Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.265.2024.2.AW
Dochody pochodzące z odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody pochodzące z odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – A Fundacja Rodzinna (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja Rodzinna”) została zawiązana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej jako: „ustawa o FR”). Fundatorem Fundacji Rodzinnej jest osoba fizyczna (dalej jako: „Fundator”) mająca miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegająca w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Celem Fundacji Rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzenie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów na zasadach określonych w statucie Fundacji Rodzinnej (dalej jako: „Cele Fundacji Rodzinnej”).
Fundator na pokrycie funduszu założycielskiego wniósł do Fundacji Rodzinnej środki pieniężne w wysokości (…) złotych. Ponadto, Fundator darował na mocy umowy darowizny z dnia (…) 2023 r. do Fundacji Rodzinnej mienie w postaci udziałów w kapitale zakładowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wnioskodawca przewiduje możliwość wystąpienia innych sytuacji, w których Fundator oraz inne osoby i jednostki, w tym w szczególności małżonka Fundatora, jego zstępni, wstępni oraz rodzeństwo, będą wnosić do Fundacji Rodzinnej inne składniki mienia, przy czym wniesienie to może następować pod tytułem darmym, w formie darowizny lub nieodpłatnego przeniesienia.
Zgodnie postanowieniami statutu, Fundacja Rodzinna nie zamierza w żadnym stopniu wykraczać poza zakres działalności gospodarczej określony w statucie Wnioskodawcy, który jednocześnie zawiera się w katalogu przewidzianym w art. 5 ust. 1 ustawy o FR.
Intencją Fundatora jest, aby wszelkie środki pieniężne uzyskane w toku wyżej opisanej działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej, a także pozyskane od Fundatora i innych wyżej wymienionych osób były inwestowane, w tym lokowane na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, w sposób zapewniający realizację statutowych Celów Fundacji Rodzinnej. Na etapie kierowania wniosku Wnioskodawca nie wyklucza sytuacji, w której powyżej opisana intencja Fundatora zostanie sformalizowana w przyszłości w ramach odrębnego dokumentu, funkcjonującego w Fundacji Rodzinnej, poświęconego wytycznym w zakresie strategii lokowania zgromadzonych przez Fundację Rodzinną środków pieniężnych w sposób realizujący statutowe Cele Fundacji Rodzinnej.
Pytanie
Czy dochody pochodzące z odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”)?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy dochody pochodzące z odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Fundacji Rodzinnej przysługuje podmiotowe prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodów na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zgodnie z treścią art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: „ustawa o FR”). W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (dalej jako: „ustawa PP”) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Stosownie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Brzmienie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w kontekście przepisu art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, że zwolnienie z opodatkowania dotyczy wszystkich przychodów fundacji rodzinnej uzyskanych z aktywności niestanowiącej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy PP, jak również przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisu, wymienionych w art. 5 ustawy o FR.
W konsekwencji, aby dochody z odsetek bankowych od środków pieniężnych będących w dyspozycji fundacji rodzinnej, w tym środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT ich uzyskanie nie mogłoby być uznane za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 3 ustawy PP, a zatem zorganizowaną działalność zarobkową, wykonywaną we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Normatywna definicja działalności gospodarczej jest zbudowana na podstawie czterech przesłanek konstytutywnych:
1)zorganizowanie;
2)zarobkowy charakter;
3)wykonywanie działalności we własnym imieniu;
4)ciągłość
– przy czym, co istotne, aby znać określoną działalność za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy PP, wszystkie wymienione wyżej przesłanki muszą zostać spełnione łącznie.
Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany. O zorganizowanym charakterze działalności zarobkowej może świadczyć ponadto wyodrębnienie istnienia pewnych składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu tej działalności, czy też przyjęcie przez przedsiębiorcę określonej formy organizacyjno-prawnej i dopełnienie wymogu rejestracji w odpowiedniej ewidencji lub rejestrze, choć tych okoliczności nie należy uważać za element decydujący o zorganizowanym charakterze prowadzonych działań. Wykonywanie działań w sposób ciągły to prowadzenie działalności w sposób stały, nie okazjonalny. Ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.
