Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 2 grudnia 2021 r., sygn. II SA/Op 524/21

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi Powiatu N. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zatwierdzenia wyników konkursu na kandydata na dyrektora liceum oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...], Nr [...], Zarząd Powiatu w N., na podstawie § 8 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1428 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zatwierdził dokumentację postępowania konkursowego oraz wynik konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. W § 2 uchwały wskazano, iż w wyniku rozstrzygniętego postępowania konkursowego kandydatem na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. została M. N., z kolei w § 3 uchwały postanowiono, że uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...], Nr [...], Wojewoda O. stwierdził nieważność powyższej uchwały. Uznał, że została ona wydana z istotnym naruszeniem art. 63 ust. 1 i ust. 10 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. oraz § 68 ust. 1, 3-5 i § 72 ust. 4 uchwały Rady Powiatu w N. z dnia [...], Nr [...], w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu N. (Dz. Urz. Woj. O. z [...] poz. [...] ze zm.). W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że szczegółowe regulacje odnoszące się do organizacji konkursu na stanowisko dyrektora szkoły zawiera rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 11 sierpnia 2017 r. Zgodnie z § 1 ust. 1 tego rozporządzenia konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej i publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki ogłasza organ prowadzący przedszkole, szkołę lub placówkę. Podkreślił, że akt ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły ponadpodstawowej jest aktem o charakterze administracyjnoprawnym, ponieważ w myśl art. 8 ust. 16 ustawy Prawo oświatowe zakładanie i prowadzenie m.in. publicznych szkół ponadpodstawowych należy do zadań własnych powiatu. W dalszej kolejności organ nadzoru wskazał, że podstawową prawną formą działania zarządu powiatu jest uchwała zarządu, która w myśl art. 77 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.), zwanej dalej w skrócie: "u.s.p.", podlega nadzorowi wojewody sprawowanego na podstawie kryterium zgodności z prawem. Wojewoda wyjaśnił, że w toku przeprowadzonego postępowania nadzorczego ustalił, że Zarząd Powiatu w N. nie podjął uchwały w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N., dlatego pismem z dnia 11 sierpnia 2021 r. wystąpił, na podstawie art. 77a u.s.p. do Starosty N. o przesłanie m.in. uchwały w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. Przy piśmie z dnia 13 sierpnia 2021 r. Starosta N. przedłożył wyciąg z protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu w N. z dnia 15 czerwca 2021 r., nr [...]. Z przedstawionego przez Starostę N. wyciągu z protokołu nie wynikało, że Zarząd Powiatu w N. podjął uchwałę w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. W dokumencie tym ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że Zarząd podjął decyzję o wszczęciu procedury przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. W związku z tą okolicznością, pismem z dnia 17 sierpnia 2021 r., organ nadzoru wezwał Starostę N. do złożenia wyjaśnień, z jakich powodów Zarząd Powiatu w N. na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2021 r. nie podjął rozstrzygnięcia w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora ww. placówki w formie uchwały, zgodnie z § 68 ust. 1 uchwały Nr [...] Rady Powiatu w N. z dnia [...] w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu N. (zwanej w dalszej części "Statutem"). W piśmie z dnia 19 sierpnia 2021 r. Starosta N. poinformował organ nadzoru, że Zarząd Powiatu w N. na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2021 r. w głosowaniu jawnym podjął jednogłośnie uchwałę, decydując o wszczęciu procedury przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. poprzez ogłoszenie konkursu. Do pisma załączył nieopatrzone datą i miejscem złożenia oświadczenia Starosty N., Wicestarosty N. oraz Etatowego Członka Zarządu poświadczające tą okoliczność. Według wyjaśnień Starosty N., okoliczność ta została ponadto zapisana w protokole nr [...] z posiedzenia Zarządu