Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.232.2024.2.ZK
Wydanie interpretacji indywidualnej - dotyczy zaliczenia wydatków związanych z pracownikami do kosztów uzyskania przychodu
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki związane z:
- organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu;
- organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu;
- najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu;
- nabyciem gadżetów reklamowych (koszulek z logo Spółki i tzw. pakietów powitalnych), w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu;
- organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu;
- zapewnieniem Pracownikom lub Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…), wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy m. (...) w (...), (...) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: (…), jest spółką funkcjonującą w branży (…)
Spółka prowadzi działalność na terenie Polski w kilku lokalizacjach. Łącznie - średnio - zatrudnia ok. (...) osób na podstawie umowy o pracę (dalej: „Pracownik” lub razem jako „Pracownicy”) oraz kilka osób (do 10) na podstawie umowy zlecenia (dalej: „Zleceniobiorca” lub razem jako „Zleceniobiorcy”).
Zleceniobiorcy nie prowadzą jednoosobowych działalności gospodarczej i są stałymi członkami zespołu Wnioskodawcy.
Celem zapewnienia Pracownikom i Zleceniobiorcom komfortu pracy, chcąc zwiększyć ich motywację, zaangażowanie, lojalność wobec Spółki, ale i chcąc sprostać wymaganiom rynku, Wnioskodawca oferuje im:
1. spotkania integracyjne,
2. zajęcia sportowe,
3. gadżety reklamowe,
4. udział w szkoleniach,
5. posiłki, np. w trakcie szkoleń lub pracy w nadgodzinach.
Poniżej omówione wydatki Wnioskodawcy nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
1. Spotkania integracyjne
Wnioskodawca organizował w przeszłości i planuje organizować w przyszłości spotkania o charakterze integracyjnym (dalej: „Spotkania integracyjne”). Przybierają one formę np. pikniku rodzinnego czy spotkań świątecznych.
W Spotkaniach integracyjnych, co do zasady, udział biorą:
- pracownicy wraz z członkami rodziny,
- zleceniobiorcy wraz z członkami rodziny,
- członkowie zarządu Spółki wraz z ich rodzinami (w Spółce nie funkcjonuje rada nadzorcza).
Na koszt organizacji Spotkania integracyjnego składają się w szczególności:
- usługi cateringowe,
- nocleg,
- oprawa wydarzenia (m.in. fotobudka, fotograf, DJ, scena, nagłośnienie, oświetlenie),
- atrakcje dla dzieci (m.in. plac zabaw, kącik sportowy, animacje),
- atrakcje dla dorosłych (m.in. ścianka wspinaczkowa, pakiet gier stołowych),
- pozostałe (m.in. ochrona, personel medyczny, koszt najmu terenu, obsługa agencyjna).
Spółka ponosi również wydatki na alkohol, jednak nie uznaje ich za koszt podatkowy. Zagadnienie to nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Przedstawiony katalog wydatków nie jest zamknięty, jednak jeśli Wnioskodawca ponosi inne koszty związane z organizacją Spotkania integracyjnego, to ich charakter jest zbliżony do zaprezentowanego.
Wnioskodawca wskazuje również, że przedstawione wydatki ponosi na rzecz podmiotów zewnętrznych (niepowiązanych). Są one udokumentowane fakturami, umowami, a samo Spotkanie integracyjne również przykładowo dokumentacją zdjęciową.
Głównym celem organizacji Spotkań integracyjnych jest wzajemna integracja Pracowników i Zleceniobiorców oraz budowanie ich lojalności wobec Wnioskodawcy. Jak zostało powyżej wskazane, Spółka prowadzi działalność w różnych lokalizacjach, więc bliższe poznanie się osób, budowanie pozytywnych relacji, wpływa na poprawę atmosfery pracy, a przez to większą efektywność Pracowników i Zleceniobiorców. Jest to istotne również z tej perspektywy, że w Spółce funkcjonuje hybrydowy model pracy, więc na co dzień nie każdy ma szansę spotkać się ze sobą i wymienić spostrzeżenia czy wiedzę.
2.Zajęcia sportowe
W celu promocji zdrowia, jak również chcąc redukować stres Pracowników lub Zleceniobiorców, Wnioskodawca zapewnia im dostęp do boiska sportowego. Innymi słowy, Spółka ponosi koszty z tytułu dostępu do obiektu sportowego.
Z wynajętego obiektu sportowego mogą korzystać Pracownicy oraz Zleceniobiorcy - wraz z osobami towarzyszącymi (bliscy Pracowników i Zleceniobiorców), które nie są zatrudnione i nie współpracują z Wnioskodawcą.
Spółka zawarła umowę na dostęp do boiska i dysponuje fakturami potwierdzającymi płatność w tym zakresie.
3.Gadżety reklamowe
W celach reklamowych Wnioskodawca przekazuje Pracownikom lub Zleceniobiorcom gadżety reklamowe. Można przy tym wyróżnić dwie sytuacje:
- przekazywanie Pracownikom lub Zleceniobiorcom koszulek sportowych z logo Wnioskodawcy, w których zwiększają oni rozpoznawalność marki Wnioskodawcy w trakcie imprez sportowych (np. maratonów organizowanych przez podmioty niepowiązane),
- przekazywanie Pracownikom lub Zleceniobiorcom pakietów powitalnych z okazji rozpoczęcia współpracy ze Spółką, na które składa się: np. torba ekologiczna, termos, kalendarz, notatnik, długopisy - wszystkie artykuły z logo Spółki.
Odnośnie odzieży należy wskazać, że logo Wnioskodawcy jest wyraźnie widoczne na koszulkach sportowych. Odnośnie gadżetów reklamowych - wartość każdego z nich, jednostkowo, nie przekracza kwoty 100 zł.
Powyższe działanie jest determinowane chęcią zwiększenia popytu na usługi Wnioskodawcy i rozpowszechnianiem świadomości o marce. Aczkolwiek, równolegle, udział w zawodach sportowych w ubraniu opatrzonym logo Spółki, zwiększa identyfikację Pracownika czy Zleceniobiorcy z Wnioskodawcą, a przez to poprawia relację na linii Spółka-Pracownik/Zleceniobiorca.
Spółka posiada faktury nabycia, ale i dokumentację zdjęciową zakupionych gadżetów reklamowych.
4.Szkolenia
Dodatkowo, w celu zapewnienia najwyższych standardów świadczonych usług, Wnioskodawca zapewnia Pracownikom lub Zleceniobiorcom szkolenia merytoryczne. Ich tematyka może dotyczyć:
- wiedzy wykorzystywanej przez Pracowników czy Zleceniobiorców w ramach stosunku pracy/umowy zlecenia, jak np. wiedzy księgowej, marketingowej, dotyczącej branży (…),
- umiejętności językowych (jest to szczególnie istotne, jako że Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej),
- umiejętności miękkich, takich jak umiejętność radzenia sobie ze stresem, czy umiejętności komunikacyjne - niezbędnych na danym stanowisku.
Organizując szkolenia Spółka ponosi szereg wydatków, takich jak:
- najem sal,
- zakup pomocy dydaktycznych,
- wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenia,
- koszty szkolenia zewnętrznego w przypadku ich organizacji przez podmiot zewnętrzny,
- usługi transportowe,
- usługi hotelarskie,
- usługi cateringowe.
