Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.356.2024.1.END
Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz statucie Funduszu bez wykupywania CI, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu wykupu CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? Czy zbycie przez Fundację CI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy:
- uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz statucie Funduszu bez wykupywania CI, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu wykupu CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- zbycie przez Fundację CI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego
w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Fundacja Rodzinna (dalej „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 - zwana dalej „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundatorami są dwie osoby fizyczne (małżonkowie). Fundatorzy wnieśli w momencie utworzenia Fundacji tytułem wkładu na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w wysokości 100 tys. zł. Beneficjentami fundacji będą poza Fundatorami są członkowie ich najbliższej rodziny.
Wnioskodawca będzie działał na podstawie przepisów UFR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania. Fundacja została wpisana (…) do rejestru fundacji rodzinnych pod nr (…).
W przyszłości, w ramach przenoszenia majątku rodzinnego do Fundacji, Wnioskodawca otrzyma od Fundatorów certyfikaty inwestycyjne („CI”) wyemitowane przez fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych („Fundusz”) działający na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 681 z późn. zm.) – dalej: „Ustawa o FI”. CI do Fundacji w przyszłości mają wnosić także wspólne dzieci Fundatorów.
W ramach zarządzania majątkiem Fundacja będzie także w przyszłości nabywała CI Funduszu, w tym w ramach emisji bezpośrednio od Funduszu, jak również w ramach nabycia od innych uczestników. Otrzymane i nabyte przez Fundację CI będą w przyszłości podlegały wykupowi w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie o FI. Fundacja będzie także dokonywała odpłatnego zbycia posiadanych CI na rzecz innych podmiotów. Dodatkowo postanowienia statutu Funduszu, w którym uczestnikiem będzie Fundacja będą przewidywały wypłatę świadczeń na rzecz uczestników bez wykupywania CI - wypłaty te będą się odbywały zgodnie z przepisami Ustawy o FI oraz postanowieniami statutu Funduszu. Z ww. tytułów tytułu Fundacja będzie więc mogła osiągnąć przychody z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 7b ust. 1 pkt 6
lit. b-e Ustawy o CIT.
Wnioskodawca chciałby potwierdzić, czy ww. przychody będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) i będą od tego podatku zwolnione.
Pytania
1.Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz statucie Funduszu bez wykupywania CI, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
2.Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu wykupu CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
3.Czy zbycie przez Fundację CI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy,
- Uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz statucie Funduszu bez wykupywania CI, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT;
- Uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu wykupu CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT;
- Zbycie przez Fundację CI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji z tytułu:
(i)uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych przysługujących jej bez wykupywania CI,
(ii)wykupu CI w trybie i na zasadach uregulowanych w Ustawie o FIZ oraz
(iii)z tytułu odpłatnego zbycia CI
nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na zwolnienie podmiotowe z opodatkowania fundacji rodzinnych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 ww. ustawy, zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 UFR. Jeśli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 UFR stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania (art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT).
W myśl art. 5 ust. 1 UFR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a.spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b.spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c.beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Z kolei zgodnie z przepisami ust. 2 i 3 art. 5 UFR:
2.Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3.Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że fundacja rodzinna:
I. jest co do zasady w całości zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT (została objęta zwolnieniem podmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT);
II. może prowadzić działalność w ograniczonym zakresie - wskazanym w art. 5 UFR, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT;
III. w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 UFR, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego w tym zakresie dochodu podatek CIT w wysokości 25%.
W zdarzeniach przyszłych, których dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w związku z przystępowaniem i uczestnictwem w Funduszu działającym zgodnie z przepisami Ustawy o FI, Fundacja będzie osiągać przychody z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1 i 6 Ustawy o CIT. Przychody te będą dotyczyły zarówno uczestnictwa w Funduszu (otrzymane dochody Funduszu osiągane bez wykupywania CI na zasadach i w trybie określonym w ustawie o FI i statucie funduszu oraz przychody z tytułu wykupu CI na zasadach i w trybie określonym w ustawie o FI), jak również odpłatnego zbycia CI na rzecz podmiotów innych niż Fundusz.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR przystępowanie i uczestniczenie w funduszach inwestycyjnych zalicza się do zakresu działalności gospodarczej jaki jest dozwolony do prowadzenia przez fundacje rodzinne, i w związku z tym korzysta ze zwolnienia od podatku CIT zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT i nie jest objęty wyłączeniem wskazanych w art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT. Analogicznie także nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze - jako wprost wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 4 UFR jest objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
UFR wyraźnie podkreśla w art. 5 ust. 3, że zakaz zbywania mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia nie dotyczy przypadków wskazanych w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 UFR
(a więc tych dotyczących przedstawionego stanu faktycznego). Wobec tego opisane w zdarzeniu przyszłym przychody osiągane przez Fundację będą objęte zwolnieniem podmiotowym od opodatkowania podatkiem CIT przysługującym fundacji rodzinnej. Fundacja przystąpi do funduszu inwestycyjnego zamkniętego aktywów niepublicznych, o którym mowa w art. 196 Ustawy o FI i będzie otrzymywać z tego tytułu dochody oraz będzie osiągać dochody także z tytułu nabywania i zbywania otrzymanych lub nabytych CI.
