Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Po 10/24
Dnia 11 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Protokolant: starszy specjalista Barbara Dropek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi B. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 19 września 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości na rok 2021 oddala skargę.
Uzasadnienie
Wójt Gminy [...] decyzją z 28 czerwca 2023 r., nr [...], określił B. K. (dalej zwana jako: "spółka", "strona", "skarżąca") wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2021 r. w kwocie [...]zł.
Przedstawiając dotychczasowy przebieg postępowania organ wyjaśnił, że w dniu 23 lipca 2021 r. wpłynęła deklaracja na podatek od nieruchomości za 2021 r., w której spółka wykazała podlegające opodatkowaniu: grunty pozostałe o powierzchni 22 804,00 m2. Dodatkowo wykazano jako zwolnione z opodatkowania grunty o powierzchni 1 816,00 m2.
Postanowieniem z 28 października 2022 r. wszczęto z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia spółce wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2021 r.
Postanowieniem z 13 czerwca 2023 r. organ włączył do akt postępowania podatkowego materiał dowodowy zgromadzony w ramach postępowań podatkowych prowadzonych w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego R. sp. z o.o. (poprzedniego właściciela nieruchomości spółki) w podatku od nieruchomości za lata 2010-2012 w zakresie przedmiotów opodatkowania będących własnością spółki w 2021 r., w szczególności protokół z oględzin dokonanych w dniach 16 i 18 lutego 2011 r. oraz materiał dowodowy zgromadzony w ramach postępowania w sprawie określenia podatnikowi wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata 2012 do 2019.
Ustalono, że spółka nabyła w 2012 r. nieruchomości położone na terenie Debrzna-Wsi oraz w Lipce. W 2021 r. spółka nadal była właścicielem nieruchomości położonych na terenie Gminy [...] Na podstawie ewidencji gruntów i budynków organ ustalił, że spółka posiadała grunty zakwalifikowane jako: [...] - inne tereny zabudowane, [...] - tereny różne, [...] - tereny kolejowe. Mając na uwadze zróżnicowaną klasyfikację gruntów należących do spółki w 2021 r. organ dokonał kwalifikacji poszczególnych gruntów do opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Organ wyjaśnił, że podstawową przesłanką warunkującą zwolnienie dla infrastruktury kolejowej z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2021 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm. – w skrócie: "u.p.o.l."), od dnia 1 stycznia 2017 r. jest wchodzenie przez grunty, budynki i budowle w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2117 - w skrócie: "u.t.k.").