Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 22 września 2022 r., sygn. II SA/Bk 603/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Lemańska (spr.), asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk, Protokolant sekretarz sądowy Natalia Paulina Janowicz, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 22 września 2022 r. sprawy ze skargi Gminy C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody P. z dnia [...] czerwca 2022 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; 2. zasądza od Wojewody P. na rzecz skarżącego Gminy C. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Gmina Cz. zaskarżyła rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody P. z [...] czerwca 2022 r. znak [...], którym stwierdzono nieważność zarządzenia Wójta Gminy Cz. nr [...] z [...] kwietnia 2022 r. w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły.

Rozstrzygnięcie Wojewody zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Zarządzeniem z [...] marca 2022 r. nr 256/22 Wójt Gminy Cz. ogłosił konkurs na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Cz.

W trakcie procedury konkursowej Wójt powołał komisję konkursową (zarządzenie nr [...] z [...] marca 2022 r.), w skład której weszli przedstawiciele Rady Rodziców Szkoły Podstawowej i Rady Rodziców Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Cz. (dalej: ZSP).

W dniu 5 kwietnia 2022 r. komisja konkursowa wyłoniła w głosowaniu tajnym kandydata na stanowisko Dyrektora ZSP.

Następnie Wójt podjął czynności wyjaśniające, bowiem – jak wskazał - z anonimowego pisma z 7 kwietnia 2022 r. wynikało, że wybór przedstawiciela Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Cz. do składu komisji konkursowej był niezgodny z prawem.

Konsekwencją czynności wyjaśniających było wydanie przez Wójta zarządzenia nr [...] z [...] kwietnia 2022 r. w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły. Zdaniem Wójta, powody unieważnienia konkursu wynikają z nadesłanej przez p.o. Dyrektora ZSP dokumentacji. Jak wskazał, w Zespole Szkolno-Przedszkolnym funkcjonuje Rada Rodziców Szkoły Podstawowej i Rada Rodziców Przedszkola. Rady te posiadają Regulaminy uchwalone na podstawie przepisów nieobowiązującej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przewidujących określone sposoby zwoływania zebrań Rad Rodziców i podejmowania na nich uchwał, które to zasady nie zostały zachowane. Procedowanie w przedmiocie wyboru przedstawiciela do komisji konkursowej przez Radę Rodziców Przedszkola, w tym podjęcie uchwały, odbyło się drogą telefoniczną, czego Regulamin tej Rady nie przewiduje w § 7 ust. 5, 7 i 8 (przewiduje wyłącznie telefoniczne zawiadomienie o terminie i miejscu zebrania). Z kolei wybór przedstawiciela do komisji konkursowej przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej odbył się, w ocenie Wójta, na podstawie zmienionego w 2017 r. Regulaminu wprowadzającego głosowanie jawne (uchwała zmieniająca nr 4 z 20 czerwca 2017 r. w sprawie zmiany przeprowadzania wyborów do Oddziałowych Rad Rodziców). Tymczasem z obecnie obowiązującego przepisu art. 83 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wynika, że wybory do rad oddziałowych i rad rodziców powinny odbywać się w głosowaniu tajnym. Zdaniem Wójta, z przekazanej dokumentacji - protokołów wyborów rad oddziałowych rodziców przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Cz. wynika, że wyborów dokonywano niezgodnie z ww. przepisem, tj. w głosowaniu jawnym. Wójt powołał się również na brzmienie §7 ust. 3, 5 i 6 Regulaminu Rady Rodziców Szkoły Podstawowej wywodząc, że wbrew tym regulacjom wyłoniono przedstawiciela do komisji konkursowej w uchwale nr 10, która to uchwała nie wskazuje daty podjęcia. Nadto, podpisy osób znajdujące się pod nią wskazują, że wymienionych zostało sześć osób z imienia i nazwiska, zaś dodatkowo w zakresie trzech nazwisk figurują nieczytelne podpisy (przy pozostałych wymienionych osobach podpisów brak). Zdaniem Wójta, również więc wyłonienie przedstawiciela do komisji konkursowej w Radzie Rodziców Szkoły Podstawowej było nieprawidłowe. Tym bardziej, że brak jest również dokumentu o zawiadomieniu wszystkich członków Rady Rodziców, nie sposób ustalić prawidłowości procedury podjętej uchwały nr 10, a także brak jest protokołu z protokolarza dotyczącego powyższej uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00