Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.620.2023.1.EJ
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnychjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Fundacja rodzinna w organizacji (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 - zwana dalej: „UFR” lub „ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundatorami są dwie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, będące polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
Na poczet funduszu założycielskiego Fundacji zostaną wniesione środki pieniężne w kwocie 100 tys. zł. Beneficjentami fundacji będą poza fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny. Fundacja będzie działała na podstawie przepisów UFR. Fundacja zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Celem statutowym Fundacji będzie gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
W przyszłości Fundacja otrzyma od Wnioskodawcy w drodze darowizny akcje oraz udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. oraz spółkach akcyjnych).
Celem Fundacji będzie zarządzanie ww. mieniem, pomnażanie majątku oraz realizacja świadczeń na rzecz beneficjentów. Cele Fundacji będą zgodne z regulacjami UFR. Fundacja będzie także prowadziła działalność inwestycyjną.
W celu dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak również inwestycji w inne aktywa, Fundacja dokona odpłatnego zbycia posiadanych udziałów i akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, ww. przychody Fundacji nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na zwolnienie podmiotowe z opodatkowania fundacji rodzinnych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 ww. ustawy, zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jeśli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania (art. 24r ust. 1 ustawy o CIT).
W myśl art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a.spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b.spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c.beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Jednocześnie na mocy art. 5 ust. 3 UFR, przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że fundacja rodzinna:
- jest co do zasady w całości zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT (została objęta zwolnieniem podmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT);
- może prowadzić działalność w ograniczonym zakresie – wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT;
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego dochodu podatek CIT w wysokości 25%.
W zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Fundacja dokona zbycia udziałów oraz akcji polskich spółek kapitałowych prawa handlowego, tj. spółki z o.o., spółki akcyjnej. W ocenie Wnioskodawcy, taka czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji. Aktywność taka objęta jest bowiem zakresem działalności wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 w zw. art. 5 ust. 3 UFR. Wobec tego czynności polegające na zbyciu udziałów i akcji – niezależnie od sposobu i celu nabycia – podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W treści przepisów UFR zawarto bowiem wyraźne zastrzeżenie, o którym mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, na mocy którego w odniesieniu do działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy nie stosuje się zakazu zbywania mienia – nawet nabytego wyłączenie w celu dalszego zbycia. Z przepisu art. 5 ust. 3 UFR wynika wprost, że ograniczenie dotyczące niemożności prowadzenia działalności handlowej (zbywanie mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia) nie dotyczy mienia w postaci m.in. papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach prawa handlowego, gdyż udziały te są prawami wynikającymi z przystąpienia do spółek handlowych. A o takich prawach jest mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
W związku z tym czynności polegające na odpłatnym zbyciu udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego przez Fundację mieszczą się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 UFR.
W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu zbycia ww. udziałów i akcji będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT – stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Nie będzie miało także wyłączenie ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 6 ust. 7 tej ustawy. Fundacja nie będzie prowadziła działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 UFR. Aktywność Fundacji będzie się mieściła zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 5 ust. 3 tej ustawy.
Wobec tego przyszły przychód Fundacji osiągnięty z tytułu zbycia wskazanych w zdarzeniu przyszłym akcji i udziałów będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT. Opodatkowanie takie nastąpi dopiero w momencie realizacji świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Jak wynika z wniosku, w przyszłości Fundacja otrzyma w drodze darowizny akcje oraz udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. oraz spółkach akcyjnych). W celu dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak również inwestycji w inne aktywa, Fundacja dokona odpłatnego zbycia posiadanych udziałów i akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższej powołane przepisy, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r updop, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. czy spółce akcyjnej nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Zatem, zdaniem Organu, zbycie udziałów w sp. z o.o. oraz akcji w spółce akcyjnej wniesionych do Fundacji w drodze darowizny mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia udziałów i akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).