Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 3643/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak- Kubiak (spr.) Sędzia del. WSA Hanna Knysiak- Sudyka Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 sierpnia 2020 r. sygn. akt III SA/GI 353/20 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej B. z dnia 13 grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za korzystanie z cmentarza komunalnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt III SA/Gl 353/20, po rozpoznaniu skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej B. z dnia 13 grudnia 2017 r., nr [...], w przedmiocie opłaty za korzystanie z cmentarza komunalnego - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Wojewoda Śląski wniósł skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem uchwały Rady Miejskiej B. nr [...] z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w B., w całości, jako sprzecznej z art. 4 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1461) – dalej: "ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych", w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 712) - dalej: "ustawa o gospodarce komunalnej".
W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, że w dniu 13 grudnia 2017 r. Rada Miejska B. podjęła uchwałę w sprawie opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w B. Organ nadzoru, powołując się na art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, wskazał, że jeżeli uchwała zawiera przynajmniej jedną normę postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym można uznać, że jest ona aktem prawa miejscowego, który podlega obowiązkowi publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Zdaniem organu, zaskarżona uchwała stanowi akt prawa miejscowego, gdyż zawiera normy generalne i abstrakcyjne. Tymczasem § 5 uchwały wskazuje, że uchwała wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2018 r., co oznacza, że Rada Miejska zakwalifikowała przedmiotową uchwałę do aktów kierownictwa wewnętrznego. Nie został również złożony wniosek o jej ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, wobec czego publikacja taka nie miała miejsca. Zatem, przedmiotowa uchwała narusza art. 4 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej.