Badanie dostępności terenu inwestycji do drogi publicznej w postępowaniu o ustalenie warunków zabudowy - Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. II OSK 830/23
W postępowaniu o ustalenie warunków zabudowy badanie dostępności terenu inwestycji do drogi publicznej ogranicza się do stwierdzenia faktycznego dostępu, nie wymaga natomiast szczegółowej analizy przepustowości i warunków technicznych drogi.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. i A. [...] spółka jawna w likwidacji z siedzibą w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Kr 1204/22 w sprawie ze skargi P. i A. [...] spółka jawna w likwidacji z siedzibą w Krakowie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] września 2022 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 21 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Kr 1204/22, oddalił skargę P. [...] sp.j. w likwidacji z siedzibą w Krakowie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] września 2022 r. nr [...] w skardze kasacyjnej P. [...] sp.j. w likwidacji z siedzibą w Krakowie zaskarżyła ww. wyrok w całości zarzucając mu naruszenie:
1) art. 61 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (zwanej dalej: u.p.z.p.) poprzez przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, iż uzbrojenie terenu, o którym mowa w tym przepisie nie obejmuje uzbrojenia terenu w zakresie infrastruktury drogowej oraz na przyjęciu, iż z przepisu tego nie wynika obowiązek badania przez organy administracji czy planowane zamierzenie budowlane ma wystarczające istniejące lub planowane uzbrojenie terenu w zakresie infrastruktury drogowej, tj. takie które pozwoli na korzystanie z drogi publicznej bez zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu (tj. nie doprowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu ulicznego), mimo iż taki obowiązek wynika ze wskazanego przepisu;