W Spółce występują przy tym sytuacje, w których dane szkolenie ma charakter wyjazdowy. Zasadniczo, to wówczas ponoszone są wskazane wydatki pomocnicze, tj. z tytułu transportu czy usług hotelarskich. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że szkolenia są organizowane na terenie Polski, a jedynym lub dominującym celem danego spotkania jest właśnie nabywanie lub poszerzanie wiedzy. Szkolenia wyjazdowe dotyczą zazwyczaj szkoleń miękkich, co jest determinowane chęcią stworzenia Pracownikom i Zleceniobiorcom jak najlepszych warunków do nauki. Organizacja ich w standardowym miejscu pracy nie pozwala na całkowite skupienie się na nabywaniu nowych kompetencji, bo wskazane osoby są wówczas często angażowane do standardowych prac. Odcięcie od bodźców jest w tym przypadku kluczowe.
Spółka dysponuje przy tym umowami, agendami czy prezentacjami, które należycie dokumentują przeprowadzenie szkolenia.
5.Posiłki
Ponownie, mając na uwadze komfort Pracowników lub Zleceniobiorców, Spółka zapewnia im posiłki (zazwyczaj ciepłe), w szczególności w przypadku pracy w godzinach nadliczbowych. W takich okolicznościach, chcąc poprawić samopoczucie Pracowników lub Zleceniobiorców, a przez to zwiększyć ich zaangażowanie w wykonywane zadania, Wnioskodawca ponosi koszty cateringu.
Spółka nie jest jednocześnie zobowiązana do zapewnienia posiłków na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego w następujący sposób:
1. Czy wszystkie koszty, o których mowa we wniosku, pokrywają Państwo z własnych środków obrotowych, nie są one Państwu zwracane w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym? Jeśli nie, to prosimy o wskazanie źródła ich finansowania.
Wnioskodawca potwierdza, że wszystkie koszty objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, są pokrywane z własnych środków obrotowych Spółki. Zgodnie z pierwotnym wskazaniem, nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Poniesione wydatki nie są Spółce zwracane w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
2. Czy Państwo samodzielnie organizują spotkania integracyjne czy też nabywają usługę organizacji od innego podmiotu?
Wnioskodawca sam zajmuje się organizacją spotkań integracyjnych.
3. W jaki sposób przeprowadzenie poszczególnych rodzajów szkoleń Pracowników i Zleceniobiorców wpłynie na prowadzenie działalności gospodarczej przez Państwa? Czy bez tych szkoleń realizacja działalności gospodarczej przez Państwa byłaby niemożliwa/utrudniona?
Zgodnie z informacjami przekazanymi we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, szkolenia Pracowników i Zleceniobiorców wspierają działalność gospodarczą Spółki.
W przypadku tzw. szkoleń produktowych, szkolenia wpływają na poziom wiedzy zespołu, a ta jest niezbędna dla odpowiedniego świadczenia usług przez Spółkę. Pracownicy i Zleceniobiorcy muszą być bowiem świadomi tego, jaki wachlarz usług oferuje Wnioskodawca, aby należycie wypełniać swoje obowiązki.
Poprzez tzw. szkolenia z kompetencji miękkich, w Spółce dochodzi do usprawnienia procesów czy poprawy zarządzania zespołem. To również przekłada się na prowadzoną działalność gospodarczą, bo prawidłowe zarządzanie zespołem zwiększa jego efektywność, minimalizuje błędy w komunikacji i ryzyko rotacji Pracowników i Zleceniobiorców.
Związek z przychodami Spółki, co zostało wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyraża się również w tym, że wyposażenie zespołu w pakiet niezbędnej wiedzy i kompetencji, pozwala Wnioskodawcy zwiększyć jego konkurencyjność.
4. Ile czasu trwają poszczególne szkolenia? Gdzie odbywają się te szkolenia (w Państwa siedzibie, poza nią, w miejscowości czy poza miejscowością, w której prowadzona jest Państwa działalność gospodarcza)? Czy szkolenia są/będą połączone z wypoczynkiem oraz atrakcjami (jakimi?)?
Czas trwania szkolenia jest każdorazowo uzależniony od jego tematyki. Standardowo jest to od 2h do 8h.
Część szkoleń odbywa się w siedzibie Spółki, a część poza nią.
Zgodnie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, gdy szkolenie ma charakter wyjazdowy, to Wnioskodawca ponosi dodatkowe wydatki np. na hotele czy wyżywienie. Zapewnia wówczas uczestnikom wspólny posiłek, a przez to również odpoczynek. Należy jednak podkreślić, że jakkolwiek wyjazd ma te elementy integracyjne, co głównym jego celem jest szkolenie.
5. Czy sfinansowanie szkolenia wiąże się w koniecznością spełnienia określonych warunków przez Pracowników i Zleceniobiorców, a w razie ich niespełnienia do zwrotu poniesionych kosztów szkolenia?
Nie. Szkolenia są często dedykowane danym działom. Jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu HR, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu HR. Jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu lotniczego, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu lotniczego. Nie jest to jednak warunek w rozumieniu pytania nr 5. Jednocześnie Spółka dodaje, że wskazane osoby nie dokonują zwrotów poniesionych kosztów szkolenia.
6. Czy w szkoleniu biorą udział wszyscy Pracownicy i Zleceniobiorcy zaangażowani w dany projekt czy tylko wybrani, a jeśli tak, to którzy? Na jakich zasadach odbywa się umożliwienie udziału w szkoleniu?
W szkoleniu biorą udział pracownicy działu, któremu dedykowane jest szkolenie. Jak zostało wskazane na potrzeby odpowiedzi na pytanie nr 5: jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu HR, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu HR. Jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu lotniczego, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu lotniczego.
7. Czy w umowach zawartych z Pracownikami oraz Zleceniobiorcami jest wskazany obowiązek finansowania im szkoleń przez Państwa?
Wnioskodawca wskazuje, że obowiązek ten nie wynika z postanowień umownych. Jest to jednak standard rynkowy i branżowy. Za jakością świadczonych usług stoi w każdym przedsiębiorstwie personel, więc w interesie Spółki jest zwiększanie kompetencji zespołu, z którym współpracuje. W przypadku szkoleń produktowych jest to tym bardziej istotne.
8. Co rozumieją Państwo pod pojęciem „bliskich Pracowników i Zleceniobiorców”, „Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących”?
Przez wskazane osoby należy rozumieć: żonę, męża, partnerkę, partnera oraz dzieci.
9. Jaki stosunek prawny łączy Spółkę z członkami zarządu?
Z jednym członkiem zarządu Spółkę łączy umowa o pracę, natomiast drugi pełni swoją funkcję nieodpłatnie. Prawidłowość tego podejścia została potwierdzona uzyskaną przez Spółkę interpretacją indywidualną.
10. Czy udział Pracowników oraz Zleceniobiorców w spotkaniach integracyjnych oraz szkoleniach jest/będzie dobrowolny?
Tak, każda osoba może zdecydować, czy jest zainteresowana wzięciem udziału w spotkaniu integracyjnym.
11. Czy uczestnicy spotkań integracyjnych oraz szkoleń są Państwa udziałowcami?
Nie, żadna ze wskazanych osób nie jest udziałowcem Spółki.
12. Czy Pracownicy oraz Zleceniobiorcy będą zobowiązani do zwrotu poniesionych przez Państwa kosztów będących przedmiotem wniosku?
Nie. Jak zostało wskazane na potrzeby pytania nr 1, poniesione wydatki nie są zwracane w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
13. Czy udział w szkoleniach stanowi dla Zleceniobiorców element należnego im wynagrodzenia za świadczenie przez nich usługi?
Nie, wynagrodzenie Zleceniobiorców nie zostało skalkulowane w sposób obejmujący udział w szkoleniach. W podobnych okolicznościach Dyrektor KIS zaakceptował poniesiony wydatek w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.468.2023.3.RK.