Odnosząc się do kryterium zorganizowania jako cechy niezbędnej dla działalności gospodarczej Wnioskodawca wskazuje, że zasadniczo każda aktywność ludzka charakteryzuje się pewnym stopniem zorganizowania. Nie sposób jednak podejmowanym przez Fundację Rodzinną czynnościom w zakresie lokowania swoich wolnych środków przypisać cechy zorganizowania właściwej dla działalności gospodarczej. Lokując wolne środki, fundacja rodzinna będzie zasadniczo analizować oferty lokat bankowych, tym niemniej te czynności nie będą cechowały się stopniem zorganizowania właściwym dla prowadzenia działalności gospodarczej. Rola Fundacji Rodzinnej, w tym również w przypadku gdy określona zostanie strategia lokowania środków pieniężnych w odrębnym dokumencie, ograniczy się do określenia parametrów interesujących ją przyszłych umów lokat bankowych oraz zapewnienia odpowiednich środków pieniężnych.
Fundacja rodzinna nie będzie także organizować stałego zaplecza dla podejmowanych przez siebie działań, w tym dysponować wydzieloną na potrzeby wyszukiwania ofert w bankach komercyjnych infrastrukturą, ani opracowywać metodyki podejmowanych czynności – będzie jedynie korzystać z dostępnych na rynku ofert banków. Podejmowanie takich czynności jest jednak udziałem wszystkich osób, które zamierzają lokować i lokują swoje środki pieniężne. Nadto, fundacja rodzinna, przy podejmowaniu decyzji o lokowaniu wolnych środków będzie dysponowała przygotowanymi uprzednio przez banki ofertami lokat. Jej aktywne działanie ograniczać się będzie do dokonania przelewu środków pieniężnych na wskazany rachunek bankowy. Trudno w tych okolicznościach doszukiwać się stopnia zorganizowania odpowiadającego definicji działalności gospodarczej.
Należy jednocześnie zaznaczyć, że jeśli na gruncie ustawy o CIT, odsetki ze środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym przedsiębiorcy lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, podlegają zasadom opodatkowania przewidzianym dla przychodów z działalności gospodarczej, to nie wynika z tego, że samo lokowanie środków pieniężnych stanowi wyodrębnioną działalność gospodarczą, ale że lokowane środki pieniężne są związane z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.
Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), w wyroku z dnia 25 października 1995 r. sygn. akt II SA 1059/94 wyraził pogląd, zgodnie z którym: „[...] gra na giełdzie, mimo że może mieć między innymi charakter stałych, powtarzalnych czynności i wynikać z dążenia do racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami, nie może być bowiem uznana za działalność gospodarczą”. W tym samym orzeczeniu Sąd wskazał również, że: „[...] od prowadzenia działalności gospodarczej należy odróżnić zachowania mniej aktywne, polegające jedynie na czerpaniu pożytków cywilnych z rzeczy, to jest korzystaniu z dochodów, które rzecz przynosi na podstawie stosunku cywilnego (zgodnie z art. 53 par. 2 Kodeksu cywilnego), czy czerpaniu pożytków z prawa, a więc korzystaniu z dochodów, które prawo to przynosi zgodnie ze swym społeczno-gospodarczym przeznaczeniem (zgodnie z art. 54 Kodeksu cywilnego). Czerpanie pożytków nie wiąże się bowiem z wytwarzaniem dodatkowych dóbr czy podejmowaniem innych aktywnych działań o charakterze gospodarczym. Dlatego też lokowanie pieniędzy w banku, pobieranie odsetek od wierzytelności nie jest działalnością gospodarczą […]”.
Stanowisko, iż lokowanie środków pieniężnych nie stanowi samo w sobie działalności gospodarczej o jakiej mowa w art. 3 ustawy PP, a stanowi jedynie element działalności, w wyniku której lokowane środki zostały uzyskane, było często wyrażane w interpretacjach organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych.
W interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2015 r. sygn. IBPBI/2/4510-83/15/KP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że: „[...] posiadanie bieżącego rachunku bankowego, za pośrednictwem którego dokonywane są wpłaty i wypłaty związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, jest niezbędne dla prowadzenia tego rodzaju działalności. Zatem otrzymane odsetki z bieżącego rachunku bankowego, na którym gromadzone są środki finansowe pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop [...]”. Podobnie, w wyroku z dnia 18 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1459/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej jako: „WSA”) we Wrocławiu wskazał, iż: „[...] przechowywanie środków pieniężnych na rachunku bankowym wspólnoty mieszkaniowej, pochodzących z wpłat właścicieli lokali wchodzi w zakres gospodarowania zasobami mieszkaniowymi […]”.
