Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 lipca 2022 r., sygn. III SA/Kr 350/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Sędziowie WSA Tadeusz Kiełkowski WSA Jakub Makuch po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 27 grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej Stowarzyszenia [...] z siedzibą w O. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 27 grudnia 2021 r. nr [...] odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Miasta i Gminy O z dnia 27 lutego 2019 r. nr [...] zezwalającej Aptece [...] Sp. j. z siedzibą w O na lokalizację zjazdu publicznego z drogi gminnej ul. L (dz. ewid. nr [...], [...] oraz [...]) w O do nieruchomości stanowiącej działki ewidencyjne nr [...] i [...].
W uzasadnieniu Kolegium wskazało na dotychczasowy przebieg postępowania wyjaśniając, że strona skarżąca Stowarzyszenie Obywatelskie "[...]" z siedzibą w O złożyło wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności opisanej powyżej decyzji. Stowarzyszenie zarzuciło, że decyzja rażąco narusza prawo. Naruszenie to polega na zastosowaniu parametrów zjazdu indywidualnego do zjazdu publicznego, co skutkowało rażącym naruszeniem praktycznie wszystkich wymagań stawianych przez § 78 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i usytuowanie w zw. z § 113 ust. 7 i § 170 ust. 1 rozporządzenia. Stowarzyszenie wskazało, iż stosownie do § 113 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia wyjazd z drogi do obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu i wjazd na drogę nie mogą być usytuowane w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w szczególności w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła. Definicja oddziaływania skrzyżowania lub węzła została zawarta w § 3 pkt 9b rozporządzenia, a z dokonanych analiz dot. ul. L w O wynika, iż zjazd, na który udzielono zezwolenia, znajduje się w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła. Nadto wskazano, iż naruszono § 113 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia, gdyż pochylenie niwelety na ul. L w O wynosi ok. 6%. Jako dowód powołano pochodzący z marca 2020 r. dokument zatytułowany: Pomiary natężenia ruchu na skrzyżowaniu ul. L z al. T oraz ul. L z ul. P i ul. D wraz z analizą możliwości skomunikowania obszarów przyległych do istniejącego układu komunikacyjnego. Postanowieniem z dnia 2 września 2021 r. wszczęto postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności ww. decyzji Burmistrza Miasta i Gminy O z dnia 27 lutego 2019 r. W toku prowadzonego postępowania Stowarzyszenie na dowód zasadności wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji powołało się na pismo skierowane przez Burmistrza Miasta i Gminy O do posła na Sejm RP Agnieszki Ścigaj oraz na Projekt zagospodarowania terenu sporządzony w lipcu 2019 r. przez inwestora, z którego wynika, że spadki podłużne na jezdni al. L w rejonie projektowanej galerii handlowej oscylują w granicy ok. 7%. Wskazało też, że uzupełnieniu postępowania wyjaśniającego organ I instancji pismem z dnia 10 listopada 2021 r. wyjaśnił, iż nie zlecał pomiarów niwelety na ul. L i nie posiada szczegółowych danych w tej sprawie.