Jednocześnie, Spółka zwraca uwagę, że uczestnictwo w szkoleniu wynika z umowy ustnej zawartej pomiędzy stronami. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, przez umowę należy rozumieć zgodne oświadczenie woli dwóch stron. Tym samym, gdy Spółka oferuje wzięcie udziału w szkoleniu, a dany uczestnik (Pracownik lub Zleceniobiorca) bierze w nim udział, to pomiędzy Wnioskodawcą a wskazanymi podmiotami dochodzi do zawarcia umowy w tym zakresie.
14. Czy fakt poniesienia przez Państwa wydatków na szkolenie Zleceniobiorców ma wpływ (jaki?) na wysokość wynagrodzenia wypłacanego Zleceniobiorcom?
Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 13, wynagrodzenie Zleceniobiorców nie zostało skalkulowane w sposób obejmujący udział w szkoleniach. Uczestnictwo w szkoleniach każdorazowo wynika z potrzeby i niezbędności dla realizacji działań Zleceniobiorców, stąd to w interesie Spółki jest, aby dana osoba wzięła w nim udział.
15. Czy sfinansowanie poszczególnych szkoleń wiąże się z koniecznością spełnienia określonych warunków przez uczestników (Pracowników oraz Zleceniobiorców), a w razie ich niespełnienia do zwrotu poniesionych kosztów szkolenia?
Przedmiotowe pytanie pokrywa się z brzmieniem pytania nr 5.
Nie. Szkolenia są często dedykowane danym działom. Jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu HR, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu HR. Jeśli szkolenie jest przeznaczone dla działu lotniczego, to biorą w nim udział wszyscy pracownicy działu lotniczego. Nie jest to jednak warunek w rozumieniu pytania nr 15. Jednocześnie Spółka dodaje, że wskazane osoby nie dokonują zwrotów poniesionych kosztów szkolenia.
16. Czy przekazanie przez Państwa Pracownikom i Zleceniobiorcom:
- koszulek sportowych z logo Państwa Spółki,
- pakietów powitalnych z okazji rozpoczęcia współpracy z Państwa Spółką
- ma charakter bezzwrotny i jest nieodpłatne?
Tak. Spółka wręcza je Pracownikom i Zleceniobiorcom nieodpłatnie - w ramach swojej promocji. Przekazanie ma charakter bezzwrotny.
17. Czy otrzymywanie przez Pracownikom lub Zleceniobiorcom gadżetów reklamowych (koszulek sportowych, pakietów powitalnych), wynika z zawartych ze Spółką umów o pracę/zlecenie albo regulaminu pracy?
Nie. Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 16, Spółka dokonuje przedmiotowych działań w celach promocyjnych, więc nie ma konieczności, aby postanowienia tego typu były elementem odpowiedniej umowy o pracę lub umowy zlecenie.
18. Czy i w jaki sposób:
- organizacja spotkań integracyjnych dla Pracowników, członków zarządu i ich rodzin oraz Zleceniobiorców i ich rodzin,
- najem obiektów sportowych dla Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących,
- przekazanie przez Państwa gadżetów reklamowych (koszulek z logo Spółki i tzw. pakietów powitalnych) Pracownikom i Zleceniobiorcom,
- organizacja szkoleń dla Pracowników i Zleceniobiorców,
- oferowanie przez Państwa posiłków dla Pracowników i Zleceniobiorców
- wpłynie na zachowanie, zabezpieczenie źródła przychodów lub osiąganie przychodów z tego źródła?
W odpowiedzi na zadane pytanie, Spółka pragnie przytoczyć poszczególne fragmenty wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, w których odnosiła się do przedmiotowej materii.
Ponoszone przez Spółkę wydatki wpływają na zachowanie, zabezpieczenie źródła przychodów lub osiąganie przychodów ze źródła przychodów.
W przypadku organizacji spotkań integracyjnych - Spółka zmierza w istocie do tego, aby ich uczestnicy czuli się dobrze w swoim towarzystwie, co ma wpłynąć na komfort wykonywanych przez nich działań. Pozytywne środowisko pracy ma z kolei przyczynić się do wzrostu efektywności, a w perspektywie - przychodów Spółki (im bardziej jakościowa praca, tym więcej i sprawniej obsłużonych klientów). Jednocześnie, Wnioskodawca redukuje w ten sposób potencjalny zamiar uczestnika do zmiany miejsca pracy, co ogranicza kosztu rekrutacji i szkolenia nowej kadry.
W przypadku najmu obiektów sportowych - istota wydatku i jego wpływ na zachowanie czy zabezpieczenie źródła przychodów, są tożsame. Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej: „Korzystanie przez Pracowników i Zleceniobiorców oraz ich najbliższych z obiektów sportowych, to aktywność mająca na celu na celu poprawę komunikacji wewnętrznej, zwiększenie motywacji do pracy, co powinno pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie Spółki i na możliwość generowania przez nią przychodów podatkowych. Kluczowa jest przy tym redukcja stresu i poprawa zdrowia, co ma w założeniu zmniejszyć zachorowalność i absencję w pracy z powodów zdrowotnych.”.
W przypadku przekazywania gadżetów reklamowych, zamiarem Spółki jest zwiększenie rozpoznawalności marki. Im większa świadomość rynku o świadczonych przez Wnioskodawcę usługach, tym większa szansa na generowanie przychodów. Równolegle przekazanie gadżetów ponownie buduje relacje pomiędzy Spółką a Pracownikiem czy Zleceniobiorcą, a ich pozytywne nastawienie do wykonywanych obowiązków ma szansę zwiększyć osiągane przez Wnioskodawcę przychody.
Odnośnie szkoleń - stopień wykwalifikowania kadry Spółki jest ściśle powiązany z jej przychodami. Im wyższe umiejętności Pracowników i Zleceniobiorców, tym lepiej i efektywniej Spółka może świadczyć usługi. Zwiększa to również perspektywę na nowe produkty i buduje konkurencyjność na rynku. W ten sposób Wnioskodawcy może przynajmniej zabezpieczyć swoje przychody.
Posiłki z kolei wpływ przynajmniej na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Praktyka Spółki jest wyrazem dbałości o kadrę, która niekiedy wykonuje obowiązki służbowe w godzinach nadliczbowych. Chcąc zapewnić im komfort i wpłynąć pozytywnie na atmosferę pracy, Wnioskodawca decyduje się na finansowanie cateringu. W takich warunkach Pracownicy i Zleceniobiorcy efektywniej i z większą motywacją realizują dodatkowe czynności, a Spółka niejako odwdzięcza się za ich zaangażowanie.
Pytania
1. Czy wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
2. Czy wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
3. Czy wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
4. Czy wydatki związane z nabyciem gadżetów reklamowych (koszulek z logo Spółki i tzw. pakietów powitalnych), w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
5. Czy wydatki związane z organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
6. Czy wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom lub Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 3
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 4
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z nabyciem gadżetów reklamowych (koszulki z logo Spółki i tzw. pakiet powitalny), w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 5
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 6
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom i Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Uzasadnienie
Ad. 1
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższa regulacja ma ogólny charakter, z tego względu każdorazowy wydatek powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
W świetle powyższego istotne jest to, że kosztami podatkowymi, co do zasady, są tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń czy spotkań integracyjnych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów pracodawcy.
Z powyższego wynika, że kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, mogą być m.in. wydatki na spotkania integracyjne. W wydawanych interpretacjach indywidualnych, ale i wyrokach sądów administracyjnych dostrzega się bowiem, że spotkania tego typu sprzyjają budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy samymi pracownikami, pracownikami i członkami zarządu, jak również zwiększają zaangażowanie pracowników oraz wzmacniają ich lojalność wobec pracodawcy. Spotkania integracyjne mają również działanie motywujące i wpływające na jakość, wydajność oraz efektywność pracy, co przekłada się na wysokość uzyskanych przychodów.