Ad 1.
Przychody Fundacji z tytułu wypłaty z Funduszu bez wykupywania CI są efektem uczestnictwa w takim podmiocie mającym status funduszu inwestycyjnego, a więc podmiocie wprost wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Zgodnie z przepisami Ustawy o FI zasady wypłacania uczestnikom funduszu inwestycyjnego zamkniętego dochodów funduszu - w przypadku, gdy statut funduszu przewiduje wypłacanie tych dochodów określone są w statucie funduszu (art. 18 ust. 2 pkt 13 Ustawy o FI).
W sytuacji, kiedy dochody funduszu są wypłacane bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych po stronie uczestnika powstaje przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT. Zgodnie z treścią tego przepisu za przychody z zysków kapitałowych uważa się:
1)przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:
a)dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
Możliwe jest także uregulowanie w statucie innych uprawnień uczestników funduszu, w tym np. wypłat niemających związku z dochodem funduszu. W takiej sytuacji przychody uczestnika funduszu także kwalifikowane są jako przychody z zysków kapitałowych, wprost jako przychody z tytułu uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym osiągnięte na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. c Ustawy o CIT (takie stanowisko podziela także Dyrektor KIS np. interpretacja z dnia 14 lutego 2019 r. 0114-KDIP2-1.4010.520.2018.1.AJ).
Wobec tego przychody osiągnięte przez Fundację jako uczestnika Funduszu są wprost objęte zakresem działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR, a tym samym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Ad 2-3.
Analogicznie także wykup CI na zasadach i w trybie przewidzianym w Ustawie o FI oraz odpłatne zbycie CI będą objęte zakresem działalności wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 w zw. art. 5 ust. 3 UFR, a tym samym będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W treści przepisów UFR zawarto bowiem wyraźne zastrzeżenie, o którym mowa w art. 5 ust. 3 tej ustawy, na mocy którego w odniesieniu do działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy nie stosuje się zakazu zbywania mienia - nawet nabytego wyłączenie w celu dalszego zbycia. Z przepisu art. 5 ust. 3 UFR wynika wprost, że ograniczenie dotyczące niemożności prowadzenia działalności handlowej (zbywanie mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia) nie dotyczy mienia w postaci m.in. papierów wartościowych oraz prawa o podobnym charakterze, a także praw wynikających z przystąpienia i uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. W związku z tym czynności polegające na wykupie CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz odpłatnym zbyciu CI przez Fundację mieszczą się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 UFR - jest to bowiem przejaw działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 UFR.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 121 ust. 1 Ustawy o FI certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być papierami wartościowymi imiennymi lub na okaziciela, z tym że certyfikaty inwestycyjne publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być wyłącznie papierami wartościowymi na okaziciela. W myśl art. 121 ust. 5 ww. ustawy certyfikaty inwestycyjne umarza się wyłącznie w przypadkach przewidzianych w ustawie.
Zgodnie z art. 138 Ustawy o FI fundusz inwestycyjny zamknięty nie może nabywać certyfikatów inwestycyjnych, które wyemitował, z wyjątkiem wykupu certyfikatów inwestycyjnych, w przypadku określonym w art. 139 tej ustawy. Stosownie do treści art. 139 ust. 1 Ustawy o FI fundusz inwestycyjny zamknięty może wykupywać certyfikaty inwestycyjne, które wyemitował, jeżeli statut funduszu tak stanowi. Natomiast zgodnie z art. 139 ust. 6 Ustawy o FI z chwilą wykupienia przez fundusz inwestycyjny zamknięty certyfikaty inwestycyjne są umarzane z mocy prawa.
Stosownie do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe
(Dz. U. z 2022 r. poz. 2324, z późn. zm.) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.
