Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I SA/Rz 151/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Jarosław Szaro, Sędzia WSA Piotr Popek, Sędzia WSA Tomasz Smoleń /spr./, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 maja 2024 r. sprawy ze skargi Zakładu [...] w D. na interpretację indywidualną Wójta Gminy D. z dnia 5 lutego 2024 r., nr F.3228.1.2024 w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Wójta Gminy D. na rzecz skarżącego Zakładu [...] w D. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zakład [...] w D. (dalej: Zakład/Wnioskodawca) zwrócił się do Wójta Gminy D. (dalej: Wójt Gminy/organ interpretacyjny) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Zakład oczekiwał wykładni przepisów odnośnie do zagadnienia, czy w przedstawionym stanie faktycznym budowle wchodzące w skład infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, będące własnością Gminy, administrowane przez Zakład, służące do wykonywania zadań z zakresu zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków, związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej i tym samym czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 70).

We wniosku przedstawiono opis stanu faktycznego, z którego wynikało, że Gmina jest właścicielem obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w skład której wchodzą budowle: sieci wodociągowe i kanalizacyjne, studnie pomiarowe i głębinowe, ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie i przepompownie ścieków. Administratorem Infrastruktury jest Zakład, składał Gminie deklaracje na podatek od nieruchomości obejmujące Infrastrukturę. W latach 2018-2023 obiekty wchodzące w skład Infrastruktury wykazywane były w deklaracjach jako budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wykonuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a realizowanych za pośrednictwem Zakładu, należą sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W statucie Gminy określono, że do zadań Zakładu należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb gminy w szczególności, eksploatacja, utrzymanie i konserwacja urządzeń komunalnych, takich jak wodociągi, kanalizacja sanitarna itp., nadzorowanie spraw i prowadzenia obsługi finansowo-księgowej z zakresu wynikającego z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, utrzymanie porządku i czystości komunalnych placów, ulic, przystanków autobusowych, utrzymanie zieleni komunalnej. Postanowiono w nim również, że Zakład jest finansowany z wpływów za świadczone usługi oraz dotacji uzyskanej z budżetu gminy. Wobec tego, za pośrednictwem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej realizuje zadanie własne Gminy polegające na dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków. Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody a także odprowadzania i oczyszczanie ścieków są jej podstawową, odrębną od innych działalnością. Przychody własne realizowane są w oparciu o taryfy zatwierdzone przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, w ramach których pobiera się od odbiorców opłatę abonamentową naliczaną co miesiąc za utrzymanie w gotowości urządzeń wodociągowych. Przychody z opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków mają na celu jedynie pokrycie kosztów działalności we wskazanym zakresie. Wysokość opłat w taryfach kalkulowana jest w taki sposób, aby przychody bilansowały się z kosztami i nie występował zysk z prowadzonej działalności. Przewidywana marża zysku we wniosku o zatwierdzenie taryfy została określona na 0% i tak też było w okresach wcześniejszych. W praktyce przychodami z zatwierdzonych taryf nie jest w stanie pokryć rosnących kosztów gospodarki wodnościekowej. Celem Zakładu jest wyłącznie realizowanie zadań własnych Gminy, a nie realizowanie zadań gospodarczych (zarobkowych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00