Powyższy cel przyświeca właśnie Wnioskodawcy. Jest on realizowany również poprzez obecność członków rodzin Pracowników i członków zarządu Spółki. Ich towarzystwo powoduje, że Pracownik czy członek zarządu Wnioskodawcy czuje się częścią całości (zespołu) nie tylko zawodowo, ale również prywatnie. Może to minimalizować ich ewentualne plany dotyczące zmiany miejsca pracy na inne. Redukcja tego ryzyka oznacza z kolei zmniejszenie kosztów przyszłych rekrutacji, co jest istotne z perspektywy ekonomii prowadzonego biznesu.
Zachowanie tego typu zostało zaakceptowane przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2019 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.381.2019.3.SK: „(...) jeżeli w pikniku jubileuszowym brali udział zarówno pracownicy Spółki, jak i pracownicy tymczasowi agencji pracy tymczasowej oraz członkowie zarządu Spółki i członkowie ich rodzin, a charakter takiego pikniku miał na celu budowanie pozytywnych relacji pomiędzy ww. pracownikami jak również między pracownikami i członkami zarządu Spółki, jako przedstawicielami pracodawcy, co z kolei przekładało się na wzrost zaangażowania pracowników oraz wzmocniło ich lojalność wobec Wnioskodawcy, jak również działało motywująco i wpływało na jakość, wydajność oraz efektywność pracy, co ostatecznie może przyczyniać się do zwiększenia uzyskiwanych przez Spółkę przychodów, to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów”.
Należy przy tym zauważyć, że obecność członków rodzin nie oznacza, że wydatek ma charakter reprezentacyjny w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zgodnie z jego treścią, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę podatkowego. Niemniej celem zdekodowania tego pojęcia można posiłkować się orzecznictwem, tak przykładowo wyrokiem NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 702/11. Zgodnie z jego treścią: „Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności.”.
Parafrazując powyższe, wyłącznie te wydatki, których celem jest wykreowanie wizerunku podatnika, mogą zostać uznane za wydatki o charakterze reprezentacyjnym w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Tymczasem, celem Spółki organizującej Spotkania integracyjne jest zacieśnienie relacji między Pracownikami a Wnioskodawcą (w tym członkami zarządu), a sprzyjać temu ma obecność osób najbliższych.
Wszystkie ponoszone wydatki są przy tym odpowiednio udokumentowane. Spółka dysponuje fakturami, umowami oraz dokumentacją zdjęciową.
Spółka stoi również na stanowisku, że wszystkie ponoszone wydatki są racjonalne i zasadne. Integracja odbywa się często poprzez zabawę i gry towarzyskie, więc oprawa i obsługa wydarzenia ma istotne znaczenie. Również koszty cateringu czy transportu i noclegu należy uznać za uzasadnione. Wnioskodawca podkreśla, że jest Spółką prowadzącą działalność gospodarczą w kilku lokalizacjach, więc chcąc zapewnić komfort Pracownikom i członkom zarządu (i im rodzinom), jest obowiązany zagwarantować im transport i nocleg. Możliwe są bowiem sytuacje, w których Spotkanie integracyjne odbywa się w innej części kraju niż jednostka, w której dana osoba na co dzień wykonuje swoje obowiązki.
Mając zatem na uwadze charakter ponoszonych wydatków na Spotkania integracyjne dla Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stwierdzić należy, że wydatki te stanowić mogą koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością i mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie Pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów Spółki. Wydatki są przy tym wyrazem dbałości pracodawcy o swoich Pracowników.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, przykładowo:
- indywidualna interpretacja z 2 czerwca 2021 roku, nr 0111-KDIB1-1.4010.157.2021.1.EJ, zgodnie z którą „(...) charakter spotkania integracyjnego (...) zorganizowanego przez Wnioskodawcę dla swoich pracowników uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami oraz między pracownikami a Spółką i w ten sposób przyczynia się do zwiększenia przychodów, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów Spółki. W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo zaliczyć wydatki związane z organizacją imprezy integracyjnej, tj.: (...) do kosztów uzyskania przychodów Spółki”,
- indywidualna interpretacja z 18 lipca 2019 roku, nr 0114-KDIP2-2.4010.235.2019.1.PP, zgodnie z którą „Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opisanych we wniosku wydatków ponoszonych w związku ze spotkaniami integracyjnymi dla pracowników należało uznać za prawidłowe".
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, również stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu. W tej części niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy przyjąć, że omawiane Spotkania integracyjne są tymi samymi, w których biorą udział Pracownicy, członkowie zarządu i ich najbliżsi.
W ocenie Wnioskodawcy, realna integracja nie byłaby możliwa, gdyby nie wzięły w niej udziału wszystkie osoby związane ze Spółką. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca współpracuje nie tylko z Pracownikami, ale i Zleceniobiorcami, którzy nie prowadzą jednoosobowych działalności gospodarczych. Zleceniobiorcy są stałymi członkami zespołu Wnioskodawcy. Należy wyraźnie podkreślić, że wykluczenie Zleceniobiorców ze Spotkań integracyjnych mogłoby oznaczać ich dyskryminację ze względu na formę zatrudnienia, co wpłynęłoby niekorzystnie na atmosferę panującą w Spółce. Sytuacja tego typu z pewnością nie byłaby korzystna z perspektywy integracji oddziału czy biura, w którym jednocześnie przebywają Pracownicy i Zleceniobiorcy.
Wnioskodawca sygnalizuje, że choć zatrudnia znacznie więcej Pracowników, to Zleceniobiorcy również odbywają istotną rolę w Spółce. Skoro angażowanie danej osoby w konkretne zadanie odbywa się bez względu na łączącą ją więź ze Spółką, to nie można traktować jej odmiennie w przypadku organizacji Spotkań integracyjnych. Niezbędna jest bowiem pozytywna relacja łącząca Pracowników i Zleceniobiorców ze Spółką oraz ich komfort, w tym psychiczny. Tego wymaga interes Wnioskodawcy, któremu zależy na tym, aby zintegrowani Pracownicy i Zleceniobiorcy rzetelnie i efektywnie realizowali prace na rzecz Spółki, co z kolei przekłada się na jej przychody.
Jak zauważył NSA w wyroku z dnia 21 kwietnia 2023 roku, sygn. I SA/Po 114/23: „(...) sam rodzaj umowy łączącej skarżącą ze współpracownikami nie może być przesłanką wyłączającą zastosowanie tego przepisu. Na uwagę zasługuje tu akcentowana przez skarżącą okoliczność, że spotkania integracyjne mają wpływać na wzmocnienie pozytywnych relacji pracowników/współpracowników, jak również zwiększać ich identyfikację ze spółką, motywację do wydajnej pracy i lojalność wobec spółki, a przez to zapewnić/utrzymać współpracę z najlepszymi pracownikami/współpracownikami. Podkreślić także należy, że w kontekście przesłanek stosowania art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p w judykaturze zaakceptowano pogląd o gospodarczym powiązaniu z podmiotem gospodarczym także osób nie będących pracownikami, a uczestniczących w spotkaniach integracyjnych i szkoleniowych (...).”.
Z powyższego wynika, że sądy administracyjne dostrzegają, że forma umowy zawartej z daną osobą, nie ma żadnego znaczenia, jeśli chodzi o kwalifikację wydatku na integrację. Kluczowy jest bowiem cel jego poniesienia, tj. nawiązanie i utrzymanie współpracy z najlepszymi współpracownikami oraz zwiększanie wydajności zespołu, a w konsekwencji osiągnięcie wyższych przychodów. Dokładnie taki przyświeca Spółce, który jest realizowany również poprzez zaproszenie osób towarzyszących. Ich obecność ma zwiększyć komfort Zleceniobiorców i świadomość ich przynależności do grupy. Tak jak w przypadku Pracowników, nawiązanie relacji z rodzinami Zleceniobiorców, może zniechęcić ich do zmiany pracy czy choćby relokacji. Jeśli wszyscy będą dobrze się czuli w otoczeniu Wnioskodawcy, to będzie miał on szansę utrzymać kadrę. Holistyczna integracja może zatem odnieść założony skutek w postaci poprawy atmosfery pracy i zbudowania silnego zespołu.
