Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 1165/23
Mimo ustawowego zwolnienia funkcjonariuszy Służby Więziennej z obowiązku przedstawiania odpowiednich orzeczeń lekarskich i psychologicznych w sytuacjach uregulowanych w art. 15 ust. 3 i 4 ustawy o broni i amunicji osoby te mają obowiązek przedstawienia stosownego orzeczenia, wynikający z przepisu art. 15 ust. 5 ww. ustawy, albowiem zastosowanie tego przepisu do funkcjonariuszy Służby Więziennej nie zostało wyłączone przez art. 15 ust. 6 ustawy o broni i amunicji.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lutego 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 8331/22 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 12 października 2022 r. nr EA-b-1535/1380/22 w przedmiocie pozwolenia na broń palną do celu kolekcjonerskiego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. P. na rzecz Komendanta Głównego Policji 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 22 lutego 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 8331/22, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę M.P. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] października 2022 r. w przedmiocie odmowy wydania pozwolenia na broń palną do celu kolekcjonerskiego.
Z uzasadnienia Sądu wynika, że organ prawidłowo zastosował w sprawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni amunicji (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 955 ze zm.; dalej jako: "ustawa o broni i amunicji") przyjmując w oparciu o materiał dowodowy sprawy (m.in. dwa ostateczne orzeczenia lekarskie i psychologiczne wydane w 2019 r. stwierdzające brak zdolności skarżącego do dysponowania bronią) konieczność wykonania aktualnych badań lekarskich i psychologicznych, warunkujących wydanie pozwolenia na broń, o które ubiegał się skarżący. Zdaniem Sądu, skoro skarżący odmówił ich wykonania, spełnione zostały przesłanki do wydania decyzji odmawiającej wydania wnioskowanego pozwolenia. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 4 ustawa o broni i amunicji właściwy organ Policji odmawia wydania pozwolenia na broń osobie, która nie przedstawiła orzeczenia lekarskiego i psychologicznego o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o broni i amunicji. Skarżący - pomimo wezwania z 5 maja 2022 r. przez uprawniony podmiot - nie przedłożył badań lekarskich i psychologicznych, do wykonania których został zobowiązany w postępowaniu, skutkiem czego wypełniona została obligatoryjna przesłanka, o której mowa w art. 17 ust. 4 ustawy o broni i amunicji do odmowy wydania pozwolenia na broń.