Zatem, w opisanym zdarzeniu zbycie CI będących papierami wartościowymi wchodzi w zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, w ramach której uzyskiwane przychody (dochody) zwolnione są od podatku dochodowego od osób prawnych. Analogiczne stanowisko zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora KIS w następujących interpretacjach indywidualnych:
- z dnia 9 maja 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.74.2024.2.KS, w której wskazano:
Wskazać należy, że dla uczestników FIZ będących osobami prawnymi dochody osiągnięte w związku ze zbyciem certyfikatów na rzecz FIZ w celu ich umorzenia są opodatkowane na zasadach ogólnych. Jednak z uwagi na to, że fundacja rodzinna jest podmiotem, który co do zasady podlega zwolnieniu z opodatkowania należy przeanalizować treść cytowanego wcześniej art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr. Przepis ten obejmuje swoim zakresem także nabywanie i zbywanie certyfikatów inwestycyjnych, które są papierami wartościowymi w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o OIF. Przez pojęcie „zbywania” użyte w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr należy rozumieć każdą formę przeniesienia prawa własności papierów wartościowych, w tym wykup certyfikatów inwestycyjnych. Umorzenie certyfikatów jest natomiast konsekwencją wykupienia certyfikatów (art. 139 ust. 6 ustawy o funduszach). Zatem, nabywanie i zbywanie certyfikatów inwestycyjnych wchodzi w zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, w ramach której uzyskiwane przychody (dochody) zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych.
- z dnia 13 maja 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.92.2024.2.MR1, w której podkreślono, że:
Konsekwencją prowadzenia przez fundację rodzinną działalności w zakresie nabywania i zbywania certyfikatów inwestycyjnych jest uzyskiwanie przychodu (dochodu) w formie wynagrodzenia z tytułu umorzenia tychże certyfikatów, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr. Otrzymane przez fundację rodzinną wynagrodzenie w związku z umorzeniem certyfikatów funduszu inwestycyjnego zamkniętego aktywów niepublicznych jest wynikiem dozwolonej działalności fundacji rodzinnej, zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4, zgodnie z którym wynagrodzenie z tytułu umorzenia przez fundację rodzinną certyfikatów inwestycyjnych FIZAN jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
Odpłatne zbycie CI na rzecz innych podmiotów niż fundusz także będzie stanowiło przejaw działalności objętej zakresem art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, jako działalność w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych. Pogląd taki jest utrwalony w praktyce interpretacyjnej.
Stanowisko takie zostało wyrażone np. w interpretacji
- z dnia 9 maja 2024 r. 0111-KDIB1-2.4010.78.2024.1.BD, w której wskazano, że:
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis sprawy, wskazać należy, że jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych. Obligacje niewątpliwie są papierami wartościowymi.
W wydanych interpretacji podkreśla się, że odpłatne zbycie papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach jest objęte zwolnieniem podmiotowym fundacji rodzinnej, tytułem przykładu należy wskazać na interpretacje:
- z dnia 15 maja 2024 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.132.2024.1.DP,
- z dnia 1 marca 2024 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.49.2024.1.KW,
- z dnia 26 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.714.2023.1.AW,
- z dnia 15 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.750.2023.1.RH,
- z dnia 2 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD,
- z dnia 27 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.620.2023.1.EJ,
- z dnia 1 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP,
- z dnia 15 listopada 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP,
- z dnia 19 października 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP.
Wnioskodawca wobec powyższego wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe w całości w odniesieniu do wszystkich stanowisk przedstawionych we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosowanie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
W myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:
- czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI oraz statucie Funduszu bez wykupywania CI, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- czy uzyskanie przez Fundację przychodów z tytułu wykupu CI w trybie i na zasadach przewidzianych w Ustawie o FI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- czy zbycie przez Fundację CI korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Zgodnie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034, dalej: „ustawa o funduszach”):
Fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:
1) fundusz inwestycyjny otwarty,
2) alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.
Stosownie do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm., dalej: „Ustawa o OIF”), (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm., dalej: „Ustawa o OIF”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2022 r. poz. 2324, z późn. zm.) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.
Jak wskazano w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania i uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, a także w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych.
Ponadto, z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Z uwagi na zastrzeżenie ustawodawcy, że przepis ten nie dotyczy nabywania i praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na:
- zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, a także na
- zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze,
- nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Zatem ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy ani papierów wartościowych, ani uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
Jak Państwo wskazali Fundacja Rodzinna będzie osiągać przychody z tytułu:
- otrzymanych dochodów z Funduszu przysługujących Fundacji na zasadach przewidzianych w ustawie o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz statucie Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
- wykupu certyfikatów inwestycyjnych w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
- przychody ze zbycie przez Fundację certyfikatów inwestycyjnych.
Taki rodzaj działalności mieści się w dozwolonym zakresie działalności fundacji rodzinnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr i tym samym osiągane dochody z tego tytułu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W konsekwencji stawka podatku, o której mowa w art. 24r ust. 1 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w takich przypadkach.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).