W świetle powyższego należy też podkreślić, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki (w części dotyczącej Zleceniodawców i ich rodzin), w ocenie Spółki, nie mają charakteru reprezentacyjnego w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zamiarem Spółki organizującej Spotkania integracyjne nie jest kreowanie własnego wizerunku w oczach Zleceniobiorców (których traktuje tak jak Pracowników), lecz zbudowanie silnego zespołu składającego się z osób o różnych formach zatrudnienia. W istocie, nawet jeśli w przeszłości, niektóre wydatki były uznawane za dokonywane w celu budowania wizerunku, to obecnie są wydatkami ponoszonymi zwyczajowo, powszechnie i nawet uznawanymi za konieczne dla prowadzenia działalności gospodarczej. Niezbędne jest zatem uwzględnienie zmian współczesnego rynku i biznesu, które tworzą nową praktykę obrotu gospodarczego.
Bez wątpienia praca Zleceniobiorców przekłada się na przychody Wnioskodawcy. Trudno zatem nie uznać za racjonalne i ekonomicznie uzasadnione oczekiwanie Spółki, że poprawa atmosfery w pracy wpłynie przynajmniej na zabezpieczenie źródła przychodów Spółki.
Podsumowując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, również stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Ad. 3
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Pracowników, Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Prozdrowotne działania są widoczną na rynku praktyką, w którą angażują się pracodawcy i zleceniodawcy. Aby pozyskać i zatrzymać wykwalifikowany personel, Spółka musi gwarantować wysokie standardy związane z zatrudnieniem i tzw. warunkami około zatrudnieniowymi. Z tego względu, celem podniesienia atrakcyjności pracy, przyciągnięcia nowych osób i zatrzymania wartościowych w swoich strukturach, Spółka wprowadza rożne benefity, w tym objęty niniejszy wnioskiem dostęp do obiektów sportowych.
Korzystanie przez Pracowników i Zleceniobiorców oraz ich najbliższych z obiektów sportowych, to aktywność mająca na celu na celu poprawę komunikacji wewnętrznej, zwiększenie motywacji do pracy, co powinno pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie Spółki i na możliwość generowania przez nią przychodów podatkowych. Kluczowa jest przy tym redukcja stresu i poprawa zdrowia, co ma w założeniu zmniejszyć zachorowalność i absencję w pracy z powodów zdrowotnych.
Walor przedstawionych aktywności dostrzegł Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 3 stycznia 2024 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.622.2023.2.DK, w której stwierdził, że „(...) wydatki ponoszone na:
a. zapewnienie posiłków i napojów dla pracowników (koszty usług cateringowych),
b. wynagrodzenie dla instruktorów/trenerów i masażystów,
c. wynajem powierzchni, w których odbywają się zajęcia sportowe takie jak: joga, piłka nożna itd.,
d. koszty siłowni zlokalizowanej w Państwa budynku
- mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jako tzw. koszty pośrednie.”. Przesądzającym argumentem była w tym przypadku właśnie dbałość o zachowanie dobrego stanu zdrowia - zarówno fizycznego, jak i psychicznego, co leży u podstaw działania Wnioskodawcy.
Podobnie uznano w interpretacji indywidualnej z 8 czerwca 2021 roku, nr 0112-KDIL2-2.4011.260.2021.1.AA, zgodnie z którą: „(...) należy stwierdzić, że umożliwienie pracownikom firmy dostępu do hali sportowej w istocie może wpłynąć na poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy przez zintegrowanie pracowników, budowanie zespołu, poprawę atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy. Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że zmotywowani pracownicy bardziej angażują się w powierzone im obowiązki i przyczyniają się o zwiększenia przychodów w firmie. (...) Reasumując - koszty związane z wynajmem hal sportowych w celu organizacji czasu wolnego dla pracowników można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.”.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższej konkluzji nie zmienia fakt, że z obiektu sportowego korzystają Pracownicy i Zleceniobiorcy Wnioskodawcy. W przykładowej interpretacji indywidualnej z 16 października 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.439.2023.2.KM, wnioskodawca wskazał, że ponosi koszty z tytułu pozapłacowych elementów wynagrodzenia wypłacanego współpracującym z nim zleceniobiorcom (którzy w tym przypadku prowadzili nawet jednoosobowe działalności gospodarcze). W takich okolicznościach Dyrektor KIS przychylił się do wniosku, że wydatki wnioskodawcy stanowią koszt podatkowy. Podobnie w interpretacji indywidualnej z 3 sierpnia 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.328.2023.1.KM, w której ze strefy relaksu mogły korzystać osoby fizyczne współpracujące z wnioskodawcą na podstawie zawieranych z nimi umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie). Co istotne, przedmiotowa interpretacja dotyczy podmiotu z branży pokrewnej Spółce, co potwierdza aktualne wymogi stawiane przez rynek. Organ podatkowy wskazał ostatecznie, że „(...) wydatek poniesiony na konsole do gier komputerowych do strefy relaksacyjno-integracyjnej nie ma bezpośredniego związku z żadnym konkretnym przychodem Wnioskodawcy, ale ma związek pośredni, bowiem zapewnienie pracownikom i współpracownikom w miejscu pracy możliwości odpoczynku i zrelaksowania się w przerwach od pracy niewątpliwie może się przyczynić do poprawy atmosfery w pracy, relacji między pracownikami i współpracownikami, a także efektywności i wydajności pracowników i współpracowników, co z kolei ma pośredni wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody.”.
Uniemożliwienie udziału w spotkaniach sportowych Zleceniobiorcom jedynie spowodowałoby lub nasiliło różnice pomiędzy nimi a Pracownikami. Z perspektywy Wnioskodawcy natomiast, każda osoba jest taka sama i w tożsamy sposób wpływa na przychody generowane przez Spółkę. W aktualnym świecie Spółka nie może dyskryminować członka swojego zespołu z uwagi na formę zatrudnienia, gdy jego praca w równy sposób wpływa na budowanie marki Wnioskodawcy.
Powyższej konkluzji nie powinien również zmieniać fakt, że z obiektów sportowych korzystają najbliżsi Pracowników i Zleceniobiorców. Ich obecność ma jedynie wpłynąć na komfort Pracowników i Zleceniobiorców i świadomość, że dla Spółki ważna jest również ich rodzina i balans pomiędzy życiem zawodowym, a rodzinnym. Relaks i redukcja stresu poza godzinami pracy, w towarzystwie osób najważniejszych dla Pracowników i Zleceniobiorców, ma możliwie najefektywniej zbudować więź pomiędzy nimi a Spółką.
Powyższe dowodzi, że istnieje związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Spółkę na najem boiska sportowego, a przynajmniej zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy.
Ad. 4
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z nabyciem gadżetów reklamowych (koszulki z logo Spółki i tzw. pakiet powitalny), w części dotyczącej Pracowników, Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Zgodnie z cytowanym w niniejszym wniosku art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W tym miejscu należy jednak rozróżnić pojęcie „reklamy” i „reprezentacji”. Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2024 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.687.2023.3.BS: „(...) reprezentacja w odniesieniu do działalności gospodarczej podatnika, to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek zaś to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na zawarcie umowy, nabywanie jego produktów lub usług.”. Reklama zaś, to „(...) działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, przez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu (...) w tym poprzez (...) rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe.”.
