Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SA/Bd 310/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Janiszewska - Ziołek (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 17 lipca 2024 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we [...] na rzecz [...] kwotę [...] (...) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] stycznia 2024 r. nr [...] Burmistrz M. i Gminy P. K. odmówił U. W. (Skarżącej) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad niepełnosprawną w stopniu znacznym siostrą G. A.. Uzasadniając odmowę przyznania wnioskowanego świadczenia organ wskazał na niespełnienie w sprawie przesłanki związanej z momentem powstania niepełnosprawności u wymagającej opieki siostry Skarżącej, określonej w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., dalej powoływanej jako "u.ś.r.") oraz zaistnienie przesłanki negatywnej, o której mowa w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r., ponieważ Skarżąca ma ustalone prawo do emerytury. Wyjaśnił jednocześnie, że bez wpływu na stwierdzenie zaistnienia w sprawie powyższej przesłanki uniemożliwiającej przyznanie wnioskowanego świadczenia pozostaje okoliczność wstrzymania wypłaty emerytury Skarżącej, której dokonano decyzją ZUS z dnia [...] listopada 2023 r., ponieważ - jak wskazał organ - Skarżąca nadal zachowuje prawo do emerytury, której wypłata może zostać wznowiona po złożeniu przez Skarżącą wniosku o podjęcie wypłaty.
Od powyższej decyzji Skarżąca wniosła odwołanie, podnosząc, że wydane rozstrzygnięcie jest dla niej krzywdzące i wskazując, że na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z dnia 21 października 2014 r. o sygn. akt 38/13, doszło do uznania niekonstytucyjności części normy wyrażonej w art. 17 ust. 1b u.ś.r. w zakresie w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę na osobą niepełnosprawną ze względu na moment powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki. Wobec tego w jej ocenie powinna mieć przyznane wnioskowane świadczenie.