Stanowisko, iż „błędne byłoby przyjęcie, że bierne uzyskiwanie przez podatnika pożytków z majątku stanowi prowadzenie działalności gospodarczej” znaleźć można w wyrokach NSA: sygn. II FSK 2288/20 z 28 marca 2023 r.; sygn. II FSK 29/20 z 4 sierpnia 2022 r.; sygn. II FSK 2238/20 z 28 października 2021 r.; sygn. II FSK 538/19 z 28 października 2021 r.; sygn. II FSK 2239/20 z 28 października 2021 r.; sygn. II FSK 2214/20 z 28 października 2021 r., a także WSA: sygn. I SA/Gd 190/22 – WSA w Gdańsku z 5 lipca 2022 r.; sygn. I SA/Gl 1635/21 – WSA w Gliwicach z 21 czerwca 2022 r.; sygn. I SA/Gd 61/22 – WSA w Gdańsku z 14 czerwca 2022 r.; sygn. I SA/Gl 1633/21 – WSA w Gliwicach z 19 maja 2022 r.; sygn. I SA/Łd 552/21 – WSA w Łodzi z 2 grudnia 2021 r.; sygn. I SA/Bd 642/21 – WSA w Bydgoszczy z 1 grudnia 2021 r.; sygn. I SA/Gl 305/21 – WSA w Gliwicach z 6 października 2021 r.; sygn. I SA/Wr 307/20 – WSA we Wrocławiu z 27 sierpnia 2021 r.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy brak jest uzasadnienia dla zaklasyfikowania uzyskiwanego przychodu w postaci odsetek jako samodzielnego przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację Rodzinną. Lokowanie wolnych środków na rachunku bankowym jest materialnym efektem prawidłowego gospodarowania, a w warunkach inflacji nakazem ekonomicznym. Dotyczy to w równej mierze odsetek od depozytów płatnych na każde żądanie, jak i uzyskiwanych z lokat terminowych.
Nie bez znaczenia pozostaje też okoliczność, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Fundacja rodzinna ze swej natury służy więc do akumulacji majątku prywatnego, np.: udziałów w spółkach, nieruchomości, środków pieniężnych itp. Zarządzanie majątkiem w interesie beneficjentów wymaga podejmowania działań służących jego zabezpieczeniu lub pomnożeniu. Do takich działań zaliczyć można niewątpliwie działania polegające na operacjach finansowych lokowania środków majątkowych w celu pomnożenia pochodzącego z niej kapitału.
Skoro ustawodawca zdecydował się, na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, na podmiotowe zwolnienie z opodatkowania CIT fundacji rodzinnej, oczywistym jest, że zwolnienie to dotyczy wszystkich dochodów uzyskiwanych przez fundację rodzinną pozostających w związku z celem jej utworzenia wskazanym w art. 2 ust. 1 ustawy o FR i że nie było intencją ustawodawcy opodatkowanie fundacji rodzinnej, w zakresie dochodów powstałych z realizacji tego celu, stawką podatku wynoszącą 25% podstawy opodatkowania.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, lokowanie na rachunkach bankowych własnych środków pieniężnych nie spełnia definicji działalności gospodarczej przewidzianej w art. 3 ustawy PP. Działanie takie stanowi element statutowej działalności fundacji rodzinnej w postaci zarządzania mieniem, wskazany jako cel jej utworzenia w treści art. 2 ust. 1 ustawy o FR.
Powyżej zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 lutego 2024 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.630.2023.1.ANK, w treści której przesądzono, że: „[...] lokowanie na bankowym rachunku lokaty terminowej środków pieniężnych w walucie polskiej lub w walutach obcych należących do fundacji rodzinnej, a pochodzących z wymienionych we wniosku tytułów, tj. funduszu założycielskiego wniesionego do fundacji rodzinnej przez fundatorów, otrzymanych darowizn, spadków oraz działalności gospodarczej wykonywanej przez fundację rodzinną w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców [...]”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o FR”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie szczegółowo określonym w pkt 1-8 tego przepisu.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy dochody pochodzące z odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Oceniając czy dana „aktywność” Fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o FR, należy na wstępie ocenić, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Zgodnie z tym przepisem:
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Lokowania na bankowym rachunku lokaty terminowej oraz posiadania rachunku bankowego przez Fundację Rodzinną nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców, zatem aktywność ta pozostaje poza zakresem art. 5 ust. 1 ustawy o FR.
Reasumując, zakładanie rachunków bankowych i lokat terminowych w bankach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, a osiągane przez Fundację Rodzinną przychody z tytułu odsetek bankowych od środków pieniężnych pozostających w dyspozycji Fundacji Rodzinnej, w tym pochodzące ze środków pieniężnych lokowanych na rachunkach oszczędnościowych lub lokatach terminowych, objęte są zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków zaznaczyć należy, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right