Z powyższego wynika, że reklama to działania, które m.in. mogą zwiększyć rozpoznawalność danej marki. Założenie to jest przykładowo realizowane poprzez rozpowszechnianie nazwy i logo przedsiębiorcy.
Przenosząc powyższe na grunt opisanego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, gdy Pracownicy lub Zleceniobiorcy Spółki, biorą udział w zewnętrznych wydarzeniach sportowych, w trakcie których są ubrani w strój z logo Spółki, to przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności marki. W eventach tego typu bierze udział liczebna grupa osób, więc nie można wykluczyć, że znajdują się w niej potencjalni odbiorcy usług Wnioskodawcy. Sama potencjalna możliwość w tym zakresie, w ocenie Spółki, jest wystarczająca, aby mówić o szansie na zwiększenie popytu na jej usługi. W obecnych warunkach gospodarczych, racjonalny przedsiębiorca powinien wykorzystywać każdy moment, który realnie może wpłynąć na zabezpieczenie jego biznesu.
Równoległym celem nabycia koszulek sportowych opatrzonych logo Spółki, w których Pracownicy lub Zleceniobiorcy występują w trakcie imprez sportowych, jest zwiększenie ich identyfikowalności z Wnioskodawcą. Umacnia to więź Pracownika lub Zleceniobiorcy ze Spółką. Dodatkowo, aktywność fizyczna wpływa na zdrowie oraz kondycję wskazanych osób, co bezpośrednio przekłada się na ich zdolność do pracy, a to na generowane przez Wnioskodawcę przychody.
Należy przy tym zauważyć, że tak wykonane stroje nie mają charakteru osobistego. Opatrzenie ich logo Spółki - w widocznym miejscu - powoduje, że walor reklamowy istotnie przeważa nad ewentualnym charakterem osobistym. Ważkość tego elementu zauważył Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 4 października 2018 roku, nr 0111-KDIB2-3.4010.212.2018.4.PB. Podobnie w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2018 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.228.2018.1.AP, zgodnie z którą „Udział w Spartakiadzie - poprzez zintegrowanie pracowników ze Spółką - ma na celu poprawę komunikacji wewnętrznej (...). Ponadto, uczestnictwo w tych spotkaniach pozwala na zintegrowanie się pracowników oraz nawiązanie kontaktów z pracownikami innych spółek z branży, które przekładają się na kontakty o charakterze zawodowym. Pracownicy uczestniczący w Spartakiadzie występują w strojach firmowych oznaczonych logo i nazwą Spółki, przez co propagują pozytywny wizerunek firmy. Ponoszone przez Wnioskodawcę koszty nie mają charakteru reprezentacyjnego okazałości czy wystawności.”.
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca przekazuje również Pracownikom lub Zleceniobiorcom pakiety powitalne z okazji rozpoczęcia współpracy, na które składa się: np. torba ekologiczna, termos, kalendarz, notatnik, długopisy - wszystkie artykuły z logo Spółki. Wydatki poniesione na zakup gadżetów tego typu, w ocenie Spółki, również spełniają przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Należy podkreślić, że Spółka nie przekazuje wspomnianych gadżetów wyselekcjonowanej grupie odbiorców, których chce specjalnie uhonorować. Wręczenie ich nowym Pracownikom i Zleceniobiorcom ma na celu pozytywne otwarcie współpracy, a ich brak mógłby nawet uchodzić za odstępstwo od przyjętego zwyczaju. Gadżety te są przy tym drobne, niskocenne, a opatrzenie ich logo Spółki może paralelnie realizować cel reklamowy. Przykładowo, jeśli Pracownik/Zleceniobiorca uda się na zakupy z torbą ekologiczną z logo Wnioskodawcy, będzie tym samym rozpowszechniał markę wśród potencjalnych odbiorców.
Działanie analogiczne do zaprezentowanego zostało zaakceptowane przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z 17 września 2021 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.266.2021.3.PC: „Odnosząc powyższe rozważania oraz uregulowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na nabycie drobnych gadżetów, które są rozdawane dobrowolnie i nieodpłatnie oraz opatrzone są logo Spółki, stanowią wydatki reklamowe. W efekcie tego rodzaju wydatki, jako spełniające kryteria z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki.”. Podobnie w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW: „Odnosząc powyższe rozważania oraz uregulowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na nabycie drobnych gadżetów - Prezentów 1, które są rozdawane szerokiemu gronu kontrahentów Spółki, nieodpłatnie oraz opatrzone są logo Spółki, stanowią wydatki reklamowe. W efekcie tego rodzaju wydatki jako spełniające kryteria z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki.”.
Podsumowując, w ocenie Spółki, skoro ponoszone wydatki reklamowe, spełniają przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, Spółka może zaliczyć je do kosztów podatkowych.
Ad. 5
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Jak już zostało wskazane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na koszty pracownicze składają się nie tylko wynagrodzenia zasadnicze, ale i wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń.
Konkurencja w branży, ale i chęć zapewnienia swoim klientom jak najwyższych standardów świadczonych usług, zmusza Spółkę do zapewnienia Pracownikom i Zleceniobiorcom odpowiednich szkoleń merytorycznych. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, niezbędne jest także wyposażenie wskazanych osób w umiejętności językowe i tzw. kompetencje miękkie. Podejmowane przez Spółkę działania są motywowane nie chęcią stricte rozwoju osobistego danego człowieka, ale jednak interesem Spółki. Z tego też względu, dobór szkoleń nie jest przypadkowy i odpowiada profilowi prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Szkolenia miękkie natomiast są dostosowane do wymagań związanych ze stanowiskiem zajmowanym przez danego Pracownika czy Zleceniobiorcę.
Powyższe dotyczy tak Pracowników, jak i Zleceniobiorców. Celem Spółki nie jest jednak kreowanie pozytywnego wizerunku, co hipotetycznie miałoby wypełniać pojęcie „reprezentacji” z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, lecz wyposażenie zespołu w pakiet niezbędnej wiedzy i kompetencji, co pozwala zwiększyć konkurencyjność Wnioskodawcy w branży. To oni świadczą bowiem o realnych możliwościach Spółki, więc w jej interesie jest zwiększanie umiejętności posiadanej kadry. Z tego też względu, ponoszone wydatki należy uznać za racjonalne i celowe. Nie zmienia tego fakt, że szkolenia mogą odbywać się poza miejscowością, w której standardowo wykonują swoje obowiązki określeni Pracownicy lub Zleceniobiorcy. Nie każde szkolenie, które jest atrakcyjne dla Wnioskodawcy (tj. jego agenda), odbywa się w preferowanej przez niego lokalizacji. Z tego też względu, jeśli w ramach organizacji szkolenia oferowany jest poczęstunek, transport czy hotel, to wydatki te należy uznać za niezbędne dla zwiększenia efektywności spotkania.
Spółka ponownie sygnalizuje, w ślad za opisanym stanem faktycznym, że szkolenia wyjazdowe dotyczą zazwyczaj szkoleń miękkich, co jest determinowane chęcią stworzenia Pracownikom i Zleceniobiorcom jak najlepszych warunków do nauki. Organizacja ich w standardowym miejscu pracy nie pozwala na całkowite skupienie się na nabywaniu nowych kompetencji, bo wskazane osoby są wówczas często angażowane do standardowych prac. Odcięcie od bodźców jest w tym przypadku kluczowe.
