpić żadna z przesłanek wyłączających możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 przedmiotowej ustawy. Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mogą bowiem stosować podatnicy:
1)opłacający podatek w formie karty podatkowej,
2)korzystający, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3)osiągający w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)wytwarzający wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
5)podejmujący wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
6)prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli uzyskają oni z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
a)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
b)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, w jego przypadku nie zachodzi żadna ze wskazanych powyżej sytuacji. Oznacza to, że ma on prawo do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przechodząc natomiast do określenia właściwej stawki ryczałtu w pierwszej kolejności należy wskazać, że stawki są zróżnicowane i uzależnione od rodzaju wykonywanej przez podatnika działalności, z której uzyskiwane przychody mają podlegać opodatkowaniu w tej formie. Stawki podatku określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
I tak, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem przychodów, dla których przedmiotowa ustawa ustala inne stawki ryczałtu.
W tym miejscu dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (dalej: “rozporządzenie PKWiU”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega działalność usługowa, a zatem pozarolnicza działalność gospodarcza definiowana zgodnie z przepisami ustawy o PIT, obejmująca czynności zaliczone do usług zgodnie z rozporządzeniem PKWiU.
Jak wskazano w stanie faktycznym, świadczone przez Wnioskodawcę Usługi pośrednictwa, polegające na bieżącym wsparciu i koordynowaniu procesów sprzedażowych, poprzez:
- negocjacje i renegocjacje warunków umów z partnerami strategicznymi,
- przygotowywanie ofert i umów dla klientów, w tym również negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej między kontrahentem a klientem (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu i bez sprzedaży bezpośredniej produktów),
- udział w konferencjach i wydarzeniach branżowych w celu wyszukania nowych, potencjalnych klientów,
- monitorowanie i weryfikacja rynku, trendów sprzedażowych
- zaliczyć należy do pozycji PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, co potwierdzone zostało także przez wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wydanej na wniosek Wnioskodawcy informacji z dnia 23 maja 2024 r.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on warunek do stosowania stawki 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. uzyskuje przychody z działalności usługowej w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), dla których to rodzajów usług w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie została wskazana jako właściwa żadna inna stawka ryczałtu.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że stanowisko takie potwierdzane jest w ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych, w której wskazuje się, że:
“Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki dla tej formy opodatkowania” (interpretacja z dnia 19 czerwca 2024 r., znak 0115-KDST2-2.4011.215.2024.2.AP).
Analogicznie organ interpretacyjny wypowiadał się w szeregu interpretacji wydawanych w ostatnim czasie, w tym m.in. w:
- interpretacji z dnia 12 kwietnia 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.104.2024.2.KD,
- interpretacji z dnia 22 marca 2024 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.867.2023.3.MC,
- interpretacji z dnia 22 marca 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.47.2024.2.HJ,
- interpretacji z dnia 14 marca 2024 r., znak 0112-KDSL1-1.4011.85.2024.1.AK,
- interpretacji z dnia 12 marca 2024 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.37.2024.3.MW,
- interpretacji z dnia 12 marca 2024 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.23.2024.2.MR,
- interpretacji z dnia 12 marca 2024 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.4.2024.2.BS,
- interpretacji z dnia 13 września 2023 r., znak 0112-KDSL1-2.4011.312.2023.2.KS,
- interpretacji z dnia 19 lipca 2023 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.488.2023.2.AC,
- interpretacji z dnia 7 lipca 2023 r., znak 0115-KDST2-2.4011.206.2023.2.PS,
- interpretacji z dnia 17 maja 2023 r., znak 0112-KDSL1-2.4011.161.2023.3.PR,
- interpretacji z dnia 17 maja 2023 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.201.2023.4.MKA,
- interpretacji z dnia 14 kwietnia 2023 r., znak 0112-KDSL1-2.4011.25.2023.2.JN,
- interpretacji z dnia 14 kwietnia 2023 r., znak 0112-KDSL1-1.4011.20.2023.2.MJ.
Biorąc pod uwagę całość powyższych rozważań, w szczególności uwzględniając, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz działalność usługową w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), przy czym nie mają w jego sytuacji zastosowania żadne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz spełnione zostały (lub zostaną w kolejnych latach podatkowych) przesłanki pozwalające na stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (w szczególności zostało lub, w przypadku przyszłych lat podatkowych, zostanie złożone w ustawowym terminie oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia Usług pośrednictwa ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) - e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. - 7. (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) przedmiotowej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi ww. art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą od 2021 roku jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi pośrednictwa w zakresie zawierania umów z klientami zewnętrznymi, w obszarach będących przedmiotem działalności jego kontrahentów. Pana zdaniem, prowadzona przez niego działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, mieszczącą się w grupie czynności sklasyfikowanych pod pozycją PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. W Pana przypadku nie występują także żadne inne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku podatkowym 2024 ani w latach poprzednich, Pana przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły 2 000 000 euro. Prowadzi Pan ewidencję zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne. Zgodnie z warunkami współpracy, za usługi opisane w stanie faktycznym, przysługuje Panu wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o rynkowo ustalone stawki procentowe, rozliczane w okresach miesięcznych i dokumentowane fakturami. Ponadto, prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności.
Na podstawie opisu przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stwierdzam, że w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzam, że osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right