Powiatu, a sam przebieg procedowania i przeprowadzenia głosowania został nagrany na nośniku elektronicznym. W ocenie Wojewody, przedstawiony przez Starostę N. wyciąg z protokołu nie posiada waloru uchwały, ponieważ nie spełnia wymagań określonych w Statucie Powiatu N. W tym zakresie wyjaśnił, że zgodnie z § 68 ust. 1 Statutu, sprawy należące do kompetencji Zarządu rozstrzygane są w formie uchwał bądź decyzji administracyjnych. W myśl § 68 ust. 3 Statutu uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu. Stosownie zaś do § 68 ust. 4 Statutu podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi arabskimi - numer posiedzenia Zarządu, numer uchwały i rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta. Zgodnie z § 68 ust. 5 Statutu, uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał Zarządu i przechowuje się wraz z protokołami posiedzeń Zarządu. Rejestr uchwał prowadzi Starosta. Jednocześnie, na podstawie § 72 ust. 4 Statutu, Starosta powinien ogłosić wyniki głosowania nad uchwałą, które odnotowuje się w protokole z posiedzenia Zarządu. Dokonując analizy wyciągu z protokołu nr [...] z posiedzenia Zarządu Powiatu w N. z dnia 15 czerwca 2021 r. przedłożonego przez Starostę N. Wojewoda stwierdził, że wskazane wyżej warunki nie zostały spełnione. W procedowanej kwestii Zarząd Powiatu w N. winien podjąć uchwałę, która powinna zostać podpisana przez wszystkich członków Zarządu obecnych na posiedzeniu. Uchwale powinien zostać nadany kolejny numer, jak również powinna zostać zaewidencjonowana w rejestrze uchwał Zarządu. Ponadto w protokole z posiedzenia Zarządu powinny zostać odnotowane wyniki głosowania nad uchwałą, które ogłosił Starosta. W dalszej kolejności, odwołując się w tym zakresie do orzecznictwa sądowoadministracyjnego Wojewoda wskazał, że statut jednostki samorządu terytorialnego należy do aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na jej terenie, a uchwały rady sprzeczne z przepisami statutu są nieważne, jako sprzeczne z prawem. Dodał też, że postępowanie konkursowe mające na celu wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły rozpoczyna się z chwilą ogłoszenia konkursu a ewentualne nieprawidłowości podczas ogłoszenia konkursu bez wątpienia mogą mieć wpływ na jego wynik. Tym samym uchybienia zaistniałe na etapie ogłoszenia konkursu mogą spowodować, że dalsze postępowanie także będzie nieprawidłowe. Reasumując organ nadzoru stwierdził, że uchwała Zarządu Powiatu w N. z dnia [...], Nr [...], w sprawie zatwierdzenia wyników konkursu na kandydata na dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego A w N. została podjęta w toku wadliwie zainicjowanej procedury konkursowej na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego w N., dlatego koniecznym było stwierdzenie jej nieważności. Zdaniem organu nadzoru, w okolicznościach badanej sprawy brak było podstawy prawnej do powołania komisji konkursowej i przeprowadzenia dalszych czynności konkursowych przez tę komisję, jak również do zatwierdzenia wyników konkursu przez organ prowadzący szkołę. Wojewoda zaakcentował, że uchwała w sprawie zatwierdzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki jest ściśle powiązana z uchwałą o ogłoszeniu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i stanowi jej chronologiczne następstwo. Podkreślił też, że pomimo, iż art. 165 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej gwarantuje jednostkom samorządu terytorialnego samodzielność, nie oznacza to zezwolenia na działanie bez podstawy prawnej bądź w sposób sprzeczny z obowiązującym prawem. Zgodnie bowiem z wyrażoną w art. 7 Konstytucji zasadą legalizmu, organy władzy publicznej - w tym także organy samorządu terytorialnego - działają na podstawie i w granicach prawa. Kryterium legalności zarządzenia bądź uchwały jednostki samorządu terytorialnego stanowi natomiast o jego zgodności z prawem. Zaakcentował Wojewoda, że za "istotne" naruszenie prawa uznaje się uchybienia, prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym. Do uchybień tych zalicza się m.in.: podjęcie aktu przez organ niewłaściwy; brak podstawy do podjęcia aktu określonej treści; niewłaściwe zastosowanie przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia aktu a także naruszenie procedury podjęcia aktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00