Wnioskodawca wskazuje, że kwalifikacja analogicznych wydatków jako koszt uzyskania przychodu została zaaprobowana w interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.468.2023.3.RK, zgodnie z którą: „Celem przeprowadzania ww. szkoleń - jak Państwo wskazują - jest przede wszystkim zdobycie lub zwiększenie umiejętności bądź wiedzy Zleceniobiorców i Współpracowników. Natomiast, integracja Uczestników nie stanowi celu organizacji szkoleń ponieważ zaoferowany poczęstunek w formie bufetu/lunchu lub wspólnej kolacji jest elementem pobocznym organizacji szkolenia. W ramach wydatków na ww. szkolenia, Spółka nie ponosi kosztów związanych z rozrywką czy też innymi atrakcjami dla Uczestników. Z perspektywy Spółki szkolenia są niezbędne dla zwiększenia efektywności i skuteczności prac/wykonywanych czynności poszczególnych Zleceniobiorców i Współpracowników, co wpływa na zwiększenie przychodów z działalności operacyjnej Spółki. Zatem w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że wydatki, które będzie ponosić Spółka w związku z organizacją ww. szkoleń, takie jak:
- wynajem sal;
- zakup pomocy dydaktycznych;
- wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenia;
- usługi transportowe - w przypadku szkoleń w formie wyjazdowej;
- usługi hotelarskie lub noclegowe - w przypadku szkoleń w formie wyjazdowej;
- usługi cateringowe lub gastronomiczne,
- mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.”.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.218.2022.2.PK i interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2022 roku, nr 0114-KDIP2-2.4010.53.2022.3.AP.
Wydatki na szkolenia wyjazdowe - nawet w kontekście kontrahentów - nie zostały zanegowane w wyroku NSA z dnia 20 października 2022 r., sygn. II FSK 531/20. W tym przypadku sąd administracyjny zauważył, że jeśli dany wyjazd ma charakter szkoleniowy, czyli jego celem jest podnoszenie wiedzy, to racjonalne i ekonomicznie uzasadnione jest oczekiwanie, że przełoży się to na zwiększenie przychodów podatnika. NSA zaakceptował przy tym nie tylko wydatki bezpośrednio związane z nabyciem usługi szkoleniowej, ale i wydatki z nimi związane, tj. usługi transportowe, hotelowe czy wyżywienie.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, przedstawiony we wniosku stan sprawy daje podstawy do przyjęcia, że opisane wydatki pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami Spółki. Mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaś celem ich ponoszenia nie jest wykreowanie wizerunku Wnioskodawcy.
Ad. 6
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom i Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Spółka stoi na stanowisku, że pomiędzy wydatkami na posiłki dla Pracowników i Zleceniobiorców, a osiąganymi przychodami, istnieje bezsprzeczny związek przyczynowy. Praktyka Spółki jest wyrazem dbałości o kadrę, która niekiedy wykonuje obowiązki służbowe w godzinach nadliczbowych. Chcąc zapewnić im komfort i wpłynąć pozytywnie na atmosferę pracy, Wnioskodawca decyduje się na finansowanie cateringu. W takich warunkach Pracownicy i Zleceniobiorcy efektywniej i z większą motywacją realizują dodatkowe czynności, a Spółka niejako odwdzięcza się za ich zaangażowanie. Wpływ na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy, w jego ocenie, jest w tym przypadku łatwo widoczny, bo catering/posiłki oferowane są w czasie, w którym Pracownicy i Zleceniobiorcy pracują ponadnormatywnie.
Ponoszone przez Spółkę wydatki nie mają przy tym charakteru reprezentacyjnego z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Jakkolwiek w jego treści pojawia się informacja o usługach gastronomicznych, to o kwalifikacji wydatku nie przesądza jego rodzaj, a cel poniesienia. Innymi słowy, wymienienie w przepisach podatkowych jako przykładowych kosztów reprezentacji, m.in. wydatków na usługi gastronomiczne, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami uzyskania przychodu jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności. Wnioskodawca nie ponosi natomiast kosztów posiłków/cateringu, aby wykreować swój wizerunek, lecz aby realnie poprawić atmosferę pracy, gdy Pracownicy i Zleceniobiorcy wykonują ją w godzinach nadliczbowych.
Powyższe zostało zaakceptowane przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z 4 marca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.8.2022.1.MZA, interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2024 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK. oraz interpretacji indywidualnej z 18 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.670.2023.2.SH. Pozytywne stanowisko dotyczące kosztów cateringu wyrażono natomiast w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2024 r., n 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK.
Wydatki tego typu, które są ponoszone w kontekście osób innych niż pracownicy, zostały zaakceptowane przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.226.2023.3.JF., zgodnie z którą: „(...) Spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki na artykuły spożywcze i posiłki z dowozem, udostępniane w biurach Spółki podczas spotkań i pracy Personelowi do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji, o których w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.”. Finansowanie posiłków Zleceniobiorcom, przy równoległym finansowaniu ich Pracownikom, jest w ocenie Spółki zasadne i konieczne. Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której posiłek otrzymałaby tylko ta osoba, z którą Wnioskodawca miałby zawartą umowę o pracę. Rażąca dysproporcja w tym względnie jest nie do zaakceptowania w obecnych warunkach biznesowych.
W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że wydatki na zakup posiłków, z których korzystają zarówno Pracownicy, jak i Zleceniobiorcy, wykazują pośredni związek z uzyskiwaniem przychodów przez Spółkę i spełniają przesłanki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”, „updop”):
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik, uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu, odnosi ewidentne korzyści, albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem, to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Jednocześnie należy zauważyć, że w złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym – dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.
Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń czy spotkań integracyjnych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).
Z uwagi na powyższe, każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że celem zapewnienia Pracownikom i Zleceniobiorcom komfortu pracy, chcąc zwiększyć ich motywację, zaangażowanie, lojalność wobec Państwa Spółki, ale i chcąc sprostać wymaganiom rynku, oferują Państwo:
1. spotkania integracyjne,
2. zajęcia sportowe,
3. gadżety reklamowe,
4. udział w szkoleniach,
5. posiłki, np. w trakcie szkoleń lub pracy w nadgodzinach.
Wydatki te nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Ad. 1-2
Z opisu sprawy wynika, że w spotkaniach integracyjnych, co do zasady, udział biorą:
- pracownicy wraz z członkami rodziny,
- zleceniobiorcy wraz z członkami rodziny,
- członkowie zarządu Spółki wraz z ich rodzinami (w Spółce nie funkcjonuje rada nadzorcza).
Na koszt organizacji Spotkania integracyjnego składają się w szczególności:
- usługi cateringowe,
- nocleg,
- oprawa wydarzenia (m.in. fotobudka, fotograf, DJ, scena, nagłośnienie, oświetlenie),
- atrakcje dla dzieci (m.in. plac zabaw, kącik sportowy, animacje),
- atrakcje dla dorosłych (m.in. ścianka wspinaczkowa, pakiet gier stołowych),
- pozostałe (m.in. ochrona, personel medyczny, koszt najmu terenu, obsługa agencyjna).
Spotkania organizacyjne przybierają formę np. pikniku rodzinnego czy spotkań świątecznych, a głównym celem ich organizacji jest wzajemna integracja Pracowników i Zleceniobiorców oraz budowanie ich lojalności wobec Spółki.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki związane z organizacją spotkań integracyjnych:
- w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin;
- w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin,
stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.
Dokonując zatem oceny charakteru wydatków, poniesionych przez Państwa, w związku z organizowaniem spotkań integracyjnych należy stwierdzić, że w części dot. pracowników, członków zarządu i ich rodzin wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wskazane przez Państwa wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu zintegrowanie Pracowników i Zleceniobiorców, dlatego też pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez Państwa przychodów.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.
Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków dotyczących Zleceniobiorców i ich rodzin na podstawie umów cywilnoprawnych wskazać należy, że wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty podatkowe.
