Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.312.2023.2.KS

Opodatkowanie ryczałtem w wysokości 8,5% usługi organizacji sprzedaży o PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 sierpnia 2023 r. (wpływ 23 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która rozpocznie od dnia 2 lipca 2023 r. działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych (PIT). Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie świadczenie kompleksowej usługi organizacji sprzedaży, w skład której wchodzą m.in. następujące czynności:

organizowanie sprzedaży poprzez kontakt z klientami zleceniodawcy (aktywnymi oraz nieaktywnymi), przesyłanie oferty;

negocjowanie warunków współpracy z nowymi i dotychczasowymi klientami;

przygotowywanie zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych zleceniodawcy;

odpowiadanie na pytania klientów zleceniodawcy (telefonicznie lub mailowo);

weryfikacja dokumentów niezbędnych do realizacji sprzedaży;

generowanie listów przewozowych do wysyłek zamówień;

weryfikacja dokumentacji przetargowych i przygotowywanie kosztorysów ofertowych wg wytycznych zleceniodawcy (oferta następnie akceptowana, podpisywana i wysyłana przez zleceniodawcę).

Wnioskodawca klasyfikuje taką kompleksową usługę pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami) i PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego – usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową).

Wnioskodawca nie realizuje pośrednictwa w sprzedaży hurtowej klasyfikowanej w PKD 46.14.Z, realizuje wyłącznie usługi organizacji sprzedaży i to w zakresie sprzedaży detalicznej.

Wnioskodawca nie świadczy usług handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Jeden z zainteresowanych zleceniodawców jest pracodawcą Wnioskodawcy, jednakże Wnioskodawca pełni tam rolę dyrektora produkcji i jego zadania nie są związane ze sprzedażą. Przewidywane przychody Wnioskodawcy nie przekroczą równowartości 2.000.000 EUR. Wnioskodawca ma wątpliwości co do prawidłowości opodatkowania usług określoną stawką ryczałtu.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął 18 sierpnia 2023 r.

3.Czy złożył/złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Wniosek o opodatkowanie w formie ryczałtu Wnioskodawca złożył 2 lipca 2023 r., aby za 2023 r. już rozliczać się w formie ryczałtu.

4.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W odniesieniu do działalności Wnioskodawcy nie występują żadne negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy czynności wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej są/będą tożsame z czynnościami, jakie wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał Pan na rzecz zleceniodawcy, który jest Pana pracodawcą? Należy wyjaśnić na czym polegają ewentualne różnice i/lub podobieństwa?

Odpowiedź: Czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz zleceniodawcy będącego jego pracodawcą. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca jest dyrektorem produkcji, a jego zadania polegają na zaplanowaniu, zorganizowaniu oraz kontrolowaniu procesu produkcji (…). Proces ten obejmuje swoim zakresem zaplanowanie pracy pracowników i maszyn dla przyjętych zleceń produkcyjnych, weryfikację materiałów do produkcji, nadzór nad przebiegiem produkcji – generalnie są to czynności zmierzające do tego, aby zlecenia, które pracodawca Wnioskodawcy przyjął, zostały zrealizowane, mianowicie aby powstał gotowy produkt do wysłania do konsumenta. W ramach działalności jako dyrektor produkcji, Wnioskodawca poznał szereg osób z branży i dość często wymieniając się informacjami dowiaduje się o potrzebach innych podmiotów. Tutaj Wnioskodawca chciał założyć działalności gospodarczą, której istotą jest kojarzenie ze sobą podmiotów, które mają zapotrzebowanie z podmiotami, które mają możliwości, aby dostarczyć taki produkt. Stąd Wnioskodawca umawia się na spotkania (poza czasem pracy na umowie o pracę), zbiera informacje, przedstawia możliwe warunki współpracy, odpowiada na pytania, przygotowuje dokumentację niezbędną do przetargów itp. Innymi słowy, Wnioskodawca organizuje proces sprzedaży tych podmiotów. Wnioskodawca działa jak agent sprzedaży. Oba zakresy obowiązków Wnioskodawcy – z umowy o pracę i działalności gospodarczej nie pokrywają się.

6.Czy prowadzona przez Pana działalność jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, działalność Wnioskodawcy jest działalnością usługową.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy opisana działalność, którą Wnioskodawca będzie prowadził pod kodem PKWiU 74.90.12.0, może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKWiU 77.90.12.0 może być opodatkowana ryczałtem – stawką 8,5%, ponieważ ww. PKWiU nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej zwanej: UZP).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UPZ, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej (...) z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W punktach 1-4 oraz 6-8 wymieniony jest szereg usług, jednak żadna z nich nie jest powiązana z ww. PKWiU.

Art. 8 UPZ wyłącza spod opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żaden z powyższych przypadków nie dotyczy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie uważa, że jego działalność jako osoby organizującej proces sprzedaży mieści się w zakresie działalności w zakresie handlu towarami różnego rodzaju, gdyż nie sprzedaje ich samodzielnie, lecz w ramach swojej usługi pozyskuje klientów dla zleceniodawcy, który dokonuje przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. uchylony został również załącznik nr 2 UZP, gdzie wyłączona spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych były określone kategorie oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Tam w pozycji 38 był kod ex 74.90.1. W związku z uchyleniem załącznika, zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było dopuszczenie tej formy rozliczenia podatkowego dla podatników wykonujących działalność w zakresie usług agencyjnych.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze świadczenia usług agencyjnych mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wg 8,5% stawki uzyskanego przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że od 2 lipca 2023 r. rozpocznie Pan działalność gospodarczą, która będzie polegała na świadczeniu kompleksowej usługi organizacji sprzedaży, w skład której wchodzą m.in. następujące czynności:

organizowanie sprzedaży poprzez kontakt z klientami zleceniodawcy (aktywnymi oraz nieaktywnymi), przesyłanie oferty;

negocjowanie warunków współpracy z nowymi i dotychczasowymi klientami;

przygotowywanie zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych zleceniodawcy;

odpowiadanie na pytania klientów zleceniodawcy (telefonicznie lub mailowo);

weryfikacja dokumentów niezbędnych do realizacji sprzedaży;

generowanie listów przewozowych do wysyłek zamówień;

weryfikacja dokumentacji przetargowych i przygotowywanie kosztorysów ofertowych wg wytycznych zleceniodawcy (oferta następnie akceptowana, podpisywana i wysyłana przez zleceniodawcę).

Wskazał Pan, że klasyfikuje taką kompleksową usługę pod kodem PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego – usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową). Nie realizuje Pan pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, realizuje Pan wyłącznie usługi organizacji sprzedaży i to w zakresie sprzedaży detalicznej. Nie świadczy Pan usług handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnął Pan 18 sierpnia 2023 r. Wniosek o opodatkowanie w formie ryczałtu złożył Pan 2 lipca 2023 r. Przewidywane przychody nie przekroczą równowartości 2.000.000 EUR. W odniesieniu do Pana działalności nie występują żadne negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jeden z zainteresowanych zleceniodawców jest Pana pracodawcą, jednakże pełni Pan tam rolę dyrektora produkcji i Pana zadania nie są związane ze sprzedażą. Wyjaśnił Pan także, że czynności jakie wykonuje Pan w ramach działalności gospodarczej nie są tożsame z czynnościami jakie wykonuje Pan na rzecz zleceniodawcy będącego Pana pracodawcą, a oba zakresy Pana obowiązków – z umowy o pracę i działalności gospodarczej nie pokrywają się.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Pana w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00