Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Gl 465/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.), Protokolant referent - stażysta Weronika Siedlaczek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi K. A. na uchwałę Rady Miasta w Myszkowie z dnia 30 czerwca 2010 r. nr XLII/368/10 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1. stwierdza nieważność § 17 pkt 3 zaskarżonej uchwały; 2. zasądza od Gminy Myszków na rzecz skarżącego kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną uchwałą nr XLII/368/10 z dnia 30 czerwca 2020 r Rada Miasta w Myszkowie, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5, art. 40 ust. 1 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm. -dalej "u.s.g.") oraz art. 3 ust.1, art. 20 ust.1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717 z późn. zm.), uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Myszkowa (m.p.z.p.).

Uchwała ta została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach przez K. A. (skarżący), który domagał się stwierdzenia nieważności wskazanej Uchwały w jej § 17 pkt 3 oraz zasądzenia od organu na rzecz skarżącego zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadniając skargę skarżący stwierdził, że wskazany przepis Uchwały narusza art. 5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez ograniczenie skarżącemu przysługującego mu prawa do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z treścią § 17 pkt 3 Uchwały w zakresie odprowadzania ścieków sanitarnych i przemysłowych ustalono zakaz stosowania indywidualnych systemów oczyszczania ścieków sanitarnych tj. przydomowych oczyszczalni ścieków. Podkreślił, że przepis § 17 pkt 3 Uchwały jest bardziej rygorystyczny aniżeli regulacja ustawowa, z którą plan miejscowy nie powinien być sprzeczny. Zauważył, iż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego może kształtować sposób wykonywania prawa własności jedynie w zakresie, jaki jest do pogodzenia z przepisami odrębnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00