Ww. osoby są wobec Państwa podmiotami zewnętrznymi, a w stosunku do takich podmiotów podejmuje się działania o charakterze reprezentacyjnym. Należy wskazać, że umowa cywilnoprawna zakłada bowiem równorzędność i niezależność podmiotów i stwarza warunki do przyjęcia założenia, że jeden podmiot chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiego. Tym samym, wydatki poniesione przez Państwa na organizację spotkań integracyjnych w części dotyczącej Zleceniobiorców na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, noszą znamiona reprezentacji, mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunki firmy, uwypuklenie swojej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku Wnioskodawcy dla potencjalnego zawarcia umowy lub stworzenie korzystnych warunków jej zawarcia. Tym samym wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Przy ocenie, czy dane wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów należy mieć na względzie przepisy art. 16 ust. 1 updop. W niniejszej sprawie, właśnie przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, ma zastosowanie, dlatego też opisane we wniosku wydatki w części dotyczącej spotkań integracyjnych dla Zleceniobiorców i ich rodzin nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
- wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe;
- wydatki związane z organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest nieprawidłowe.
Ad. 3
Jak wynika z opisu sprawy, w celu promocji zdrowia, jak również chcąc redukować stres Pracowników lub Zleceniobiorców, zapewniają im Państwo dostęp do boiska sportowego. Innymi słowy, ponosicie Państwo koszty z tytułu dostępu do obiektu sportowego.
Z wynajętego obiektu sportowego mogą korzystać Pracownicy oraz Zleceniobiorcy - wraz z osobami towarzyszącymi (bliscy Pracowników i Zleceniobiorców), które nie są zatrudnione i nie współpracują z Państwem.
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2, nie ma możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków dotyczących Zleceniobiorców i ich rodzin. Wskazać należy, że wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty podatkowe, gdyż ze Zleceniobiorcami łączą Państwa powiązania biznesowe. Dlatego też nie można uznać, że wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Państwa koszt uzyskania przychodu. Zleceniobiorcy są wobec Państwa podmiotami zewnętrznymi, a w stosunku do takich podmiotów podejmuje się działania o charakterze reprezentacyjnym.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
- wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Pracowników, i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe;
- wydatki związane z najmem obiektów sportowych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest nieprawidłowe.
Ad. 4
Do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Z opisu sprawy wynika, że logo Wnioskodawcy jest wyraźnie widoczne na koszulkach sportowych. Odnośnie gadżetów reklamowych - wartość każdego z nich, jednostkowo, nie przekracza kwoty 100 zł. Powyższe działanie jest determinowane chęcią zwiększenia popytu na Państwa usługi i rozpowszechnianiem świadomości o marce. Aczkolwiek, równolegle, udział w zawodach sportowych w ubraniu opatrzonym logo Spółki, zwiększa identyfikację Pracownika czy Zleceniobiorcy z Wnioskodawcą, a przez to poprawia relację na linii Spółka-Pracownik/Zleceniobiorca.
Odnosząc powyższe uregulowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Państwa Spółkę na nabycie gadżetów reklamowych, które są przekazywane Pracownikom i Zleceniobiorcom, stanowią wydatki reklamowe. W efekcie tego rodzaju wydatki jako spełniające kryteria z art. 15 ust 1 updop, mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki.
Wydatki poniesione przez Państwa są zatem związane z uzyskiwaniem przychodów przez Państwa, poprzez zwiększenie jej rozpoznawalności. Tym samym, wypełniona została przesłanka celowościowa, o jakiej mowa w art. 15 ust. 1 updop.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z nabyciem gadżetów reklamowych (koszulek z logo Spółki i tzw. pakietów powitalnych), w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.
Ad. 5
Odnosząc się do uznania wydatków związanych z organizacją szkoleń za koszty uzyskania przychodów należy podkreślić, że za koszty reprezentacji uważa się wydatki ponoszone na budowanie określonego wizerunku Spółki w oczach jej potencjalnych lub obecnych kontrahentów. W świetle przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że organizacja szkoleń wpłynie na zachowanie, zabezpieczenie źródła przychodów lub osiąganie przychodów z tego źródła. Stopień wykwalifikowania kadry Spółki jest ściśle powiązany z jej przychodami. Im wyższe umiejętności Pracowników i Zleceniobiorców, tym lepiej i efektywniej Spółka może świadczyć usługi. Zwiększa to również perspektywę na nowe produkty i buduje konkurencyjność na rynku. W ten sposób Wnioskodawca może zabezpieczyć swoje przychody.
Zatem, w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że wydatki, które ponoszą Państwo w związku z organizacją szkoleń, takie jak:
- najem sal,
- zakup pomocy dydaktycznych,
- wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenia,
- koszty szkolenia zewnętrznego w przypadku ich organizacji przez podmiot zewnętrzny,
- usługi transportowe,
- usługi hotelarskie,
- usługi cateringowe
- mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Choć ponoszone wydatki nie są bezpośrednio związane ze spodziewanymi przychodami, to pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością i jako takie przyczyniają się do ich osiągnięcia w przyszłości.
Wskazane przez Państwa wydatki nie znajdują się w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że przy odpowiednim udokumentowaniu ww. wydatków będą stanowić koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i są racjonalnie uzasadnione.
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.
Ad. 6
Z opisu sprawy wynika, że mając na uwadze komfort Pracowników lub Zleceniobiorców, Państwa Spółka zapewnia im posiłki (zazwyczaj ciepłe), w szczególności w przypadku pracy w godzinach nadliczbowych. W takich okolicznościach, chcąc poprawić samopoczucie Pracowników lub Zleceniobiorców, a przez to zwiększyć ich zaangażowanie w wykonywane zadania, Wnioskodawca ponosi koszty cateringu. Posiłki wpływają na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Praktyka Spółki jest wyrazem dbałości o kadrę, która niekiedy wykonuje obowiązki służbowe w godzinach nadliczbowych. Chcąc zapewnić im komfort i wpłynąć pozytywnie na atmosferę pracy, Wnioskodawca decyduje się na finansowanie cateringu. W takich warunkach Pracownicy i Zleceniobiorcy efektywniej i z większą motywacją realizują dodatkowe czynności, a Spółka niejako odwdzięcza się za ich zaangażowanie.
Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT – koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy wskazać, że wymienienie w przepisach podatkowych, przykładowych kosztów reprezentacji (tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów), nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Koszty poniesione przez Państwa na zakup cateringu, nie należą do kategorii kosztów reprezentacyjnych. Wydatki te są w istocie „kosztami pracowniczymi” podobnymi w swej naturze do innych świadczeń płacowych oraz pozapłacowych dokonywanych na rzecz pracowników. Wydatki te mają wpływ na stworzenie odpowiednich warunków do wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników.
Taki związek przyczynowo-skutkowy z osiąganiem przychodów ze źródła przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów wykazują również wydatki na zakup posiłków, które udostępniane są osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych.
Odnosząc powyższe rozważania do opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że mają Państwo prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty posiłków zapewnianych Pracownikom i Zleceniobiorcom w trakcie pracy. Wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji, o których w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom lub Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z:
1) organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Pracowników, członków zarządu i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe;
2) organizacją Spotkań integracyjnych, w części dotyczącej Zleceniobiorców i ich rodzin, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest nieprawidłowe;
3) najmem obiektów sportowych w części dotyczącej:
- Pracowników i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe,
- Zleceniobiorców i osób im towarzyszących, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest nieprawidłowe;
4) nabyciem gadżetów reklamowych (koszulek z logo Spółki i tzw. pakietów powitalnych), w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe;
5) organizacją szkoleń, w części dotyczącej Pracowników i Zleceniobiorców, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe;
6) zapewnieniem Pracownikom lub Zleceniobiorcom posiłków w trakcie pracy, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tej danej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).