Wymogi formalne oświadczeń i wniosków składanych dla celów podatkowych
W jednostce korzystamy z elektronicznego systemu komunikacji z pracownikami. Chodzi o składanie wniosków o urlop czy składanie oświadczeń i wniosków podatkowych.
Jakie warunki muszą spełniać wnioski i oświadczenia podatkowe składane płatnikowi w formie elektronicznej, jeżeli nie wykorzystujemy formularza PIT-2? Jakie dane muszą się na nich znaleźć, czy są jakieś obowiązkowe elementy? W przypadku formularza PIT-2 ponowne jego złożenie wymaga też ponownego wypełnienia wszystkich złożonych wniosków i oświadczeń. Czy w przypadku dokumentów elektronicznych jest tak samo? Na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę?
Jeżeli płatnik, tzn. pracodawca albo zleceniodawca, nie korzysta z urzędowego formularza PIT-2, to w funkcjonujących u niego wzorach oświadczeń i wniosków mających wpływ na wysokość zaliczki na podatek dochodowy muszą znaleźć się wszystkie elementy przewidziane w obowiązujących dla danego oświadczenia lub wniosku w obowiązujących przepisach. Trzeba więc opierać się na warunkach i wymogach określonych w tych przepisach w odniesieniu do konkretnego oświadczenia lub wniosku. Kwestię skuteczności dokumentu złożonego przez podatnika, czyli pracownika lub zleceniobiorcę, także rozstrzyga i reguluje u siebie płatnik. Dotyczy to również konieczności (lub jej braku) ponownego wypełniania obowiązków u płatnika, przy czym nie musi to sprowadzać się do konieczności ponownego wypełniania wszystkich wniosków i oświadczeń. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na zachowanie właściwej formy oświadczenia woli podatnika, tzn. składanego przez niego podpisu.